Folketetthet, næringsliv, tilgang på kompetent arbeidskraft, utdanning/forskning, samferdsel og mange andre faktorer skaper arbeidsmarked i ulike størrelser samt temaet for dette leserbrevet – bo- og arbeidsmarked.
Bo- og arbeidsmarked blir ofte «misbrukt» som argument i diverse debatter også i vårt område. Det vil jeg belyse med tall og kommentarer for de planlagte prosjektene Borgundfjordtunnelen og Møreaksen.
Det privatfinansierte prosjektet «Borgundfjordtunnelen» mellom Sula og Ålesund består av en oversjøisk og en undersjøisk tunnel. Det er kun en veg mellom Sula og Ålesund. Den går over Vegsundbrua med ÅDT (red.anm. Årsdøgntrafikk) ca. 20.000, og det er mange opplagte argument for minst 2 faste samband mellom de to kommunene!
Tunnelene vil redusere reiselengde og reisetid. Ålesund: start eller mål for reiser i sonen litt øst for sykehuset og vestover mot sentrum og Hessa + Giske kommune (ca. 35.000 innbyggere). Sula: vestre del av Sula (ca. 6000 innbyggere) For nevnte potensiale + gjennomgangstrafikk med samme start/mål – kan tunnelene gi store besparelser.
Redusert reiselengde vil variere fra 0 til ca 20 km og derved 0–40 km. tur-retur. Fokus flyttes fra den store mengden, til den enkelte pendler/trafikant. Bruker 15 km. for tur-retur som spart reiselengde, samt kr 4 pr. km. som kostnad for bilkjøringen.
Bompenger er anslått til en «drøy femtilapp» og her: kr 80,– i regnestykket.
Bompenger for pendleren blir i dette eksempelet kr 160 pr. dag, besparelsen kr 60,– (sparer 15 km. à kr 4) og daglig kostnad blir kr 100. Den sparte tiden har også sin verdi, men tas ikke med her. Antall arbeidsdager er omkring 220. Med 20 dager «hjemmekontor/fravær» blir det 200 dager og derved årlig kostnad kr 20.000.
Bompenger for Møreaksen er oppgitt til kr 250 og derved kr 500 tur-retur pr. dag. Velger 100 km for tur- retur og 200 dager som det andre eksempelet for en tenkt pendler Ålesund–Molde. Årlig kostnad bompenger; 100.000 + 80.000 til bilkostnader = årlig kostnad kr 180.000.
Pendlingen mellom Ålesund og Sula er minst 10 ganger mer enn Ålesund–Molde. Borgundfjordtunnelen vil halvere reisetiden for svært mange og gi moderat nivå for bompenger. Møreaksen medfører ekstreme kostnader for pendleren, og ca. 2 timers daglig reisetid.
For bo- og arbeidsmarkedet i Ålesundsområdet er Borgundfjordtunnelen viktig – men ikke Møreaksen. Andre prosjekt i hele fylket kunne vært nevnt som gode bidrag for bo- og arbeidsmarkedet, men ikke i dette leserbrevet.