Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
13 mai 2024 10:33
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det har skapt storm rundt fergene at flere fylkeskommuner ønsker å innføre betaling for ferger som nå er gratis. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier fylkeskommunene kan gjeninnføre betaling: Det vil ikke være i strid med Stortingets vedtak å ta betaling på et fergesamband som i dag er gratis. Men kommunalminister Erling Sande (Sp) godtar ikke at fylkeskommuner begynner å kreve betaling fra trafikantene på ferger som staten allerede har tatt regningen for.

Rogaland fylkeskommune som allerede har begynt å ta betaling for gratisfergene får derfor kutt i de statlige overføringene. Fylkesordfører Ole Ueland (H) sier kuttet er et mye lavere beløp enn det gratisferge-ordningen koster for Rogaland.

Annonse
Annonse

Konsekvensen er at for disse fergesambandene kan fylkespolitikerne ikke ta betaling for å øke inntektene, og de kan heller ikke redusere rutetilbudet for å spare kostnader. Om de ikke vil øke billettprisene på de øvrige fergesambandene for å subsidiere de reisende på gratisfergene, så er alternativet å redusere rutetilbudet på de øvrige.

For å bedre økonomien har fylkespolitikerne da valget mellom eksempelvis å redusere fergetilbudet for de reisende, eller redusere skoletilbudet for de skolesøkende. Så langt er det vel ingen som har foreslått å innføre skolepenger.

I en slik sammenheng er det uforståelig at Frp og SV vil stoppe et fergeavløsningsprosjekt finansiert av staten. De insisterer på at øyboerne på Gossen og Otrøya skal møte en stengt fergebom minst 85 % av tiden hver dag til evig tid. Frp og SV har ingen andre alternativer enn fortsatt ferge for disse øyboerne. Og, hvor vil Frp og SV flytte fergeleiet ut av sentrum i Molde? Ønsker de å tvinge all trafikk fra E39 gjennom Molde sentrum også til evig tid?

Annonse
Annonse

SV vil prioritere jernbane i innlandet. Der fylkeskommunene ikke trenger å bruke penger på ferge, og de reisende isteden kan benytte fullfinansiert statlig utbygd jernbane. Også folket langs kysten ønsker å reise fergefritt.

Frank Sve (Frp) vil stoppe fergefri E39 - livsnerven på Vestlandet - koste hva det koste vil. Eller som han selv sier: «Ferjene kostar det dei kostar». Sve (Frp) tror at fylkeskommunen har bestilt nye Mrecedes-ferger, mens de i virkeligheten har leid «Rent a Wreck». Kanskje stortingspolitiker Frank Sve (Frp) trenger å bruke mindre tid i Oslo på å stoppe Møreaksen for å kunne følge bedre med på samferdselsproblematikken her i Møre og Romsdal?

Stort bedre er det ikke når Bjørn Jacobsen (SV) mener at man må beholde fergene over Romsdalsfjorden av hensyn til syklistene. Han lovpriser bussen som frakter syklistene gjennom den undersjøiske tunnelen på Krifast, men aksepterer ikke samme løsning for Tautratunnelen. Han har heller ikke fått med seg at fergen Brattvåg-Dryna er et utmerket alternativ for syklistene her. Til overmål har Jacobsen (SV) ikke fått med seg at Statens vegvesen har fått beskjed om videre utredninger av Møreaksen i ny NTP.

Hvor mange sykkelturister kommer over Fursetfjellet eller Ørskogfjellet en vinterdag for å ta fergen over Romsdalsfjorden? Også syklister kan ta ferge Brattvåg-Dryna. Er hensynet til syklister viktigere enn all annen trafikk på E39 – livsnerven på Vestlandet? La oss håpe at fylkespolitikere og stortingspolitikere har et mer helhetlig syn på samferdselsbehovet i Møre og Romsdal.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 måneder siden
    Frank Sve (Frp) synes å tro at det er fylkeskommunen som bestiller fergene. Det er feil og det burde Sve, i hans posisjon, vite. Fylkeskommunen lyser ut på anbud de ulike fergesamband, uten spesifikke krav til nye ferger. Det er fergeselskapene som bestyrer fergeflåten sin, og så lenge krav om kapasitet, overfartstid, etc. oppfylles, så har fylkeskommunen ingen spesifikke betingelser til fergene. De aksepterer 40-50 år gamle dieselferger. Som til stadighet svikter. Til tider oppstår det også mangel på kvalifisert mannskap.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 24 dager siden
      @Terje Sundsbø Samferdselsdepartementet har ikkje synsa om flytting.

      Stortinget har ikkje vedtatt at Staten skal ta garantiansvaret. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 24 dager siden
      @Terje Sundsbø På Hareid er der 4-vegs rundkøyring med doble filer, ÅDT på 6200 på fylkesvegen frå vest, ÅDT på ferga på 2220, jamn trafikk nord/sør. Lite arealkrevande og trafikken flyt greitt. 

      I Molde er ÅDT opp frå krysset ved fergekaia 8000. Der er rom for ei 3-vegs rundkøyring for å takle trafikken frå fergeterminalen.

      Med andre ord, presset for å flytte ferga til Mordalsvågen er eine og åleine for å skape trafikkgrunnlag for å starte bygging av veg frå Molde til Julbøen, og betjene bompengeandelen på 20 prosent.

      Konsekvensen for bilistar som tar ferga, 10 minutt lenger seglingstid, opp tre tariffklasser, lenger køyretid, større energikostnader både for ferge og bilar, behov for ei ferge meir for å halde frekvensen og ikkje minst 100 kroner i bompengar kvar veg. 
      For mjuke reisende blir det håplaust. 

      Eg trur ikkje ein bompengepropsisjon til Stortinget vil få fleirtal.

      For Otrøya blir der ingen gevinst. Ei bru over Julsundet vil bli fylkesveg.

      Om der skal vere håp for noko anna må der framleggast ny kalkyle for strekninga Ørskogfjellet til Molde, ny KS2 som også definerer bompengene med betjening over 20 år. Etter det skal der presenterast ein bompengeproposisjon for Stortinget der det vil fragå manglende trafikkgrunnlag og bompengesats Ørskogfjellet til Molde på minst 500 kroner kvar veg. Og ingen gevinst for mjuke reisende. 

      Eg har ikkje tatt med Kjerringsundet for der fins ikkje finansieringsgrunnlag så langt fram i tid, ref KS2 for strekninga.


    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 24 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Du lever i fornektelse.

      Leder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité var i Molde og presenterte regjeringens utkast til NTP. Tror du det var hans egne personlige synsinger han presenterte for ordførere og presse?

      «Vi vil at Statens vegvesen ser om vi kan starte utbyggingen av Møreaksen fra Molde-sida. Da tenker vi oss tunnelen gjennom Molde og veg til Julbøen. Flytting av ferjeleiet fra Molde til Julneset.» https://www.rbnett.no/nyheter/i/kE4j3L/molde-tunnel-bygges-foerst

      «Senterpartiet har fått flertall i Stortinget for at staten overtar garantiansvaret for over 154 milliarder i bompengelån på riksveier, som fylkene før har måttet garantere for.»

      https://www.nrk.no/rogaland/staten-overtar-garantiansvaret-for-bompengelan-pa-riksveier-1.15189758
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 24 dager siden
      @Terje Sundsbø Siste oppslag du viser til er frå 2020 og anmodningsvedtaket som Regjeringa skulle følge opp. 
      Eg har sett ein uttale der det skal arbeidast med ei avdekking av 50 prosent av garantiansvaret. Men har ikkje sett noko endelig.

      Sjøl med 50 prosent avdekking er der ikkje rom i fylkeskommunen for dette med den kostnadsutvikling der er på prosjektet. 

      Uansett, der må ei ny kalkyle på totalprosjektet før ein kan oppfylle Finansdepartementet sitt krav om KS2.  Trur du at Finansdepartementet vil slå seg til ro med KS2 for strekninga Molde til " ingenmannsland "? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 24 dager siden
      @Terje Sundsbø Les dette oppslaget der definisjonen av utviklingsprosjekt står

      https://www.nrk.no/ostfold/vil-kvitte-seg-med-bastoferga-i-moss-1.16892598
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 17 dager siden
    Ferger er foreldet tankegods: 

    https://www.tv2.no/broom/her-slipper-du-ikke-om-bord-med-fulladet-elbil/16726268/
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 17 dager siden
    Ferger er foreldet tankegods: 

    https://www.tv2.no/broom/her-slipper-du-ikke-om-bord-med-fulladet-elbil/16726268/

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrDøgnåpne veier og fastlandssamband er viktigere for lokalt næringsliv enn rassikring av vinterstengte turistveier. Du bør lese kronikken av Rasmussen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøFramleis blir det drive veivedlikehold mellom fergeleiene.  Eksempelvis på strekninga E39 Lavik til Festøy, via fergesambandet Anda til Lote.  Du ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøDet er vurdert, og ønskt, men er det konkludert?
Terje Sundsbø 1 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStrekningen Nyhamna-Molde er vurdert som kritisk infrastruktur. Kjerringsundet vil bli en del av dette. Du forutsetter at dette ene og ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Terje SundsbøEg forventer meir nøktern framstilling.Kjerringsundet:Med utgangspunkt i KS2 basert på 2021 prisar vil sambandet koste 4,9 mrd Med 20 prosent prisstigning ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Når utredninger er systematisk feil
@Geir Ole SætremyrStaten bidrar med det meste også på Møreaksen. For Kjerringsundet er det i tillegg Aukra kommune som bidrar. Fylkespolitikerne ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse