Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
04 september 2018 14:38
Del på Facebook
Illustrasjon: Tormod Hegvik
Illustrasjon: Tormod Hegvik
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

La oss zoome ut aksedebatten, og se litt videre. I grenseområdet mellom vårt fylke og Trøndelag har «gulstripeaksjonen» fått stor oppmerksomhet. Store deler av vegstrekningen Stormyra i Hemne og Betna i Halsa er i dårlig forfatning og er altfor smal. Aksjonen gjelder 26 km av den ca. 5 mil lange strekningen, og aksjonistene har strikket enorme mengder ”gule striper” som link til symbolet for vegstandard.

I grenselandet mellom Sogn og Fjordane og vårt fylke har vi en lignende situasjon. Den 28 km lange strekningen mellom Hellesylt og Grodås i Hornindal er også i svært dårlig forfatning, og kalles på folkemunne «Telehivvegen».  Et annet fellestrekk er at kommuner i de nevnte områdene er på flyttefot.  Hornindal går sammen med Volda og blir del av vårt fylke, mens Halsa blir del av  nye Heim Kommune i Trøndelag slik status nå er.  For fylket blir effekten negativ når det gjelder folketall. Hornindal har ca. 1200 innbyggere, mens det blir 2600 flere Trøndere ettersom Halsa får følge av Rindal.

Kostnadene for Stormyra–Betna er oppgitt i avisoppslag til 2,1 milliard (mrd.)  Med samme nivå for Hellesylt–Grodås, pluss en reserve, bruker jeg 2,5 mrd. som antatt pris for hver av de to strekningene. Storfjordbrua er tidligere oppgitt til ca. 5 mrd.  Når tunnel mellom Engeset i Stranda og Hole Velledalen (Sykkylven) og tunnel/veg mot startpunktet for brua (Sandvika), samt veg/tilpasning mellom Glomset og Digernes inkluderes, bruker jeg 10 milliard som antatt kostnad. I forhold til Storfjordsambandet sine planer, mener jeg at vegen må ledes utenom sentrumsområder, og derfor en litt økt ramme i forhold til tidligere oppgitte tall på 7–8 mrd.

Oppgradering av E136 (Eksportvegen) har sterk støtte fra de nærliggende kommunene, og med Ørskogfjellet som trasse. Krabbefelt på begge sider av fjellet, trafikk utenom Sjøholt sentrum og en kort tunnel på toppen for å redusere litt høyde er forbedringene som er omtalt.  Har lest 2,8 mrd.  som kostnad for nevnte strekning, og bruker 3 mrd. i mitt  oppsett.  Romsdalsaksen oppgir 10,5 mrd. for fjordkryssingen mellom Hjelvika og Skåla og 4 mrd. for veg og bru over til Lønset.  Ville foretrukket en mer direkte linje til Hjelset, ettersom tunnelen under Fannefjorden fortsatt vil være der. Mer direkte linje lengre inn i fjorden gir ca. 4 km kortere veg, og trolig litt lavere kostnad.

Siste utfordring jeg kjenner til før Halsafjordsambandet, er sentrumsområdet i Gjemnes, Batnfjordsøra.  Har ført opp 1 mrd. til denne tilpasningen.  Er usikker på alternativ og kostnad for Halsafjordsambandet, og bruker 10 milliard for å tatt litt høyde i forhold til tidligere oppgitte kostnader.                                                                                                                                                      

I tillegg har jeg ført opp en samlet reservepost ca. 10% for de omtalte prosjektene.  Oppsummeringen gjelder derved strekningen fra Stormyra i Trøndelag til Grodås i Sogn og Fjordane. En stamveg gjennom hele fylket til en kostnad på omkring 48 mrd. En ekstrem kostnad, men i dette eksempelet går vegen gjennom hele fylket og har med en bit av både Trøndelag og dagens Sogn og Fjordane.  Korrigert for dette og reserveposten, vil totalkostnaden bli om lag 40 milliard.   Et tankekors om det kan bygges stamveg som limer sammen hele fylket  som «fylkesnytte» til om lag samme pris som strekningen Ålesund–Molde med Møreaksen og tilhørende tilpasningsveger, og oppgraderinger.

Sammendrag:

Strekning

Mrd.

Kommentar

Stormyra - Betna

2,5

Oppgradere ca. 26 km av strekningen

Batnfjord med omegn

1

Legge vegen utenom sentrum og tilpasninger

Romsdalsaksen

14,5

Fjordkryssingen fra Hjelvika til Lønset eller Hjelset

E136/E39 Digernes-Hjelvika

3

Ørskogfjellet og veg utenom Sjøholt sentrum

Digernes – Glomset      (ca. 1)

 

Veg og tilpasninger mellom Digernes og Glomset

Glomset – Engeset        (ca. 9)

10

Storfjordsambandet med bru og tunneler

Hellesylt - Grodås

2,5

Ny eller oppgradert veg versus ”Telehivvegen”

Halsafjordsambandet

10

Antatt kostnad

Reservepost

4,5

Reservepost for hele strekningen

Stormyra - Grodås

48

Kostnad for hele strekningen inklusiv reservepost

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse