Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Terje Holm
Lokalhistorie
30 mai 2020 11:00
Del på Facebook

Gamle «Smøla» i rute inn mot Straumen på 1960-tallet. Foto: Eilif EinesGamle «Smøla» i rute inn mot Straumen på 1960-tallet. Foto: Eilif Eines

Her er et bilde av gamle «Smøla» ved innseilingen til Straumen i første halvdel 1960-tallet. Dette var den første havgående bilferja i Møre og Romsdal, bygd ved Aukra Bruk i 1959. Med en stor økning i trafikken utover 1960-tallet ble den solgt til Færøyene i 1967 og byttet navn til «Trondur». "Smøla" ble etterfulgt av "Smøla" (II) i 1968, "Tustna" i 1977 og "Edøyfjord" i 2012. 

I 2020 skal det trafikkere to helt nye ferjer i sambandet. I mai ble den første av de nye hybridferjene satt i drift i Smølaruten. Den viderefører det stolte navnet fra gamle «Smøla». Nedenfor ser vi et bilde fra maskinrommet på gammelferja. Det har skjedd mye teknologisk fra disse to solide Wichmann-motorene frem til dagens avanserte hybridmotorer med store batteripakker og mye elektronikk.

Karl Otto Bloch (t.v.) og maskinsjef Alv Fostervold i maskinrommet på gamle «Smøla». Bilde fra boken «Med kaffe og svele over fjorden».Karl Otto Bloch (t.v.) og maskinsjef Alv Fostervold i maskinrommet på gamle «Smøla». Bilde fra boken «Med kaffe og svele over fjorden».

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Tidligere lokalhistorie-artikler

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte