Arnfinn Kulø var en av pionerene i Norge på bygging av plastbåter. Det hele startet i en låve i Myra i 1956, derav navnet, Myra Plast.
Utover 1960-tallet startet en positiv utvikling av økonomien i Norge, hvor salget av glassfiberbåter med påhengsmotor fikk en stor vekst. Dette ville Arnfinn Kulø være med på. I 1960 utviklet han passbåten Myra Rita 15, som ble utprøvd og justert før den kom for salg. I 1961 viste han den fram for journalister på havna Kristiansund.
I Tidens Krav 18. februar 1961 kunne man lese: «Vi var ute og kjørte i 30 knops fart på havna i Kristiansund i går. Det er toppfart med den 35 hk påhengsmotoren på passbåten vi fikk demonstrert. Den nye båten har en kombinasjon av en flat og v-fomet bunn».
Dette var en av de tre første Rita båtene som ble laget. Myra Rita 15 ble en populær modell som solgte godt. Disse første passbåtene var preget av bildesignet på denne tiden, med vinger bak mot akterenden. De første årene hadde den rød farge på overbygget. I 1965 ble det endret til blå farge, samtidig som vingene bak ble gjort mindre for å få overbygget lettere ut av støpeformen.
Arnfinn Kulø, som var utdannet møbelsnekker, sa at det ikke var så stor forskjell på møbelsnekring og plastarbeid. I begge tilfeller gjaldt det å kunne forme. Myra Plast fikk god opplæring av DeNoFa og Alf Bjerke, som leverte råvarene, til å lære seg plastbåtproduksjon. Dette var jo helt nytt på denne tiden. Myra utviklet også selv noen metoder, som ble standard for plastbåtprodusentene.
Arnfinn Kulø konstruerte de fleste Myra båtene fram til midten av 1980-tallet. Asbjørn Ersvik og Gunnar Ekholm, som begynte hos Myra Plast på midten av 1960-tallet, var også med på utviklingen av formene.
Vi hadde en Myra Rita 15 1965-modell på hytta da jeg vokste opp. Båten var elegant og praktisk og ble brukt til mindre turer, fiske og vannski. Myra Rita 15 ble laget fram til slutten av 1960-tallet. Da hadde andre og større båter overtatt produksjonen hos Myra Plast, som flyttet til Vikan inn mot 1970-tallet.