Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
Paul Andreas Hofseth
30 april 2021 09:25
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Folketetthet, næringsliv, tilgang på kompetent arbeidskraft, utdanning/forskning, samferdsel og mange andre faktorer skaper arbeidsmarked i ulike størrelser samt temaet for dette leserbrevet – bo- og arbeidsmarked.

Bo- og arbeidsmarked blir ofte «misbrukt» som argument i diverse debatter også i vårt område. Det vil jeg belyse med tall og kommentarer for de planlagte prosjektene Borgundfjordtunnelen og Møreaksen.

Det privatfinansierte prosjektet «Borgundfjordtunnelen» mellom Sula og Ålesund består av en oversjøisk og en undersjøisk tunnel. Det er kun en veg mellom Sula og Ålesund. Den går over Vegsundbrua med ÅDT (red.anm. Årsdøgntrafikk) ca. 20.000, og det er mange opplagte argument for minst 2 faste samband mellom de to kommunene!

Tunnelene vil redusere reiselengde og reisetid. Ålesund: start eller mål for reiser i sonen litt øst for sykehuset og vestover mot sentrum og Hessa + Giske kommune (ca. 35.000 innbyggere). Sula: vestre del av Sula (ca. 6000 innbyggere) For nevnte potensiale + gjennomgangstrafikk med samme start/mål – kan tunnelene gi store besparelser.

Redusert reiselengde vil variere fra 0 til ca 20 km og derved 0–40 km. tur-retur. Fokus flyttes fra den store mengden, til den enkelte pendler/trafikant. Bruker 15 km. for tur-retur som spart reiselengde, samt kr 4 pr. km. som kostnad for bilkjøringen.
Bompenger er anslått til en «drøy femtilapp» og her: kr 80,– i regnestykket.

Bompenger for pendleren blir i dette eksempelet kr 160 pr. dag, besparelsen kr 60,– (sparer 15 km. à kr 4) og daglig kostnad blir kr 100. Den sparte tiden har også sin verdi, men tas ikke med her. Antall arbeidsdager er omkring 220. Med 20 dager «hjemmekontor/fravær» blir det 200 dager og derved årlig kostnad kr 20.000.

Bompenger for Møreaksen er oppgitt til kr 250 og derved kr 500 tur-retur pr. dag. Velger 100 km for tur- retur og 200 dager som det andre eksempelet for en tenkt pendler Ålesund–Molde. Årlig kostnad bompenger; 100.000 + 80.000 til bilkostnader = årlig kostnad kr 180.000.

Pendlingen mellom Ålesund og Sula er minst 10 ganger mer enn Ålesund–Molde. Borgundfjordtunnelen vil halvere reisetiden for svært mange og gi moderat nivå for bompenger. Møreaksen medfører ekstreme kostnader for pendleren, og ca. 2 timers daglig reisetid.

For bo- og arbeidsmarkedet i Ålesundsområdet er Borgundfjordtunnelen viktig – men ikke Møreaksen. Andre prosjekt i hele fylket kunne vært nevnt som gode bidrag for bo- og arbeidsmarkedet, men ikke i dette leserbrevet.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 år siden
    Noen tall er helt meningsløse. Å beregne totale kostnader/bompenger for Møreaksen gir ikke mening uten at tilsvarende tall for fortsatt ferge også beregnes.

    Når bompengeperioden er over, er Møreaksen gratis. Vil fergene bli gratis? I så fall vil fergeavløsningsmidlene øke tilsvarende, og bompengene redusert likedan.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 2 dager siden Forvaltningslovens vegvalg
Bra skrevet Paul.  Loven blir tydeligvis praktisert forskjellig.  I løpet av de neste 12 åra som MA er satt på ...
Terje Sundsbø 4 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 6 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 7 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 8 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse