Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
06 april 2017 16:00
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

hasselo jorn arve statens vegvesenProsjektleder i Statens vegvesen for Halsafjordsambandet og Hafast, Jørn Arve Hasselø, utfører forberedende undersøkelser for bygging av bruer over Halsafjorden, Sulafjorden og Vartdalsfjorden som en del av planleggingen av ferjefri E39. Dette er teknisk krevende arbeid, og helt unikt i internasjonal sammenheng.

VEGNETT.NO: Se hvordan kristiansunderen og prosjektleder Jørn Arve Hasselø i Statens Vegvesen region midt, kan brøyte teknisk vei i vann når de skal krysse Sulafjorden og Halsafjorden langs E39.

Det er teknisk krevende når Statens vegvesen skal velge hvordan de skal krysse Sulafjorden og Halsafjorden langs E39. Dette er dype fjorder mellom høye fjell. Dønninger fra Atlanterhavet, vind og vær, dypder, lengder og høyder setter vegingeniørene på prøve.

Må tallfeste naturlaster både over og under vann

For å vite hvor, og ikke minst hvordan man skal krysse disse fjordene må vi ha oversikt over blant annet vindforhold, strøm, bølger, saltinnhold, nedbør, luftfuktighet og lufttemperatur. Kort sagt, vi må beskrive naturlastklimaet til alle brustedene. Det sier Jørn Arve Hasselø i Statens vegvesen som er prosjektleder for disse fjordkryssingene.

Internasjonalt unikt

Data fra bølgemålere og vindmålermaster er helt avgjørende for å velge riktig konsept for fjordkryssingene. I tillegg vil computermodellene som lages av værfenomenene på sikt gi oss mer nøyaktige værmeldinger og forståelse av økosystemene i fjordene.

Arbeidet er teknisk krevende og internasjonalt helt unikt. Det er utrolig spennende å få være med på dette arbeidet, og vi må hele tida være på jakt etter å finne ut mer om det vi ikke vet, sier Hasselø.

Arbeidet gjøres i samarbeid med Fugro Oceanor, Kjeller Vindteknikk og Meteorologisk Institutt.

Se hvordan Statens vegvesen jobber for å finne ut hvor og hvordan de kan krysse fjorder langs E39

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse