Byggingen av Nordsundbrua var en del av Wilhelm Dall sin framsynte samferdselsstrategi som startet på 1930-tallet. Dette var en plan for omlegging fra fjordabåter til landeveis transport med veier, bruer og ferjer.
I 1931 ble Nordmøre fergeselskap opprettet. De bygde Norges største bilferje, «Gaute», som ble satt i rute fra Kristiansund til Kvisvik våren 1932. Planen videre var bygging av bruer over Nordsundet og Omsundet med nye veier til Kvalvåg og Kvitnes. Freiøya skulle være en fordelingsskive, som Dall uttrykte det, med ferjesamband Kvalvåg-Kvisvik og Kvitnes-Gjemnes.
Inn mot midten av 1930-tallet var byggingen av Nordsundbrua i gang. Den ble innviet i et forrykende uvær i desember 1936. Nordsundbrua knyttet Kirkelandet og Gomalandet mot Nordlandet. Det ble også opprettet en bussrute mellom disse «lainnene». Under krigen, da Nordlandet skole ble offer for bombingen, benyttet elevene Nordsundbrua for å kunne komme seg over til skolen på Gomalandet.
Utover 1970-tallet var det en stor økning i biltrafikken. Det førte til behov for å bygge en ny og mer moderne bru. De siste årene før nybrua ble åpnet i 1980, var det nødvendig med lysregulering av trafikken.
Den gamle Nordsundbrua ble stående til 1999, da den ble revet av sikkerhetsmessige hensyn. På Gomasiden er det tatt vare på litt av den gamle brua som et kulturminne. En av stålbjelkene i gammelbrua har dannet fundament for kjølen på skonnert Ideal.