VEGNETT.NO: Se hvordan kristiansunderen og prosjektleder Jørn Arve Hasselø i Statens Vegvesen region midt, kan brøyte teknisk vei i vann når de skal krysse Sulafjorden og Halsafjorden langs E39.
Det er teknisk krevende når Statens vegvesen skal velge hvordan de skal krysse Sulafjorden og Halsafjorden langs E39. Dette er dype fjorder mellom høye fjell. Dønninger fra Atlanterhavet, vind og vær, dypder, lengder og høyder setter vegingeniørene på prøve.
Må tallfeste naturlaster både over og under vann
For å vite hvor, og ikke minst hvordan man skal krysse disse fjordene må vi ha oversikt over blant annet vindforhold, strøm, bølger, saltinnhold, nedbør, luftfuktighet og lufttemperatur. Kort sagt, vi må beskrive naturlastklimaet til alle brustedene. Det sier Jørn Arve Hasselø i Statens vegvesen som er prosjektleder for disse fjordkryssingene.
Internasjonalt unikt
Data fra bølgemålere og vindmålermaster er helt avgjørende for å velge riktig konsept for fjordkryssingene. I tillegg vil computermodellene som lages av værfenomenene på sikt gi oss mer nøyaktige værmeldinger og forståelse av økosystemene i fjordene.
Arbeidet er teknisk krevende og internasjonalt helt unikt. Det er utrolig spennende å få være med på dette arbeidet, og vi må hele tida være på jakt etter å finne ut mer om det vi ikke vet, sier Hasselø.
Arbeidet gjøres i samarbeid med Fugro Oceanor, Kjeller Vindteknikk og Meteorologisk Institutt.
Se hvordan Statens vegvesen jobber for å finne ut hvor og hvordan de kan krysse fjorder langs E39