fbpx
Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Leserinnlegg
Paul Andreas Hofseth
30 april 2021 09:25
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Folketetthet, næringsliv, tilgang på kompetent arbeidskraft, utdanning/forskning, samferdsel og mange andre faktorer skaper arbeidsmarked i ulike størrelser samt temaet for dette leserbrevet – bo- og arbeidsmarked.

Bo- og arbeidsmarked blir ofte «misbrukt» som argument i diverse debatter også i vårt område. Det vil jeg belyse med tall og kommentarer for de planlagte prosjektene Borgundfjordtunnelen og Møreaksen.

Det privatfinansierte prosjektet «Borgundfjordtunnelen» mellom Sula og Ålesund består av en oversjøisk og en undersjøisk tunnel. Det er kun en veg mellom Sula og Ålesund. Den går over Vegsundbrua med ÅDT (red.anm. Årsdøgntrafikk) ca. 20.000, og det er mange opplagte argument for minst 2 faste samband mellom de to kommunene!

Tunnelene vil redusere reiselengde og reisetid. Ålesund: start eller mål for reiser i sonen litt øst for sykehuset og vestover mot sentrum og Hessa + Giske kommune (ca. 35.000 innbyggere). Sula: vestre del av Sula (ca. 6000 innbyggere) For nevnte potensiale + gjennomgangstrafikk med samme start/mål – kan tunnelene gi store besparelser.

Redusert reiselengde vil variere fra 0 til ca 20 km og derved 0–40 km. tur-retur. Fokus flyttes fra den store mengden, til den enkelte pendler/trafikant. Bruker 15 km. for tur-retur som spart reiselengde, samt kr 4 pr. km. som kostnad for bilkjøringen.
Bompenger er anslått til en «drøy femtilapp» og her: kr 80,– i regnestykket.

Bompenger for pendleren blir i dette eksempelet kr 160 pr. dag, besparelsen kr 60,– (sparer 15 km. à kr 4) og daglig kostnad blir kr 100. Den sparte tiden har også sin verdi, men tas ikke med her. Antall arbeidsdager er omkring 220. Med 20 dager «hjemmekontor/fravær» blir det 200 dager og derved årlig kostnad kr 20.000.

Bompenger for Møreaksen er oppgitt til kr 250 og derved kr 500 tur-retur pr. dag. Velger 100 km for tur- retur og 200 dager som det andre eksempelet for en tenkt pendler Ålesund–Molde. Årlig kostnad bompenger; 100.000 + 80.000 til bilkostnader = årlig kostnad kr 180.000.

Pendlingen mellom Ålesund og Sula er minst 10 ganger mer enn Ålesund–Molde. Borgundfjordtunnelen vil halvere reisetiden for svært mange og gi moderat nivå for bompenger. Møreaksen medfører ekstreme kostnader for pendleren, og ca. 2 timers daglig reisetid.

For bo- og arbeidsmarkedet i Ålesundsområdet er Borgundfjordtunnelen viktig – men ikke Møreaksen. Andre prosjekt i hele fylket kunne vært nevnt som gode bidrag for bo- og arbeidsmarkedet, men ikke i dette leserbrevet.

Logg inn for å kommentere.
Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 8 dager siden
    Noen tall er helt meningsløse. Å beregne totale kostnader/bompenger for Møreaksen gir ikke mening uten at tilsvarende tall for fortsatt ferge også beregnes.

    Når bompengeperioden er over, er Møreaksen gratis. Vil fergene bli gratis? I så fall vil fergeavløsningsmidlene øke tilsvarende, og bompengene redusert likedan.
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Lars Svein Valderhaug 20 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøNei, eg har for lengst oppfatta at du er heilt på jordet i dine vurderingar av behovet for eit nytt ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Lars Svein ValderhaugDu har endelig oppfattet meg rett. Med Romsdalsaksen vil det bli større trafikk i Fannefjordtunnelen enn uten Romsdalsaksen. Det er ...
Lars Svein Valderhaug 1 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøSå du trur verkeleg at fylket vil byggje ein ny tunnel for å avlaste eksisterande tunnel når der er ei ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Lars Svein ValderhaugOm Romsdalsaksen bygges, så vil det medføre større trafikk i Fannefjordtunnelen, ikke mindre, slik du hevder. Og dermed må den ...
Lama Vik 1 dager siden Sikkerhet og kostnader
@Thomas RønsaasMed Møreaksen sparer du ein time Ålesund- KSU. Vi får ein heilt ny, flott veg med høg standard. Ein kan ...
Lars Svein Valderhaug 2 dager siden Når vil Molde stoppe Møreaksen?
@Terje SundsbøFor absolutt siste gong! Når Romsdalsaksen har medført statleg E39-bru til Lønset, trur du då det blir bygd nytt løp ...

Mest aktive

  • Terje Sundsbø 64 comments
  • Lars Svein Valderhaug 38 comments
  • Lama Vik 22 comments
  • Jan Rune Haukvik 22 comments
  • Vidar Hölm 13 comments
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte