30. juni 1977 ble bilferja «Tustna» overlevert fra Voldnes Skipsverft i Fosnavågen. Jomfruturen med innbudte gjester gikk på Bremsnesfjorden. Den nye ferja ble godt mottatt og skulle bli en av de mest populære på Nordmøre opp gjennom årene. «Tustna» fikk hele 35 års fartstid på Nordmøre, hovedsakelig i Smølaruten, frem til den ble avløst av «Edøyfjord» i januar 2012. Dette var også den siste av de klassiske fjordferjene til MRF med stor utsiktsalong over bildekket.
Sverre Kvernen var kaptein med Jon Roaldsøy som maskinsjef. De hadde også byggetilsynet med «Tustna». Begge to fikk en lang karriere i MRF. Sverre Kvernen var bortimot 80 år da han mønstret av. Jon Roaldsøy fikk være med på utviklingen av mange spennende prosjekter. Han var med på utviklingen av verden første gassferje, «Glutra», som ble satt i trafikk i år 2000. Før han ble pensjonist var han også med på prosjektering av det som kunne blitt verdens første elektriske ferje, men dette prosjektet ble lagt på vent i påvente av at det skulle utvikles mer effektive batteriløsninger.
Bildet viser «Tustna» på jomfruturen over Bremsnesfjorden 30. juni 1977. På det innfelte bildet fra dåpen ser vi fra venstre: Sverre Kvernen, gudmor Elise Jørgenvåg og Jon Roaldsøy.
(Foto: MRF)