Trond Myrhaug og familien bodde ved Sundbåtkaia på Nordlandet de siste årene gamle «Framnæs» gikk i rute (1950–1951). Dette gav et inntrykk som han aldri glemte. I 1997 kom han i kontakt med Einar Sæter, som var skipsingeniør og hadde lang erfaring med konstruksjon og bygging av båter. De etablerte stiftelsen Framnæs og jobbet i mange år for å bygge opp den historiske båten med nye tegninger, tilpasset dagens sjøfartskrav. I 2007 ble det inngått kontrakt med Klevset Båt og Industriservice ved Skålvikfjorden i Halsa om bygging. I 2012 kom nye «Framnæs» (anno 1917) tilbake på havna i Kristiansund. Den ble en attraksjon og har blitt brukt som avløsningsbåt for «Angvik» og til sightseeing. Etter at Sundbåten har fått stor vekst de siste årene og ruten har blitt forlenget, ble «Framnæs» ikke like godt egnet til vanlig trafikk. Det planlegges derfor å bruke den til sightseeing, som den er best egnet til, hvor «Nordsund» kommer tilbake som avløsningsbåt.
«Framnæs» 2012–
- Detaljer
Bli den første til å kommentere.
Likte du denne artikkelen?
Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!
Vipps valgfritt beløp til 614043.
Tusen takk!
Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.
Populære emner
Innlogging
Siste lokalhistorie-artikler
Siste artikler
Mest lest (siste fire dager)
Mest lest (siste 30 dager)
Våre utvalgte
PhD.
leder Rødt Kristiansund