Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby
Illustrasjonsfoto: Steinar Melby
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Under og etter valgkampen lovet regjeringspartiene å støtte norske sjøfolk ved å innføre norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på norsk sokkel, og videreføre og styrke nettolønnsordningen.

Etter 5 års kamp og skriverier på Facebook og i media trodde jeg at jeg kunne slappe av og vente til neste høst og se om det endelig ble satt i verk og at kampen var over.

Slik ble det dessverre ikke.

Mandag denne uken oppdaget vi at taket på nettolønnsordningen for kystfarten og passasjerferge som er registrert i NOR som regjeringen Solberg i 2016 fjernet.

For at flere rederi kunne ta inn norske sjøfolk som var nær utslettet langs kysten. Regjering Solberg foreslo på sitt siste forslag til statsbudsjett å gjeninnføre nettolønnsordningen med ett tak på 189.000, som nå ble satt inn igjen av den nye regjeringen, og som de økte til 220.000.

Nils Tore Melingen som driver et kystrederi på Vestlandet, og som vil ha flest mulig norske sjøfolk på sine båter, og jeg så at dette ville være en katastrofe for mange små rederier i kystfarten og at dette på sikt kunne få konsekvenser for norske lønns- og arbeidsvilkår.

Det vi fryktet er at mange rederi vil bli tvunget til å sette norske sjøfolk på land og sette inn utenlandske sjøfolk. Etter hvert fikk vi høre dette fra mange rederi.

Mange rederi har reagert og bla Odfjell som har flagget inn 40 båter og som i mange år har tatt inn lærlinger og som har mange norske sjøfolk om bord i sine båter advarer nå sterkt regjeringen mot dette.

Dette vil få store konsekvenser for næringen.

F.eks. så vil det for ett rederi øk utgiftene med 4 millioner. Hvis forslaget til regjeringen går gjennom.

Jeg begynte å skrive om dette og fikk beskjed at dette er feil.

Forbundene skrøt av forslaget til regjeringen og politikerne svarte meg ikke på meldinger, unntatt en i Sp som beklaget dette, men kunne ingenting gjøre.

Kystrederiforbundet gikk ut og advarte om dette.

Jeg ble veldig usikker. Jeg har tenkt og tenkt, har jeg tørna?

Har jeg i 5 år tatt så feil?

Jeg har gjentatt og gjentatt at det er kun offshore som ikke har fått fjernet taket på nettolønnsordningen gjennom 5 år. I innlegg på gruppen og i avisinnlegg.

Jeg har advart mot konsekvensene for offshore, som i den verste krisen på mange år ikke fikk fjernet taket på ordningen av den forrige regjeringen.

Hva ser politikerne og forbundene som ikke jeg ser?

Jeg måtte spørre Dagfinn Olsen i Frp tar jeg feil her?

Fikk til svar, nei.

Etter 2 dager snudde også forbundene og de jobber nå hardt opp mot politikerne og regjeringen for å snu dette.

Nå håper jeg at regjeringen våkner og ser konsekvensen. Det eneste som nytter er å fjerne taket på nettolønnsordningen i alle segment og innføre Norske lønns- og arbeidsvilkår så raskt som praktisk mulig.

Vi må ha både Norske lønns- og arbeidsvilkår og Nettolønnsordningen i fremtiden for å sikre at vi har norske sjøfolk.

Ikke kjøre en næring som er på veg oppover i grøfta og at kysten nå skal blø ppå grunn av at Senterpartiet og Arbeiderpartiet går tilbake sine løfter og sviker oss enda en gang. Dette er uakseptabelt og gjør at jeg mister tiltroen på at de også vil holde sine løfter om Norske lønns- og arbeidsvilkår i norsk farvann og på Norsk sokkel.

Det er ikke for seint å snu og berge mange arbeidsplasser langs kysten.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 15 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 22 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse