Under planleggingen av gjenreisningen av Kristiansund etter ødeleggelsene i 1940, ble det utarbeidet et gatenett ut fra Kaibakken, som hadde utsikt mot Nordsundbrua og fjellene på Tustna.
Kaibakken, som var et sentralt element i gjenreisningsbyen, fikk en bred oppfart med to kjørefelt i begge retninger. Byggene, som hadde en moderne europeisk arkitektur, står her fortsatt. Byens nye rådhus ble ferdig i 1952 og innviet i 1953. Det er også fortsatt i bruk.
Nederst i Kaibakken ligger Piren, som tidligere var anløpsplass for fjordabåtene og Sundbåten. I dag er den fast anløpsplass for Sundbåten og Griparuten.
På bildet øverst fra midten av 1950-tallet ser vi at det var mye folk på byen, hvor det også ble brukt hest og kjerre. Nederst på bildet står det brødkasser fra Lossius bakeri som venter på transport med en lokalrutebåt. Vi ser også at bilene kunne parkere langs fortauet og at folk gikk frem og tilbake over Kaibakken uten gangfelt. Det var ikke så mye biltrafikk på denne tiden.
I dag er det også en god del folk som går oppover Kaibakken. Flere velger å sette igjen bilene og bruker Sundbåten, som har fått en renessanse. Byggene oppover Kaibakken står her i dag, men har annet innhold. Det eneste unntaket jeg kan komme på er Løveapoteket.