Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
13 mai 2024 10:33
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det har skapt storm rundt fergene at flere fylkeskommuner ønsker å innføre betaling for ferger som nå er gratis. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier fylkeskommunene kan gjeninnføre betaling: Det vil ikke være i strid med Stortingets vedtak å ta betaling på et fergesamband som i dag er gratis. Men kommunalminister Erling Sande (Sp) godtar ikke at fylkeskommuner begynner å kreve betaling fra trafikantene på ferger som staten allerede har tatt regningen for.

Rogaland fylkeskommune som allerede har begynt å ta betaling for gratisfergene får derfor kutt i de statlige overføringene. Fylkesordfører Ole Ueland (H) sier kuttet er et mye lavere beløp enn det gratisferge-ordningen koster for Rogaland.

Annonse
Annonse

Konsekvensen er at for disse fergesambandene kan fylkespolitikerne ikke ta betaling for å øke inntektene, og de kan heller ikke redusere rutetilbudet for å spare kostnader. Om de ikke vil øke billettprisene på de øvrige fergesambandene for å subsidiere de reisende på gratisfergene, så er alternativet å redusere rutetilbudet på de øvrige.

For å bedre økonomien har fylkespolitikerne da valget mellom eksempelvis å redusere fergetilbudet for de reisende, eller redusere skoletilbudet for de skolesøkende. Så langt er det vel ingen som har foreslått å innføre skolepenger.

I en slik sammenheng er det uforståelig at Frp og SV vil stoppe et fergeavløsningsprosjekt finansiert av staten. De insisterer på at øyboerne på Gossen og Otrøya skal møte en stengt fergebom minst 85 % av tiden hver dag til evig tid. Frp og SV har ingen andre alternativer enn fortsatt ferge for disse øyboerne. Og, hvor vil Frp og SV flytte fergeleiet ut av sentrum i Molde? Ønsker de å tvinge all trafikk fra E39 gjennom Molde sentrum også til evig tid?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

SV vil prioritere jernbane i innlandet. Der fylkeskommunene ikke trenger å bruke penger på ferge, og de reisende isteden kan benytte fullfinansiert statlig utbygd jernbane. Også folket langs kysten ønsker å reise fergefritt.

Frank Sve (Frp) vil stoppe fergefri E39 - livsnerven på Vestlandet - koste hva det koste vil. Eller som han selv sier: «Ferjene kostar det dei kostar». Sve (Frp) tror at fylkeskommunen har bestilt nye Mrecedes-ferger, mens de i virkeligheten har leid «Rent a Wreck». Kanskje stortingspolitiker Frank Sve (Frp) trenger å bruke mindre tid i Oslo på å stoppe Møreaksen for å kunne følge bedre med på samferdselsproblematikken her i Møre og Romsdal?

Stort bedre er det ikke når Bjørn Jacobsen (SV) mener at man må beholde fergene over Romsdalsfjorden av hensyn til syklistene. Han lovpriser bussen som frakter syklistene gjennom den undersjøiske tunnelen på Krifast, men aksepterer ikke samme løsning for Tautratunnelen. Han har heller ikke fått med seg at fergen Brattvåg-Dryna er et utmerket alternativ for syklistene her. Til overmål har Jacobsen (SV) ikke fått med seg at Statens vegvesen har fått beskjed om videre utredninger av Møreaksen i ny NTP.

Hvor mange sykkelturister kommer over Fursetfjellet eller Ørskogfjellet en vinterdag for å ta fergen over Romsdalsfjorden? Også syklister kan ta ferge Brattvåg-Dryna. Er hensynet til syklister viktigere enn all annen trafikk på E39 – livsnerven på Vestlandet? La oss håpe at fylkespolitikere og stortingspolitikere har et mer helhetlig syn på samferdselsbehovet i Møre og Romsdal.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 måneder siden
    Frank Sve (Frp) synes å tro at det er fylkeskommunen som bestiller fergene. Det er feil og det burde Sve, i hans posisjon, vite. Fylkeskommunen lyser ut på anbud de ulike fergesamband, uten spesifikke krav til nye ferger. Det er fergeselskapene som bestyrer fergeflåten sin, og så lenge krav om kapasitet, overfartstid, etc. oppfylles, så har fylkeskommunen ingen spesifikke betingelser til fergene. De aksepterer 40-50 år gamle dieselferger. Som til stadighet svikter. Til tider oppstår det også mangel på kvalifisert mannskap.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 24 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr For staten betyr det at kostnadene for trinn 2 overføres til Nye Veier As og et annet prosjekt. Prosjektet Møreaksen blir betraktelig billigere.

      Tautratunnelen bygges helt fra start med to løp – det blir billigere enn å rigge til for å bygge et nytt løp mange år senere. Kostnaden kan du sammenligne med tilsvarende tunneler på E39.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 24 dager siden
      @Terje Sundsbø Du lever på ei livsløgn.

      Nye veier er rotfesta i løyving over Statsbudsjettet. Dei har inga Sareptas krukke. 

      Møreaksen er definert som Ålesund til Molde.  Men, med ulike byggetrinn. Likevel blir totalramma handsama under eitt.

      Tunellen under Oslofjorden er kostnadsrekna ti 1 mrd per kilometer.

      Tautratunellen er kostnadsrekna til 0,3 mrd per kilometer.  Harmonerer dette?

      Eller når svv kalkulerer kostnader for løp nummer 2 for Ålesundstunellane ti 10 mrd for tilsaman 7,5 km.


    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 24 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Dine fornektelser av fakta er pinlig selektive. Nye Veier AS får sine årlige bevilgninger fra statsbudsjettet. Frank Sve (Frp) foreslår at de overtar ansvaret for hele E136 fra Ålesund til Dombås. Mener du at 1. nestleder av Stortingets transportkomité ikke er klar over hvordan Nye Veier AS er finansiert?

      Om trinn 2 tas ut av E39 Møreaksen og overføres til E136, så vil denne kostnaden ikke lenger være en del av Møreaksen. Er du uenig i en slik konklusjon?

      Som nevnt, du kan sammenligne kostnaden fra andre undersjøiske tunneler på E39 ved vurdering av kostnadene for Tautratunnelen. Mener du en slik sammenligning ikke er relevant?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 24 dager siden
      @Terje Sundsbø Det er einkjent sak at Frank Sve har foreslått dette. Men denne løyvinga vil spise av samme kaka som SVV sine prosjekt. Og denne ramma ligg i NTP som no er til politisk drøfting.

      Eg er samd I di tankerekke om at atrekninga Ålesund til Vestnes ikkje vil vere del av din definisjon av Møreaksen,  som i så tilfelle vil vere Ørskogfjellet til Molde.  Som etter 2022 prisar vil koste 25 mrd etter P50 kalkyle.

      Gitt korreksjon av nye undersjøiske tunellar kostnafsrekna av SVV er det liten grunn til at kalkyle for Tautratunellen vil holde, 6,5 mrd 2022 kroner.

      Så vil det vere interessant å få lagt fram referansene du viser til. Før eg får vite det er der liten grunn til å uttrykke kvalifisert meining. Husk at etter Ryfast har kostnadene dobla seg, minst. Rogfast er der ikkje to strek under enno.

      Med kløktig handverk kan ein sikkert få nytt fergeleie på Reknes og tunell forbi Roseby til ein kostnad på 5 til 6 mrd. Prislappen for fergeavløysing til Otrøya sin  ÅDT på 560 vil då bli 35 mrd+. Den Julenissen som kan love dette er ikkje fødd inn i verda ennå.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 23 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr I prinsippet spiser alle prosjekter - helse, forsvar, utdanning, samferdsel, etc. – fra samme kake. Men Nye Veier AS får hvert år en egen investeringspott, uavhengig av størrelsen som SVV får tildelt. Rammen til Nye Veier AS er i forhold til den porteføljen av prosjekter de har. Den rammen blir ikke mindre om eksempelvis SVV får økt sine bevilgninger. Den blir heller ikke større om SVV får mindre. Vi har jo nettopp sett at Oslofjordtunnelen får bevilgninger – mener du at da er det noen andre prosjekter som nå forsvinner?

      Om Otrøya blir fergefri, så baner det veien for Tautratunnelen. Hvor du tar dine kostnadstall fra er fullstendig uforståelig. Jeg ber deg referere/sammenligne med andre undersjøiske tunneler på E39.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 15 dager siden
    Ferger er foreldet tankegods: 

    https://www.tv2.no/broom/her-slipper-du-ikke-om-bord-med-fulladet-elbil/16726268/
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 15 dager siden
    Ferger er foreldet tankegods: 

    https://www.tv2.no/broom/her-slipper-du-ikke-om-bord-med-fulladet-elbil/16726268/

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøDet er vurdert, og ønskt, men er det konkludert?
Terje Sundsbø 3 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStrekningen Nyhamna-Molde er vurdert som kritisk infrastruktur. Kjerringsundet vil bli en del av dette. Du forutsetter at dette ene og ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøEg forventer meir nøktern framstilling.Kjerringsundet:Med utgangspunkt i KS2 basert på 2021 prisar vil sambandet koste 4,9 mrd Med 20 prosent prisstigning ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStaten bidrar med det meste også på Møreaksen. For Kjerringsundet er det i tillegg Aukra kommune som bidrar. Fylkespolitikerne ønsker ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøEg har lest linken, og at dei har prioritert to fergeavløysingar, eitt i Askvoll,  og eitt i Masfjorden.  Kostnad 60 ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrMøreaksen gir mest vei for pengene – man slipper ekstraregningen med å gjøre Otrøya og Gossen fergefri. Netto samfunnsnytte pr. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse