Det ble jobbet i over 40 år med å få knyttet Kristiansund til fastlandet. Dette har vært en av de viktigste samferdselssakene i Kristiansund sin historie.
Ansgar Løvold var den store pådriveren for at Kristiansund skulle få fastlandsforbindelse. Det startet i første halvdel av 1950-tallet etter at Løvold hadde vært på tur i Amerika og kjørt i noen undersjøiske tunneler. Flere løsninger ble vurdert med utgangspunkt fra Flatsetøya i Frei, men etter hvert kom man fram til at undersjøisk tunnel til Bergsøya var det beste.
I 1958 hadde fastlandskomiteen engasjert entreprenørfirmaet Furuholmen for å foreta undersøkelser her. På bildet ser vi ingeniørene fra Furuholmen sammen med Ansgar Løvold og Claus Neergaard ved Laberget på Bergsøya. Etter oppmålinger ble det utarbeidet en dokumentasjon med undersjøisk tunnel. Litt senere var Løvold på Flatsetøya hvor Egil Djupvik rodde ham ut til en berghammer. Her tegnet Løvold en sirkel der han mente tunnelen skulle starte.
I 1968 ble Knut Engdal forespurt av ordfører Asbjørn Jordahl om å bli leder for fastlandsforbindelsen, som etter hvert fikk navnet KRIFAST. Engdahl gjorde en meget god jobb sammen med mange andre aktive personer i fastlandskomiteen. I august 1992 ble KRIFAST åpnet av statsminister Gro Harlem Brundtland.
Tunnelen ble faktisk lagt der hvor Løvold og ingeniørene hadde sett det for seg. Ansgar Løvold fikk også en statue på Bergsøya for sin innsats. Det burde kanskje også ha vært en statue av Knut Engdahl her.