Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Lokalhistorie
30 mai 2020 11:00
Del på Facebook

Gamle «Smøla» i rute inn mot Straumen på 1960-tallet. Foto: Eilif EinesGamle «Smøla» i rute inn mot Straumen på 1960-tallet. Foto: Eilif Eines

Her er et bilde av gamle «Smøla» ved innseilingen til Straumen i første halvdel 1960-tallet. Dette var den første havgående bilferja i Møre og Romsdal, bygd ved Aukra Bruk i 1959. Med en stor økning i trafikken utover 1960-tallet ble den solgt til Færøyene i 1967 og byttet navn til «Trondur». "Smøla" ble etterfulgt av "Smøla" (II) i 1968, "Tustna" i 1977 og "Edøyfjord" i 2012. 

I 2020 skal det trafikkere to helt nye ferjer i sambandet. I mai ble den første av de nye hybridferjene satt i drift i Smølaruten. Den viderefører det stolte navnet fra gamle «Smøla». Nedenfor ser vi et bilde fra maskinrommet på gammelferja. Det har skjedd mye teknologisk fra disse to solide Wichmann-motorene frem til dagens avanserte hybridmotorer med store batteripakker og mye elektronikk.

Karl Otto Bloch (t.v.) og maskinsjef Alv Fostervold i maskinrommet på gamle «Smøla». Bilde fra boken «Med kaffe og svele over fjorden».Karl Otto Bloch (t.v.) og maskinsjef Alv Fostervold i maskinrommet på gamle «Smøla». Bilde fra boken «Med kaffe og svele over fjorden».

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse