Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Erik Thorberg / NTB
Illustrasjonsfoto: Erik Thorberg / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Finn Arne Follestad, fylkesleder Møre og Romsdal INP

Spørsmålet skal ikke jeg svare på, men man kan virkelig begynne å lure.

Leser man i det fremlagte statsbudsjettet fra vår nye regjering, så kan man spørre seg om nettopp dette.

Vi skjønner alle at med de maskinene som er om bord så blir ikke den maritime næringen grønn med det første. Men med det som er foreslått så legger man ikke føringer for at den skal bli så mye grønnere.

En foreslått CO2-avgift på 28 %, samtidig som man kompenserer dette for transport på landeveien, gjennom redusert elavgift, riktignok bare en dråpe i havet, men dog.

Lavere trafikkforsikringsavgift og veibruksavgift er faktorer som medfører at man innen den maritime næringen kan stille seg spørsmålet: er ikke sjøfolk vanlige folk?

Skal man virkelig legge til rette for et symbolsk grønt skifte så bør man ha de samme refusjonsordninger for hele transportsektoren. Ja det er selvfølgelig vanskelig å gi rederiene redusert trafikkforsikringsavgift og veibruksavgift, men hva med CO2-avgiften? Hadde man redusert denne, hadde dette slått likt ut for trafikkbransjen uansett hvilket segment man operer i.

Tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk (nettolønnsordningen) er foreslått med et tak på 220.000.

Nettolønnsordningen som på mange måter har vært garantisten for at vi har sjøfolk i Norge i dag, som har vært stimuli som har gjort at vi i dag har lærlinger og en rekrutering til yrket blant norsk ungdom.

I dette bildet må vi også stille oss spørsmålet om sentraliseringspolitikken fortsetter? Skal man fortsette å svekke en næring som i stor grad sysselsetter i distriktene?

INP mener at om Norge skal kunne kalle seg en sjøfartsnasjon i fremtiden, må norske sjøfolk kunne konkurrere likt på lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel innen norsk økonomisk sone. Derfor vil INP jobbe for norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel innen norsk økonomisk sone.

Det samme skal gjelde for samtlige skip på oppdrag i lengre perioder for den norske stat og de selskapene staten har en direkte eller indirekte eierandel i.

Norske sjøfolk skal ha like god sikkerhet som andre yrkesgrupper på land.

I den sammenheng ser vi behovet for å sette AML som en overordnet lovgivning for sjøfolk med en tilpasning av dagens Sjømannslov (SAL). Dette betyr ikke at vi skal endre SAL, den vil bare bli en del av et felles HMS lovverk som gjelder for hele arbeidslivet i Norge.

INP vil videreføre nettolønnsordningen og tilføre økt kompensasjon for inntak av maritime lærlinger og kadetter, som et krav for tilknytting til nettolønnsordningen.

Nettolønnsordningen er en støtteordning (subsidie) til norske rederier og sjøfolk hvor fartøyene er registrert i Norsk Ordinært Skipsregister.

INP vil følge de økonomiske konjunkturene i samfunnet og vil ikke ha noe tak på ordningen.

Samtidig vil vi sette inn en minstetakst for å sikre en forutsigbar ordning både for arbeidstaker og arbeidsgiver.

Ved å innføre norske lønns- og tariffvilkår i norsk økonomisk sone, vil man fremtvinge et registreringssystem og begrensninger for utenlandskflaggete skip som opererer i vår sone. Disse skal fortsatt kunne ta kortere, tidsbegrensede oppdrag, men for lengre oppdrag forutsetter vi tilknytting av sjøfolk til norskregistrert D-nummer slik at kontrollorganer lettere skal kunne gjennomføre kontroll av lønns- og tariffvilkår.

Fakta er at partiprogrammet til Industri og Næringspartiet er ført i pennen av sjøfolk, med mange års erfaring også innen fagforeningsarbeid.

INP er et moderat sentrumsparti, med et sterkt fokus på distrikts Norge.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse