Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Lokalhistorie
16 juli 2024 10:00
Del på Facebook
Det historiske lokalruteskipet «Granvin» fra 1931 med de historiske byggene på Innlandet i bakgrunnen. Foto: Terje Holm
Det historiske lokalruteskipet «Granvin» fra 1931 med de historiske byggene på Innlandet i bakgrunnen. Foto: Terje Holm

Lørdag kveld 13. juli 2024 kom det historiske lokalruteskipet «Granvin» på besøk i Kristiansund før det neste dag gikk videre nordover til Kystens Landsstevne i Bodø.

«Granvin» ble levert i 1931 fra Mjellem & Karlsen Mek. Verksted i Bergen til Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD). Båten kunne også ta noen biler på dekk. «Granvin» gikk i rute i Hordaland fram til 1968 og ble da solgt. I 1988 ble den overtatt av Veteranskipslaget Fjordabåten og tilbakeført til sitt tidligere utseende. Båten ble fredet av Riksantikvaren i 2011.

Annonse
Annonse

«Granvin» representer de gamle rutebåtene som bandt regionsenteret Kristiansund sammen med Nordmørsbygdene. Piren var anløpssted for båtene, som startet sine første ruter i andre halvdel av 1800-tallet. Det var flere rederier i Kristiansund, som etter hvert ble slått sammen til Nordmør Dampskipsselskap i 1902, samt Kværnes og Grip Dampskipsselskap. I 1920 ble rederiene overtatt av Møre Fylkes Ruteselskap.

Damprutebåtene, eller fjordbåtene som de ble kalt i Kristiansund, trafikkerte fram til 1950-tallet. Nordmøre var tidlig ute med ferjedrift, som da hadde tatt over all trafikken med bil og buss.

På det gamle bildet ser vi flere av de gamle fjordabåtene ved Piren, som var anløpssted for båtene i Kristiansund. «Granvin» sitt besøk gav en assosiasjon til disse.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Et lite tankekors til slutt. I Møre og Romsdal er det ikke tatt vare på noen av de gamle rutebåtene, mens det i Hordaland er tatt vare på flere av disse, hvor lokale veteranskipslag har nedlagt en meget stor innsats for å ta vare på denne viktige maritime samferdselshistorien.

Piren var fast anløpssted for de gamle fjordabåtene i nesten 100 år. Øverst ser vi gamle «Granvin» like utenfor Piren 13. juli 2024. Foto: Terje Holm / NordmørsmuseaPiren var fast anløpssted for de gamle fjordabåtene i nesten 100 år. Øverst ser vi gamle «Granvin» like utenfor Piren 13. juli 2024. Foto: Terje Holm / Nordmørsmusea

Mye av det gamle interiøret er tatt vare på om bord i «Granvin». Foto: Terje HolmMye av det gamle interiøret er tatt vare på om bord i «Granvin». Foto: Terje Holm

Gammel og ny tid: «Granvin» ved Campus Kristiansund. Foto: Terje HolmGammel og ny tid: «Granvin» ved Campus Kristiansund. Foto: Terje Holm

«Granvin» ved Vågekaia, like utenfor Skipsfartshistorisk sine lokaler i gamle Loennechengården. Det mindre gamle bildet viser «Granvin» i rute ved Eidsfjord på 1930-tallet. Foto: Terje Holm / HSD jubileumsbok 1980«Granvin» ved Vågekaia, like utenfor Skipsfartshistorisk sine lokaler i gamle Loennechengården. Det mindre gamle bildet viser «Granvin» i rute ved Eidsfjord på 1930-tallet. Foto: Terje Holm / HSD jubileumsbok 1980

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse