Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Lokalhistorie
23 juli 2024 10:00
Del på Facebook
Nordsundbrua i 1937. Postkortbilde fra Georg Sverdrup.
Nordsundbrua i 1937. Postkortbilde fra Georg Sverdrup.

Byggingen av Nordsundbrua var en del av Wilhelm Dall sin framsynte samferdselsstrategi som startet på 1930-tallet. Dette var en plan for omlegging fra fjordabåter til landeveis transport med veier, bruer og ferjer.

I 1931 ble Nordmøre fergeselskap opprettet. De bygde Norges største bilferje, «Gaute», som ble satt i rute fra Kristiansund til Kvisvik våren 1932. Planen videre var bygging av bruer over Nordsundet og Omsundet med nye veier til Kvalvåg og Kvitnes. Freiøya skulle være en fordelingsskive, som Dall uttrykte det, med ferjesamband Kvalvåg-Kvisvik og Kvitnes-Gjemnes.

Annonse
Annonse

Inn mot midten av 1930-tallet var byggingen av Nordsundbrua i gang. Den ble innviet i et forrykende uvær i desember 1936. Nordsundbrua knyttet Kirkelandet og Gomalandet mot Nordlandet. Det ble også opprettet en bussrute mellom disse «lainnene». Under krigen, da Nordlandet skole ble offer for bombingen, benyttet elevene Nordsundbrua for å kunne komme seg over til skolen på Gomalandet.

Utover 1970-tallet var det en stor økning i biltrafikken. Det førte til behov for å bygge en ny og mer moderne bru. De siste årene før nybrua ble åpnet i 1980, var det nødvendig med lysregulering av trafikken.

Den gamle Nordsundbrua ble stående til 1999, da den ble revet av sikkerhetsmessige hensyn. På Gomasiden er det tatt vare på litt av den gamle brua som et kulturminne. En av stålbjelkene i gammelbrua har dannet fundament for kjølen på skonnert Ideal.

Annonse
Annonse

Fra byggingen av Nordsundbrua. Det var en luftig arbeidsplass øverst på stålbjelkene i bruspennet. (Stein Sættem samling)Fra byggingen av Nordsundbrua. Det var en luftig arbeidsplass øverst på stålbjelkene i bruspennet. (Stein Sættem samling)

Fra byggingen av tunnelen på Nordlandet. (Postkortbilde fra Georg Sverdrup)Fra byggingen av tunnelen på Nordlandet. (Postkortbilde fra Georg Sverdrup)

Nordsundet har vært en sentral ferdselsåre for båttrafikken. Her ser vi ferja «Smøla» (II) i rute under brua fra Straumen til Devoldholmen i 1970. (Postkortbilde)Nordsundet har vært en sentral ferdselsåre for båttrafikken. Her ser vi ferja «Smøla» (II) i rute under brua fra Straumen til Devoldholmen i 1970. (Postkortbilde)

I 1980 kom det ny bru over Nordsundet. I 1999 ble den gamle brua revet. En av stålbjelkene ble kjøl på skonnert Ideal.  Foto: Laura Pedersen og Terje HolmI 1980 kom det ny bru over Nordsundet. I 1999 ble den gamle brua revet. En av stålbjelkene ble kjøl på skonnert Ideal. Foto: Laura Pedersen og Terje Holm

Et historisk bruminne fra 1936, som er tatt vare på ved Gomalandet. Foto: Terje HolmEt historisk bruminne fra 1936, som er tatt vare på ved Gomalandet. Foto: Terje Holm

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse