I dagens «Tilbakeblikk» har vi funnet et gammelt postkort fra Nålsundkanalen på Aspøya, Tingvoll, som gjorde det mulig med småbåter å gå fra Karihavet og ut på Freifjorden.
I lang tid har kystfolk dratt sine båtene over den smale langtungen Nålsundeidet, det korte stykket over land var både tryggere og raskere enn å seile eller ro rundt hele halvøyen. Arkeologiske funn tyder på at dette foregikk allerede i vikingtiden, og mot slutten av 1800-tallet var denne landverts ferdselsåren så mye i bruk at det var satt opp faste dra-plank, som gårdene i omegnen hadde ansvaret for å holde ved like.
Allerede i 1839 kom planene om en kort kanal gjennom eidet opp i Straumsnes herredsstyre, men det var ikke før i 1901 at kanalen ble gravd ut med steinsatte sider og åpnet for alminnelig ferdsel. Den ble en umiddelbar suksess for kysttrafikken, men den smale bredden og med vanndybde ved lavvann 0,6 m, er det kun mindre båter som kan benytte kanalen. En lokalvei krysser kanalen over en lavbro, som opprinnelig var en vippebro for å slippe gjennom masteførende småbåter.
Bildet er fra 1937.
Er det mulig å åpne brua fremdeles, for masteførende båter?