Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
30 april 2024 20:07
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

E39 er utvilsomt den europavei som er oppstykket med flest fergesamband. Hver av disse er fysisk stengt med bom det meste av tiden. For å bøte på dette lanserte samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) i 2010 Fergefri E39 Kristiansand–Trondheim. Hovedformålet er å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen, der folket bor.

På alle store stamveier er det lokaltrafikken som dominerer på de fleste delstrekninger. Den billigste og korteste stamveien er den som går dit de reisende skal, ikke i store omveier utenom og som krever bygging av ekstra tilførselsveier. En del av Fergefri E39; Møreaksen Ålesund–Molde, er et slikt eksempel. Den fjerner 3 fergesamband, knytter næringslivet i kystregionene tettere sammen og favner både gjennomgangs-, pendel- og lokal-trafikk, og blir en viktig del av Livsnerven Fergefri E39 på Vestlandet.

Annonse
Annonse

Sigbjørn Gjelsvik (Sp), leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité sier: «Møreaksen skal bygges. Det slår regjeringen fast. Men prosjektet deles i flere etapper. Vi ber Statens vegvesen se om rekkefølgen kan endres, slik at tunnel gjennom Molde og veg til Julbøen kan tas først, sammen med Julsundbrua.» Hensikten er å vurdere nye løsninger, for om mulig å gjøre Vestlandets Livsnerve billigere.

Et slikt alternativ er å overføre trinn 2 på E39 Møreaksen til E136 Eksportveien. Dermed vil strekningen E39 Ålesund–Vestnes bli en del av E136, og Nye Veier AS kan ta over ansvaret for hele E136, også fra Ålesund til Vestnes, ikke bare Vestnes–Dombås. Livsnerven Fergefri E39 blir vesentlig billigere, og den virkelige kostnaden for Eksportveien blir tydelig. Dette forslaget har også fått støtte på Sunnmøre.

Annonse
Annonse

Da utkastet til ny NTP ikke foreslo bevilgninger til Møreaksen jublet både SV og Frp, men av ulike uforenelige grunner. De ønsker fortsatt ferge, på tross av at alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Ikke alle jubler for at fylket som har 5 % av befolkningen og 11 % av fastlandseksporten bare får 0,25 % av midlene i NTP. Isteden går midlene til gigantiske jernbaneprosjekter – statlig fullfinansiert – i sentrale strøk på Østlandet, der veibygging er billig. Mens fylker med krevende natur må bygge vei mellom øyer, fjorder og fjell, ender opp med stor gjeld.

For å skåne fylkeskommunens økonomi ønsker Frank Sve (Frp) at staten overtar fergedriften over Langfjorden, og vil ha statlig bro. Men han vil ikke ha statlig bro over Julsundet, som fjerner to fergesamband og sparer fylket mye mer. Han vil ikke gjøre Otrøya og Gossen fergefri. Han vil også ha gratis ferger på fylkesveiene og ha ferge Vestnes–Molde, koste hva det koste vil.

Sambandet Vestnes–Molde bruker over 20 millioner kWh hvert år, på en vei som er stengt 85 % av tiden. Strømforbruket for Tautratunnelen vil bli mye mindre, selv om den er åpen hele døgnet hver dag hele året. En enorm besparelse hvert år til evig tid, som Sve vil stoppe for enhver pris. Istedenfor Livsnerven E39 vil Frp prioritere E136 gjennom Romsdalen som allerede er gratis og døgnåpen, men med bare halvparten så stor trafikk.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 26 dager siden
    Hvordan vil Frank Sve (Frp) prioritere fergeavløsning for de to store og folkerike øyene Gossen og Otrøya sammen med andre fergeavløsningsprosjekter i fylket vårt?

    MuM og andre som jubler for at Møreaksen ikke har fått bevilgninger bør snarest finne ut hvor fergeleiet i Molde sentrum bør flyttes.

    MuM ble startet 27.05.2014, som «Møreaksen utenom Molde». Målet var å få lagt traséen for Møreaksen fra Julbøen via dagens Hustadvika kommune, i stedet for gjennom byen Molde. Man var altså ikke mot Møreaksen, men mot at trafikken fra E39 skulle gå gjennom Molde.

    Etter hvert har MuM igjen skiftet fokus, og er nå sterkt for fortsatt fergedrift, etter påtrykk fra medlemmer fra Nordmøre og Sunnmøre. Navnet er derfor endret til «Møre uten Møreaksen». MuM har gitt opp ønsket om fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Dermed har MuM også kastet på båten den opprinnelige målsettingen om å lede trafikken fra E39 utenom Molde, siden fergetrafikken fra E39 som kjent går gjennom Molde sentrum.

    https://ksu.no/artikler/leserinnlegg/119392-motstand-uten-mening-mum-20230620

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Klippfiskadagan 2024
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøInntil SVV har konkludert om prosjektet som ligg i utviklingsportefølgen med formål forenkling lever vi godt med ferger. Slik dei ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Terje SundsbøEg leste artikkelen tidligare.Kva ligg I artikkelen, og kva ønsker du å lese inn i den?
Terje Sundsbø 8 timer siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrFortsatt ferge lever vi ikke godt med – verken på Gossen eller Otrøya, og heller ikke over Romsdalsfjorden. Like lite ...
Terje Sundsbø 9 timer siden E39 – Livsnerven på Vestlandet
@Geir Ole SætremyrFerger er miljøverstinger, og foreldet tankegods - https://www.nrk.no/vestland/droppar-utsleppskrav-pa-nye-ferjer-og-hurtigbatar-1.16885963
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Terje SundsbøNo er prosjektet plassert i utviklingsporteføljen for å finne fram til ei enklere løysing.Kva det betyr må SVV finne ut ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Greinalause politikere om ferger
@Geir Ole SætremyrRiksveier er statens ansvar – herunder ferger og fergeleier. Når flere ulike regjeringer og et overveldende flertall på Stortinget går ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse