Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Lokalhistorie
20 desember 2019 06:30
Del på Facebook
Blide ansikter på en av de siste turene med Bremsnesferga «Bjørnsund» 19. desember 2009. Fra venstre Berit Hannasvik, i dag rådmann i Averøy kommune, sammen med Wenke Greve og Ragnhild Bertinussen. Det var litt vemodig at ferga ble lagt ned, men kjekt at Atlanterhavstunnelen endelig kunne åpnes.  (Foto: Terje Holm)
Blide ansikter på en av de siste turene med Bremsnesferga «Bjørnsund» 19. desember 2009. Fra venstre Berit Hannasvik, i dag rådmann i Averøy kommune, sammen med Wenke Greve og Ragnhild Bertinussen. Det var litt vemodig at ferga ble lagt ned, men kjekt at Atlanterhavstunnelen endelig kunne åpnes.  (Foto: Terje Holm)

Utover 1960-tallet startet Averøy kommune en strategisk prosess med planlegging av brusamband. Første ledd ble byggingen av bruene til øyene på yttersiden av kommunen. Disse ble bygd i perioden 1968-1973. Neste oppgave var planlegging og byggingen av Atlanterhavsveien. Den ble åpnet 7. juli i 1989 og har blitt en stor attraksjon. Fase tre var fastlandssamband til Kristiansund. Etter en lengere prosess kunne Atlanterhavstunnelen åpnes 19. desember 2009.

En døgnåpen forbindelse har vært viktig for begge kommunene. Avhengig av den videre trafikkutviklingen, har det vært antydet at forbindelsen kan bli bompengefri fra 2025.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse