Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Lokalhistorie
14 juli 2024 10:00
Del på Facebook
Reklameplakat for fastlandsforbindelsen fra 1950-tallet som viser undersjøisk tunnel fra Flatsetøya til Bergsøya og bruer videre til Aspøya og Gjemnes. Det skulle også å ferje fra Kvitnes til Kvernes. Foto: Innsendt av leser  / Brunsvika.net
Reklameplakat for fastlandsforbindelsen fra 1950-tallet som viser undersjøisk tunnel fra Flatsetøya til Bergsøya og bruer videre til Aspøya og Gjemnes. Det skulle også å ferje fra Kvitnes til Kvernes. Foto: Innsendt av leser  / Brunsvika.net

Det ble jobbet i over 40 år med å få knyttet Kristiansund til fastlandet. Dette har vært en av de viktigste samferdselssakene i Kristiansund sin historie.

Ansgar Løvold var den store pådriveren for at Kristiansund skulle få fastlandsforbindelse. Det startet i første halvdel av 1950-tallet etter at Løvold hadde vært på tur i Amerika og kjørt i noen undersjøiske tunneler. Flere løsninger ble vurdert med utgangspunkt fra Flatsetøya i Frei, men etter hvert kom man fram til at undersjøisk tunnel til Bergsøya var det beste.

I 1958 hadde fastlandskomiteen engasjert entreprenørfirmaet Furuholmen for å foreta undersøkelser her. På bildet ser vi ingeniørene fra Furuholmen sammen med Ansgar Løvold og Claus Neergaard ved Laberget på Bergsøya. Etter oppmålinger ble det utarbeidet en dokumentasjon med undersjøisk tunnel. Litt senere var Løvold på Flatsetøya hvor Egil Djupvik rodde ham ut til en berghammer. Her tegnet Løvold en sirkel der han mente tunnelen skulle starte.

I 1968 ble Knut Engdal forespurt av ordfører Asbjørn Jordahl om å bli leder for fastlandsforbindelsen, som etter hvert fikk navnet KRIFAST. Engdahl gjorde en meget god jobb sammen med mange andre aktive personer i fastlandskomiteen. I august 1992 ble KRIFAST åpnet av statsminister Gro Harlem Brundtland.

Tunnelen ble faktisk lagt der hvor Løvold og ingeniørene hadde sett det for seg. Ansgar Løvold fikk også en statue på Bergsøya for sin innsats. Det burde kanskje også ha vært en statue av Knut Engdahl her.

Ingeniørene fra Furuholmen sammen med Ansgar Løvold og Claus Neergaard fra Kristiansunds fastlandsforbindelseskomite ved Laberget på Bergsøya i 1958. Bilde fra Nasjonalbiblioteket.Ingeniørene fra Furuholmen sammen med Ansgar Løvold og Claus Neergaard fra Kristiansunds fastlandsforbindelseskomite ved Laberget på Bergsøya i 1958. Bilde fra Nasjonalbiblioteket.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse