Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Lokalhistorie
Terje Holm, fast skribent
22 juli 2024 10:00
Del på Facebook
Fra den offisielle åpningen av Forsnes ferjekai på Hitra 2. november 1961 med bilferja «Smøla». Bilde: Nasjonalbiblioteket
Fra den offisielle åpningen av Forsnes ferjekai på Hitra 2. november 1961 med bilferja «Smøla». Bilde: Nasjonalbiblioteket

En viktig sak for Nordmøre i dag er å få opprettet ferjesambandet mellom Aure og Hitra fra Kjørsvikbugen til Laksåvika. Her er litt historikk om ferjeforbindelser til Hitra og Frøya.

Fra siste halvdel av 1800-tallet var Hitra og Frøya knyttet mot Kristiansund gjennom dampskipsrutene. Da den første ferjeruten fra Kristiansund til Smøla åpnet i 1957 med «Valldal», videreførte ferja også dampskipsruten med anløp på Hitra og Frøya med persontrafikk, varer og post.

Annonse
Annonse

I årene som kom ble det jobbet med å få ferjekai på Hitra. Dette var et samarbeid mellom kommunene på Smøla og Hitra og fylkeskommunene i Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag. Ulrik Olsen fra Kristiansund, med lang fartstid på Stortinget, var også en sentral person for å få gjennomført dette. Forsnes ble valgt som ferjekaisted, da dette lå nærmest Straumen på Smøla.

2. november 1961 ble ferjekaia på Forsnes offisielt innviet. I Tidens Krav kunne man lese: «En av de største dagene i Hitras historie da ferjeleiet på Forsnes ble åpnet for trafikk». Til stede var fylkesmann Skrindo, fylkesmann Anger, direktør Bugge i MRF, direktør Strøm i Fosen Trafikklag, veisjef Oppegård og ordførerne Talleraas, Steinsvik og Skåren.

Den første bilen som kjørte i land var Opelen til Reidar Kvalvik fra Kristiansund. Etter den høytidelige seremonien inviterte Kvenvær kommune til middag om bord i ferja og MRF inviterte folket fra Hitra til å bli med på turen til Kristiansund og tilbake om kvelden.

Annonse
Annonse

Åpningen av Forsnes ferjekai var det første ferjeanløpet med biler til Hitra. Det var viktig da Hitra og Frøya var mye knyttet til Kristiansund. Mange firma i Kristiansund hadde reisenderuter hit. I 1964 kom det også ferje mellom Hitra og Frøya. I 1966 ble ruten innkortet til Kristiansund-Straumen-Forsnes. Ferja fikk også anløp av Kyrhaug, men her kom det ikke ferjelem før i 1974. I 2007 ble anløpene til Forsnes nedlagt som en del av finansieringen av Imarsundforbindelsen.

Det har i nyere tid vært jobbet mye for å få knyttet Hitra og Frøya bedre sammen med Nordmøre igjen. Det har vært nedlagt en stor innsats for å få etablert et nytt ferjesamband mellom Kjørsvikbugen i Aure og Laksåvika på Hitra. Det jobbes det med enda. Vi får håpe det lar seg realisere om ikke så lenge.

På bildet nederst anløper «Smøla» Hestnes på Hitra i 1964-1965. Her var det ikke ferjekai. Bilde utlånt av Fredrik Strøm.På bildet nederst anløper «Smøla» Hestnes på Hitra i 1964-1965. Her var det ikke ferjekai. Bilde utlånt av Fredrik Strøm.

I dag er det viktig å få realisert ferjesambandet Kjørsvikbugen-Laksåvika for å få knyttet Hitra og Frøya mot Nordmøre igjen. Illustrasjon: Holbø ConsultingI dag er det viktig å få realisert ferjesambandet Kjørsvikbugen-Laksåvika for å få knyttet Hitra og Frøya mot Nordmøre igjen. Illustrasjon: Holbø Consulting

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Bjørn Ove Angvik · 4 måneder siden
    Det er utrolig mye vassing i graut i denne saken om ferge Hitra -Aure. Hvem holder tilbake? Fylkeskommunen?  Dette kan ha vært realisert for mange år siden. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse