Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
27 juli 2023 12:12
Del på Facebook
Volkswagens elbilsalg, her ved modellen ID.Buzz, utgjør nå 7,4 prosent av salget av nye VW-biler.  Arkivfoto: Michael Kappeler / DPA / AP / NTB
Volkswagens elbilsalg, her ved modellen ID.Buzz, utgjør nå 7,4 prosent av salget av nye VW-biler.  Arkivfoto: Michael Kappeler / DPA / AP / NTB

Tyske Volkswagen økte omsetningen, men resultatet gikk ned første halvår. Elbilsalget økte med rundt 50 prosent.

Omsetningen i første halvår økte med 18 prosent til 156,3 milliarder euro, over 1700 milliarder norske kroner. Driftsresultatet gikk imidlertid ned med nær 14 prosent til 11,3 milliarder euro.

Volkswagen solgte 4,4 millioner biler første halvår, en økning på 13 prosent. Europa og Nord-Amerika er drivende for økningen. Selskapet har nå økt prognosene for bilsalget i hele 2023 fra 9 til 9,5 millioner kjøretøy.

Halvårsregnskapet viser at antall solgte elbiler økte med om lag 50 prosent. Nå står elektriske biler for 7,4 prosent av det samlede salget hos den tyske produsenten.

Resultatet før skatt i første halvår endte på rett under 12 milliarder euro, en nedgang på 2 milliarder fra året før.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 3 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse