Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
10 juli 2021 19:30
Del på Facebook
FØRSTEMANN: Formentor er den første bilen som kun bærer Cupra-navnet. Til høsten kommer neste modell, som vil ha langt større potensial i Norge, nemlig elbilen Born. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
FØRSTEMANN: Formentor er den første bilen som kun bærer Cupra-navnet. Til høsten kommer neste modell, som vil ha langt større potensial i Norge, nemlig elbilen Born. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Nykommermerket Cupras første bil er en ladehybrid bygd på kjente varer. Likevel har dette blitt en bil for dem som ikke vil være som alle andre.

Ønsker du å være litt mystisk, kan dette være bilen for deg. I utgangspunktet er det nemlig neppe så mange som er klar over at man nå kan kjøpe seg en bil fra merket Cupra. Så hvis det stemmer at en del av oss kjøper bil med tanke på naboen, er dette en skikkelig luring som kan skape god forvirring.

For den ser jo temmelig kul ut. Bilen har en dæsj SUV blandet med coupé. Den kan – som man ser på testbilen – leveres med frekk lakk og matchende felger. Som ikke det var nok, har merket en litt snodig logo, med et symbol som kunne vært på ringen til en James Bond-skurk.

Cupra er ikke like obskurt som man først kan få inntrykk av. Det er en bil fra Volkswagen-gruppen, fra den spanske avdelingen bedre kjent som Seat. Seat har enkelt og greit skilt ut det som en gang var betegnelsen på deres ekstra spreke biler, og gjort Cupra til eget merke for biler som er litt mer funky enn de man finner under moderselskapets navn.

Lydjuks

Cupra Formentor er bygget på samme plattform som en rekke av de andre Volkswagen-produktene i kompakt eller mellomstor størrelse. Drivverket i testbilen er identisk med det man finner i Volkswagen Golf GTE og Audi A3 45 TFSI. Det er med andre ord en ladehybrid.

Batteriet gir en elektrisk rekkevidde på nær seks mil, og samlet effekt er solide 245 hestekrefter. I og med at dette er en bil som vil være sporty, har man mulighet til å stille inn hvordan bilen skal oppføre seg - fra ren batteridrift til et nivå der el- og bensinmotoren sammen skal være mest mulig på hugget.

I det mest sportslige oppsettet får man også en hissig motorlyd på kjøpet, men det er egentlig bare juks. Lyden kommer fra høyttalerne innvendig, og har med andre ord ingenting med motoren å gjøre. I testbilen finnes funksjonen for å stille inn bilen i de forskjellige kjøremodusene i en undermeny på den midtstilte skjermen, noe som er tungvint. Dette er noe man ønsker å ha mer tilgjengelig, noe som også er mulig. Man kan nemlig be om et ratt der man kan justere kjøreinnstillingene via en bryter. Dette er absolutt å anbefale.

Skjermer

Innvendig kjenner man igjen oppsettet fra andre Volkswagen-modeller, med én digital skjerm foran føreren og én som er satt høyt midt på dashbordet. Det er temmelig likt Volkswagen Golf, men i Formentor står den midtstilte skjermen fritt, mens den i Golf er mer integrert. Midtkonsollen er så å si identisk, med en bitte liten girspak som det sentrale elementet. Det er et interiør som fungerer fint, med god kvalitetsfølelse, men som i mange andre nye biler må man venne seg til at så å si alt av funksjoner er plassert på berøringsskjermen i midten. Det er ikke helt gunstig med tanke på hvor man bør ha blikket mens man kjører bil.

Med sin crossover innpakning skiller Formentor seg fra kompaktbilen Golf. Formentor har høyere bakkeklaring og er noe større. Det får man igjen innvendig, med bra plass i baksetet og et bagasjerom som er en god del større enn i Golf og A3 med samme drivlinje.

På veien er Formentor behagelig. Den egner seg best når man legger i vei på tur med drivverket i comfort. På motorvei og lignende er bilen en fin milsluker, her kan man også få et forbruk som er greit, selv når batteriene ikke har mer å by på. Etter drøyt 25 mil, hovedsakelig i åpent landskap, var snittforbruket tre ganger så høyt som det bilen klarer i WLTP-syklusen. Dette misforholdet er vanlig når det gjelder ladehybrider. 0,45 liter per mil er innafor.

Ikke sporty nok

Ønsker man å teste ut de ganske friske ytelsene, setter man bilen i et litt mer aggressivt oppsett som rett og slett heter «Cupra». Da dukker den kunstige lyden opp, og elmotoren jobber mer som en ekstra effektenhet enn som noe som skal kutte bensinforbruket. Null til hundre på sju sekunder forteller om en bil som har litt futt, men det er samtidig ikke helt vellykket. Lyden som kommer og går når bensinmotoren jobber, men faller ut nå el-enheten tar over, gjør det litt rart. Og selv om bilen føles ganske sprek, blir det aldri helt sving på sakene. De to motorene klarer ikke å få samarbeidet til å bli helt sporty.

Nå er egentlig ikke det så farlig. For selv om Formentor ser tøff ut, er det ingen GTI-bil. Hvis man i stedet ser på kjøretøyet som en snerten familiebil med litt ekstra krefter, går kabalen opp. Det er hyggelig og litt sjeldent å finne en bil i dette segmentet som er en smule unik, og Cupra har i tillegg en startpris som ligger under tilsvarende Golf eller A3. Dette er rett og slett en ganske rimelig måte å skille seg ut på, uten at man egentlig tar så veldig store sjanser. Det er jo tross alt en bil fra Volkswagen-konsernet.

Tekniske data

Cupra Formentor 1,4 TFSI e-Hybrid
Pris: 417.500.-
Pris testbil: 508.650.-
Motor: 4 syl. Turbo. Bensin/elektrisk. 1395 ccm. 245 hk. 400 Nm.
Batteri: 12,8 kWt
Elektrisk rekkevidde: 59 kilometer
Aks: 7 sekunder
Toppfart: 210 km/t
Forbruk: 0,14 l/mil
Utslipp: 31 g/km CO2. 11,9 mg/km NOx
Bagasjerom: 345/1415 liter
LxBxH: 4450/1839/1510 mm
Egenvekt: 1704 kilo

Tilhengervekt: 1700 kilo

Pluss og minus

+

Kul
Kvalitetsfølelse

Ikke så sporty
Ukjent merke

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse