I juni 1963 ble det sammenhengende bil- og ferjesamband i den ytre linjen på Nordmøre.
I 1959 fikk Tustna ferjekai på Tømmervåg med anløp til Kristiansund. I 1961 ble ferjesambandene Aure–Ånes og Stemshaug–Vihals–Vikan åpnet og 1. juni sambandet Gullstein-Vinsternes. Dermed kunne Nordre Nordmøre Billag sette opp bussrute fra Stemshaug til Tømmervåg, hvor hele den ytre linjen ble knyttet til regionsenteret Kristiansund. Fra ferjekaia i Kristiansund var det gangavstand til butikker, kontorer m.m.
Ved åpningen av ferjesambandet Gullstein-Vinsternes møtte det fram mye folk til ferja om morgenen og til bussene med byfolket om ettermiddagen. Nordre Nordmøre Billag satte opp hele fem busser for å ta unna ettermiddagsrushet på påskelørdag. Om kvelden arrangerte UL Samhold en stor fest med lokal underholdning.
Det ble også bygd ferjekai ved Nordheim på Stabblandet. Primus motor for dette var handelsmannen Arne Sagvik, som i et samarbeid med Statens vegvesen, bidro til at ferja i sambandet Gullstein-Vinsternes også kunne anløpe et nytt ferjeleie ved Stabblandet høsten 1964.
Med disse nye ferjesambandene ble ytre Nordmøre knyttet tettere sammen, selv om reisetiden kunne være lang med så mange ferjesamband og til dels smale og dårligere veier. Men det var et stort fremskritt på denne tiden.
I 1976 ble sambandet Stemshaug-Vihals-Vikan erstattet med bru over Torsetsundet. I 1978 kom det bru over Soleimsundet med innkortet ferjesamband Aukan-Vinsternes. Fra 1985 var Tømmervåg-sambandet innkortet med ferjekai i Seivika. I 2007 ble Imarsundsambandet åpnet med ca. 30 minutters kjøretid fra Tømmervåg til Kjelklia i Aure.