Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
Rasmus Rasmussen
17 oktober 2024 13:38
Del på Facebook
Hvor skal fergeleiet i Molde sentrum flyttes, hvis Fergefri E39 stoppes? Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Hvor skal fergeleiet i Molde sentrum flyttes, hvis Fergefri E39 stoppes? Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Sylvi Listhaug, Frp's partileder, ønsker reduksjon i offentlige utredninger, hun mener Norge er rammet av en utvalgssyke. Som illustrasjon stablet hun samtlige utredninger fra 2017 i en godt over to meter høy stabel i Stortingets vandrehall, en stabel som har kostet oss nærmere én milliard. Men hun sier ingen ting om hvor mye disse utredningene har spart oss for av gale beslutninger.

Det er ikke første gang Frp forsøker å begrense innflytelsen fra eksperter og fagetater. For en del år tilbake uttalte Listhaug fra landsmøtets talerstol at Frp skal «stå opp mot ekspertene». Frank Sve (Frp) går her i bresjen, i sin iherdige kamp for å bringe vanry over fagetater som fremlegger utredninger ikke i samsvar med hans egne ønsker. Han går heller ikke av veien for stadig å uttrykke tydelig ringakt overfor eksperter han er uenig med. Å diskreditere fagfolk er en skremmende strategi. Å underminere faglighet er også et angrep på våre utdanningsinstitusjoner.

Annonse
Annonse

I sin store iver for å stoppe Fergefri E39 Møreaksen, i hvert fall fjordkryssingen i Romsdal, ønsker han å halvere fagstaben fra Statens vegvesen i fylkeskommunen i Møre og Romsdal. De har brukt mye tid på å utrede Møreaksen, etter at Stortinget i 2014 valgte dette konseptet for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Et prosjekt som kom inn i NTP i 2017, med en samferdselsminister fra Frp. Dette påbegynte arbeidet vil Frank Sve (Frp) stoppe.

Isteden vil Frank Sve (Frp) ha Romsdalsaksen og dertil flere utredninger, et prosjekt Stortinget forkastet i 2014. Likevel har prosjektet hele tiden vært utredet på linje med Møreaksen. Men da avisen Tidens Krav like før stortingsvalget i 2021 «avslørte» at alternativene med undersjøisk tunnel på Romsdalsaksen ikke var oppdatert sammen med de andre alternativene, skapte Frank Sve (Frp) et stort medieoppstyr. Og han fikk fylkesutvalget til å sende brev til Samferdselsdepartementet med krav om at prosessen SVV har kjørt i utredningen av Romsdalsaksen og Møreaksen måtte gjennomgås.

Da støvet la seg sa fylkesordfører Tove-Lise Torve at departementet i svarbrevet slår fast at vegvesenet har kjørt en korrekt prosess når det gjelder den faglige utredningen av traséalternativene. Grunnen til at SVV den gang ikke oppdaterte analysene for alternativene med undersjøisk tunnel på Romsdalsaksen var fordi den ble markedsført som et oversjøisk alternativ, og at undersjøisk tunnel dermed var uønsket. SVV fikk rett, da de oppdaterte analysene fra Norconsult forelå ville ingen vite av de. Sløseri i regi av Frank Sve (Frp).

I analysene av Romsdalsaksen er flere viktige aspekter konsekvent utelatt. Når levetiden for flytebroene er omme, er kostnadene for å fjerne disse enorme konstruksjonene, som også hemmer skipstrafikken, ikke med i kalkylene. Slikt er heller ikke med i de samfunnsøkonomiske analysene. Stikk i strid med tanke på sirkulær økonomi. I forhold til Møreaksen er også kostnadene for fastlandsforbindelse for Otrøya og Gossen utelatt med Romsdalsaksen. Romsdalsaksen overfører begge disse kostnadene skruppelløst til framtidige generasjoner.

Når broen over Langfjorden kommer vil Romsdalsaksen miste en stor del av sitt trafikkgrunnlag. Møreaksen er den raskeste traséen for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden, og har størst trafikkgrunnlag. Trafikken på de tre fergestrekningene som avløses med Møreaksen er over dobbelt så stor som på E136 Eksportveien gjennom Romsdalen, selv om den er gratis og døgnåpen. Møreaksen gjør to store øysamfunn landfast. På Sunnmøre og Nordmøre finnes det flere fergeavløsningsprosjekter med statlig finansiering. Slik som Eiksundtunnelen og Nordøyvegen på Sunnmøre, samt Krifast og Atlanterhavstunnelen på Nordmøre. Ingen i Romsdal.

Annonse
Annonse

Vestnes Frp ønsker å kunne gå i land i Molde sentrum fra en gratis ferge. De lukker øynene for at fergeleiet må ut av Molde sentrum, og ignorerer at alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Vil de følge Frank Sve (Frp) og bytte ut fergen med Romsdalsaksen, men la øyboerne på Gossen og Otrøya forbli evig avhengig av ferge? Eller ønsker de både Romsdalsaksen og at disse øyboerne også skal få bomfrie døgnåpne hverdagsveier? Til sammen vil det koste langt mer enn Møreaksen, et prosjekt Frp mener er for dyrt.

Politikere som ønsker fortsatt ferge er i utakt med folket, alle meningsmålinger viser at flertallet ønsker å reise fergefritt. I økonomiske nedgangstider er det ofte fergetilbudet som kuttes først. Å tro på økt frekvens og billigere ferger med en fylkeskommune på konkursens rand er uansvarlig. Miljøforkjempere som ønsker å redusere biltrafikken spenner samtidig beina unna fergetilbudet. Alle fergeavløsningsprosjektene på Sunnmøre og Nordmøre viser at døgnåpne veier har et mye større trafikkgrunnlag. Det gjelder sikkert også i Romsdal.

Fylket sitter igjen med bare 0,25% av samferdselsmidlene i NTP uten Møreaksen. Frp er fornøyd og hevder ikke en krone er tapt. Isteden er pengene gått til jernbane på Østlandet, hvor det allerede er flust med veier og jernbane. Det var akkurat som forutsatt, å si nei til Møreaksen medfører at pengene går til andre. Det vil de fortsatt gjøre. Et nei til fergefri E39 er akkurat det resten av landet ønsker seg – en større del av kaken.

Frank Sve (Frp) stiller store spørsmålstegn ved utredningene av Møreaksen, som nå har havnet i en utviklingsportefølje i NTP. Utredninger pålagt av Stortinget. Hvor er spørsmålene omkring utredningene av Romsdalsaksen, et prosjekt knapt noe politisk parti stiller seg bak? Er ikke det også sløseri med skattebetalerne sine penger?

Mener Frp's selvutnevnte samferdselsministerkandidat det bare er strekninger på Sunnmøre, som mellom Ålesund og Vestnes, at det er greit at det fortsatt brukes penger på utredninger? Hvor skal fergeleiet i Molde sentrum flyttes, mens vi venter på at Livsnerven på Vestlandet, Fergefri E39, skal komme til Romsdalsfjorden? En helt unødvendig flytting forårsaket av utsettelser, og en enorm sløsing med skattebetalernes penger. Mens Frp stikker hodet i sanden.

Fergefri E39 er et stort og viktig nasjonalt prosjekt som må løftes opp, og Møreaksen må flyttes fram i køen. Den fjerner tre fergesamband og seks fergekaier, og frigjør enorme mengder strøm, et vesentlig bidrag i klimakampen. Skal man fortsette med ferger og stengte hverdagsveier – uten å ane kostnadene?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Arne Almaas · 1 måneder siden
    Heisan dere 3 sparringspartnere. Det er mye underholdning i å lese alle kommentarene. Men nå begynner dere å repetere dere selv vel ofte. Sett fra en maskin ingeniørs synspunkt, så har dere flere ganger opphevet en del av de fysiske lovene. Men gøy uansett. Fint om dere kan bringe inn NYE faktorer fremfor å kjøre reprise dag etter dag. Dere blir mer og mer lik en del statlige reklamekampanjer hvor formålet ene og alene er å indoktrinere allmennheten.  Men nå er det på tide med fornying.  
    Ha en fortsatt fin aften!!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Arne Almaas Hei - Er det referansene til NAF sine rekkeviddetester av el-biler du sikter til? Eller er det fergenes strømforbruk? Fint om du kan følge din egen oppfordring, og komme med ny oppklarende informasjon. Eller kan du ikke? Er du kanskje den 3. sparringspartneren?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 måneder siden
    Møreaksen kan bygges svært billig, og samtidig gi fastlandsforbindelse til Otrøya og Gossen. Man bygger sten for sten, ikke alt på en gang, akkurat slik som resten av fergefri E39 Kristiansand-Trondheim. Broen på nordsiden av Romsdalsfjorden bygges først. Deretter tunnelen under Romsdalsfjorden. 

    Strekningen mellom Ålesund og Vestnes overlates til Nye Veier AS og Eksportveien, og belaster dermed ikke Møreaksen. Disse pengene tas fra de årlige bevilgningene til Nye Veier AS, uten behov for ekstrabevilgninger. Da ender man opp med den traséen som Stortinget vedtok i 2014, og som er raskest for flertallet som krysser Romsdalsfjorden, og som har størst trafikkgrunnlag. 

    Man bygger ikke nye veier for et lite mindretall på gjennomreise - det er greinalaust sløseri.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø Den bør blir mindre om den deles opp. Hvis Eksportveien bygges hele strekningen fra Ålesund til Dombås, så er det en selvfølge at kostnaden for strekningen Ålesund - Vestnes ikke kan belastes Møreaksen. Det utelukker ikke samtidig ferdigstillelse av strekningen Breivika til Molde. Nye Veier AS velger selv prioritering innenfor den rammen de tildeles - ingen ekstra bevilgninger er påkrevet.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 måneder siden
    Når fergene forsvinner frigis enorme mengder strøm. Det blir en stor miljøgevinst.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Veit du om der er ein instans som kan sette opp reknestykket, alt inkludert, slik at det kan etterprøvast?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Så vidt jeg vet finnes det opplysninger om strømforbruket på fergene Molde-Vestnes, men ikke for Aukra-Hollingsholm, og heller ikke for kommende el-ferge på Solholm-Mordalsvågen. Her kommer også nye kostnader for framføring av kabler og ladestasjoner. Estimater for Tautratunnelen finnes , og kan jo sammenstilles med lignende tunneler lenger sør på E39 som nå er i drift. 

      Ikke glem at sammenligningen for elbilene må ta utgangspunkt der ny E39 knyttes til den gamle traséen med ferge.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Enno meir tåkeprat uten håndfaste tall. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Ingen håndfaste tall fra deg heller, ser jeg. Hvordan kan du da motsi utsagnet?

      Flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden også passerer Ørskogfjellet på sørsiden, og reiser øst for fergeleiet i Molde på nordsiden av fjorden. Da er en strekning mellom Ørskogfjellet og Bolsønes den representative strekningen å sammenligne Møreaksen med dagens trasé, siden strekningene videre er den samme for begge alternativene fortsatt ferge eller Møreaksen.

      Strømforbruket mellom disse endepunktene med dagens trasé og fortsatt ferge være lik strømforbruket elbilene bruker på E39 mellom Ørskogfjellet og fergeleiet på Furneset, en strekning på 22 km. Så tar fergen over, og vi må da inkludere strømforbruket til fergen for å frakte bilene mellom Furneset og Molde. Så fortsetter bilene i 4 km fram til Bolsønes, der E39 igjen blir den samme for begge alternativene. Da har elbilene tilbakelagt 22 + 4 = 26 km for alternativet med ferge.

      Med Møreaksen er avstanden mellom Ørskogfjellet og Vik anslagsvis 8 km, og mellom Vik og Bolsønes 32 km (som vi er enige om). Totalt kjører da elbilene 40 km på Møreaksen mellom Ørskogfjellet og Bolsønes.

      Det betyr at elbilene kjører 40 – 26 = 14 km lenger på E39 med Møreaksen enn med fortsatt ferge. Om vi legger til grunn 2400 kjøretøyene som utgjør ÅDT på fergen over Romsdalsfjorden, så blir dette 2400 biler x 365 dager x 14 km = 12 264 000 km. Om strømforbruket er 0,2 kWh pr. km i gjennomsnitt for en el-bil, så utgjør dette 2 452 800 kWh pr. år. I tillegg kommer strømforbruket fra den undersjøiske tunnelen, anslagsvis 5 000 000 kWt pr. år. Totalt strømforbruk med Møreaksen blir da ekstra strøm til elbilene + strøm til tunnelen: 2 452 800 + 5 000 000 = 7 452 800 kWt pr. år.

      Om strømforbruket for fergen mellom Furneset og Molde bruker 600 kWt pr. tur, og det er 33 598 turer/avganger i året, så er årlig strømforbruk for fergen 33 598 x 600 kWt = 20 158 800 kWt pr. år. Merforbruk med fortsatt ferge på E39 istedenfor Møreaksen blir da 20 158 800 – 7 452 800 = 12 706 000 kWt pr. år.

      I tillegg forsvinner også strømforbruket som fergen til Gossen bruker årlig, og CO2-utslippene fra dieselfergen til Otrøya forsvinner. Fanatiske Møreaksen-motstandere er blinde for at disse to fergestrekningene forsvinner med Møreaksen.

      Hvis du skal operere med ulikt trafikkgrunnlag for ferge kontra Møreaksen, kan du ikke sammenligne totalt energiforbruk, siden Møreaksen genererer langt større trafikk/nytte. Om du skal sammenligne for ulikt trafikkgrunnlag må du se på eksempelvis energiforbruk pr. passasjerkilometer eller pr. tonnkilometer. Ellers er sammenligningen totalt meningsløs. Det blir som å hevde at det er farligere å bo i Ålesund fordi det dør flere mennesker totalt pr. år der enn eksempelvis i Kristiansund. Siden energiforbruket på den undersjøiske tunnelen er konstant og uavhengig av trafikkmengden vil dermed et slikt mål korrekt angi synkende energiforbruk med økende trafikkgrunnlag. Da kommer fergene enda dårligere ut. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Du har ikkje lagt fram dokumentasjon på straumforbruket for sammensetninga av ÅDT og hensyntatt høydeforskjell og skilta hastighet.

      Ei heller dokumentasjon på referanseanlegg.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 måneder siden
    For å sitere en greinalaus Stortings- og fylkespolitiker: "Ferger koster det det koster". Han aner absolutt ikke hva fergedriften koster. Ignoranter med makt er farlig.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 7 timer siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrOgså kvalitetssikringen fra KS2 rapporten viser altså at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bompriser, er større enn med ferge.Utslippene ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEg har bedt om innsyn i Effekt-rapporten som SVV sende til TØI som utfyllende utrekningar som TØI/Dovre skulke kvalitetssikre.Det som ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge. Jeg gjentar - dette er fra ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøEr klar over at SVV brukar standard programvare for beregningene.  Men, blir det meir riktig?Der er vel ei smertegrense for ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Slutt med svada Sve!
@Geir Ole SætremyrKS2-analysen viser at transportgrunnlaget på Møreaksen, selv med høye bomsatser, er større enn med ferge.
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDette er di tolking Fram til 2022 tall er bompengesatsane det samme som det svv har brukt I grunnlagsmaterialet.  Det kan ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse