I 1932 ble det opprettet ferjesamband fra Kristiansund til Kvisvik med B/F «Gaute». Med plass til 10 biler var dette Norges største bilferje i 1932. Etter krigen økte trafikken mye og det ble behov for en større ferje. Med knapphet på byggematerialer, valgte flere rederier å bygge om marinebåter som lå i opplag etter krigen, til ferjer og rutebåter. Nordmøre Fergeselskap kjøpte en kanadisk minesveiper og bygde den om til bilferje ved Husø Verft & Mekaniske Verksted i Tønsberg. Våren 1949 ble den satt inn i ruten Kvalvåg-Kvisvik. Med en kapasitet på hele 22 biler, var dette Midt-Norges største bilferje. Dessverre fikk «Gisle» en kort levetid. I 1954 måtte den tas ut av drift og kondemneres da det hadde gått kolfyr i treskroget. I 1956 satte MRF, som hadde tatt over sambandet, inn en ny ferje som videreførte navnet «Gisle».
Bildet av «Gisle» ved Kvalvåg ferjekai ble fotografert av Svein Olsen våren 1949, like etter at ferja var satt inn i rute. Han var på sykkeltur rundt Frei denne dagen. Innfelt i bildet ser vi Arne Risholm, som var skipper på «Gisle». Risholm fikk en lang fartstid i MRF, blant annet mange år som skipper i Bremsnesruten.
(Bilder: Svein Olsen / Pål Ivar Risholm)