Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
Redaksjonen
06 april 2017 16:00
Del på Facebook
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

hasselo jorn arve statens vegvesenProsjektleder i Statens vegvesen for Halsafjordsambandet og Hafast, Jørn Arve Hasselø, utfører forberedende undersøkelser for bygging av bruer over Halsafjorden, Sulafjorden og Vartdalsfjorden som en del av planleggingen av ferjefri E39. Dette er teknisk krevende arbeid, og helt unikt i internasjonal sammenheng.

VEGNETT.NO: Se hvordan kristiansunderen og prosjektleder Jørn Arve Hasselø i Statens Vegvesen region midt, kan brøyte teknisk vei i vann når de skal krysse Sulafjorden og Halsafjorden langs E39.

Det er teknisk krevende når Statens vegvesen skal velge hvordan de skal krysse Sulafjorden og Halsafjorden langs E39. Dette er dype fjorder mellom høye fjell. Dønninger fra Atlanterhavet, vind og vær, dypder, lengder og høyder setter vegingeniørene på prøve.

Må tallfeste naturlaster både over og under vann

For å vite hvor, og ikke minst hvordan man skal krysse disse fjordene må vi ha oversikt over blant annet vindforhold, strøm, bølger, saltinnhold, nedbør, luftfuktighet og lufttemperatur. Kort sagt, vi må beskrive naturlastklimaet til alle brustedene. Det sier Jørn Arve Hasselø i Statens vegvesen som er prosjektleder for disse fjordkryssingene.

Internasjonalt unikt

Data fra bølgemålere og vindmålermaster er helt avgjørende for å velge riktig konsept for fjordkryssingene. I tillegg vil computermodellene som lages av værfenomenene på sikt gi oss mer nøyaktige værmeldinger og forståelse av økosystemene i fjordene.

Arbeidet er teknisk krevende og internasjonalt helt unikt. Det er utrolig spennende å få være med på dette arbeidet, og vi må hele tida være på jakt etter å finne ut mer om det vi ikke vet, sier Hasselø.

Arbeidet gjøres i samarbeid med Fugro Oceanor, Kjeller Vindteknikk og Meteorologisk Institutt.

Se hvordan Statens vegvesen jobber for å finne ut hvor og hvordan de kan krysse fjorder langs E39

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse