Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
21 juli 2023 22:56
Del på Facebook
– Avisens valg av fokus i disse agurknytt-tider er likevel neppe tilfeldig. Det er jo viktig med markedsføring nå i forkant av høstens kommune- og fylkestingsvalg. Illustrasjonsfoto: Angele  J / Pexels.
– Avisens valg av fokus i disse agurknytt-tider er likevel neppe tilfeldig. Det er jo viktig med markedsføring nå i forkant av høstens kommune- og fylkestingsvalg. Illustrasjonsfoto: Angele  J / Pexels.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Romsdals Budstikke har nylig foretatt en meningsmåling blant innbyggerne i Molde kommune om hvordan Romsdalsfjorden best kan krysses i framtiden. Her har 15,8% svart Romsdalsaksen og 35,5% svart fortsatt ferge. Dvs. 51,3% av Moldes befolkning ønsker en løsning som ikke gir fergefri forbindelse til Gossen og Otrøya. Bare 33,2% ønsker Møreaksen, som inkluderer slik fergefri fastlandsforbindelse. Betalt av staten.

Det må være en stor skuffelse for disse øyboerne at flertallet av folket i Molde kommune ikke ønsker en løsning slik at de blir kvitt fergene, slik folket på Nordøyene i Ålesund kommune nylig ble. Romsdals Budstikke fremhever isteden at mer enn hver tredje innbygger vil beholde fergene. Og gjentar at en tidligere meningsmåling for hele fylket også viste at folket ønsker ferge.

Romsdalsaksen og Møreaksen er begge fergefri, som er ønsket av 49%. At det nå er hele 49% av folket i Molde som ønsker en fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, flere enn de som ønsker ferge, blir ikke nevnt av avisen. Heller ikke at det også i forrige meningsmåling var flere som ønsket fergefri kryssing framfor fortsatt ferge. Avisene har rett og slett ikke dekning for å hevde at folket ønsker ferge. Er det fortsatt noen som undres over hvordan «fake news» oppstår?

Avisens valg av fokus i disse agurknytt-tider er likevel neppe tilfeldig. Det er jo viktig med markedsføring nå i forkant av høstens kommune- og fylkestingsvalg. Det er vanskelig å forestille seg at de som står bak disse meningsmålingene ikke har forstått at fergefri kryssing av Romsdalsfjorden og fergefri forbindelse til Otrøya og Gossen er to problemstillinger som henger sterkt i hop. En sammenheng som de har valgt å ikke formidle.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 9 måneder siden
    Oppslutning om ferge er basert på falske premisser. Motstanden mot Møreaksen er bl.a. basert på at det vil koste over 500 kroner i bompenger å reise t/r Aukra - Molde. Oppslutningen om ferge og motstanden mot Møreaksen er basert på «fake news».

    Åpenbart har avisene en agenda med å markedsføre ferge nå like før høstens valg – og misbruker resultater fra egne meningsmålinger. Snart kommernok meningsmålingen for Vestnes kommune. RB har valgt samme tvilsomme trinnvise framgangsmåte som Terje Tovan og MuM i sin tid benyttet seg av.

    Når kommer meningsmålingen som forteller om folket ønsker at øyene Gossen og Otrøya skal bli fergefri, slik som Nordøyene i Ålesund kommune med langt færre innbyggere? Der har trafikken økt etter at fergene forsvant. Hvis resultatet av denne meningsmålingen ikke er i favør av ferge, bør det komme en oppfølging. Ønsker folket at denne fergefrie forbindelsen skal forlenges til sørsiden fjorden, slik at det blir fergefri kryssing av hele Romsdalsfjorden?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 9 måneder siden
      @Terje Sundsbø Du vet like godt som alle andre at summen med ca 500 kr t/r kommer fra KS2 rapporten! Så det er IKKE fake news.. men i dine og RR's øyne er det vel ikke sant, før dere mener det er slik. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 9 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn I KS2-rapporten er det gjort ulike anslag på bompengene. Hvis alle kostnadsøkninger i forhold til de opprinnelige anslagene finansieres med bompenger, så blir selvsagt regningen stor for bilistene. Men dette er jo en forutsetning som vil medføre at om kostnadene blir mindre enn opprinnelig anslått, så vil dette medføre negative bompenger – bilistene vil få betalt for å kjøre Møreaksen. Dette viser at en slik forutsetning ikke er troverdig. Kanskje man burde referere til de øvrige anslagene for bompenger fra KS2-analysen også?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 9 måneder siden
    Jeg ser at noen i en kommentar på Facebook mener at å flytte fergeleiet til Cap Clara og dermed gjøre den saktegående fergeturen mye lengre, vil føre til at færre ønsker å få en fergefri fastlandsforbindelse til Otrøya. Vil ikke resultatet heller bli det motsatte? En enda lenger fergetur er neppe løsningen for de som ønsker å bli fergefri.

    Andre mener at E39 over Romsdalsfjorden bør tilpasses nordmøringer. Bare et lite mindretall som krysser Romsdalsfjorden krysser også Gjemnessundbrua. Man bygger ikke nye veier for et lite mindretall på gjennomreise. Møreaksen er den raskeste traséen for flertallet av de som faktisk krysser Romsdalsfjorden. Ansvarlige politikere, både på Stortinget og Fylkestinget, tar først og fremst hensyn til flertallet.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 9 måneder siden
    Folket vil ikke ha ferge, de ønsker fergefrie forbindelser. Og over dobbelt så mange vil ha Møreaksen framfor Romsdalsaksen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse