Øverst ser vi et havnebilde fra første halvdel av 1950-tallet. Ved ferjekaia, i det som tidligere ble kalt Johnsenhuken, ligger B/F «Trygge» som trafikkerte Kristiansund–Bremsnes-ruten. Ved Nordmørskaia ligger sjøbussen M/S «Aure» som ble satt inn i Trondheimsruten i november 1950.
Her trafikkerte den fram til midten av september 1961. Like bak ligger D/S «Solskjel». Dette var helt mot slutten for de gamle dampskipene, eller fjordabåtene som de ble kalt Kristiansund. Nordmørskaia var også anløpssted for lokalrutebåtene på 1950-tallet.
På enden av lagerskuret, nærmest ferjekaia, var det ekspedisjon og billettkontor. Rutebilstasjonen og utfyllingen med havneskur på Devoldholmen var ikke bygd enda. Den nye Rutebilstasjonen ble tatt i bruk i 1962 og utfyllingen av Devoldholmen med ny ferjekai ble ferdig i 1961.
På det nye bildet fra april 2022 har vi også litt historie med den gamle Loennechengården i forkant. Innerst ved Vågekaia, der det gamle ferjetillegget lå, ligger den historiske ferja «Hardingen» fra 1966 i påvente at den forhåpentligvis skal bli fredet av Riksantikvaren. Ved Nordmørskaia ligger ferja «Rauma» (bygd 1988) som er solgt og skal seile til Mexico. Litt lenger bak ligger søsterskipet «Romsdal» ved Hjelkrembrygga. Den er også solgt.
Til venstre på bildet ser vi at Rutebilstasjonen har blitt revet for å gi plass for det nye høyskolebygget, Campus Kristiansund. Det varsler en offensiv og positiv satsing inn mot en ny tid.