Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Annonse
Del på Facebook
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stadig flere ønsker å ta lappen. Det er bra, fordi det gir større individuell frihet, samtidig som flere får grunnleggende kunnskap om et av våre viktigste samfunnsområder for å bygge landet: Transport.

Transportbransjen trenger nemlig norske ungdommer som ønsker seg spennende, trygge og faste jobber. Nå ser vi at land som har gjort seg helt avhengige av billig, utenlandsk arbeidskraft innen transport sliter, og at samfunnskritiske funksjoner tidvis er i ferd med å rakne. Derfor kan vi slå fast at Norge kommer til trenge flere yrkessjåfører og transportarbeidere i fremtiden.

Skal vi ha flere norske lastebilsjåfører på veiene våre, må vi også ha flere trafikklærere og sensorer. Derfor tas det nå grep. Sensorene får 72 sårt tiltrengte nye kollegaer. Det vil få ned ventelisten for oppkjøring. Oppkjøringskostnadene reduseres og systemet for bestilling av oppkjøringstime skal gjennomgås.

Fra nyttår ble det for en gangs skyld litt billigere å ta lappen. Gebyret til Statens vegvesen ble satt ned fra 2020 til 1590 kroner for å ta førerkort klasse B.

Den nye Arbeiderparti/Senterpartiregjeringen har gitt Nord universitet penger til å ta opp 25 ekstra studenter ved trafikklærertudiet for tunge kjøretøy. Prøveordningen starter til høsten. I tillegg endres opptakskravene slik at personer med realkompetanse også kan søke.

Uten lastebilen stopper Norge. Derfor må vi sørge for at vi har nok lastebilsjåfører og da må vi også ha nok trafikklærere. I årene som kommer vil vi mangle trafikklærere. Derfor er vi glade for at den nye Ap/Sp-regjeringen viser aktiv handlekraft.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

jon ingar eik 2 timer siden Møreaksen, tidenes skandale!
Ja Møreaksen er tidenes skandale, men følle prosjektet og den enda lengre omveien Hafast er mange ganger verre som ett ...
@Terje G. FinnøyDen raskeste veien er Møreaksen. Omveien er Romsdalsaksen, som også gir minst vei for pengene. Dine referanser til rette linjer ...
@Terje SundsbøMed dine uttalelser så sår du nettopp tvil om integriteten og seriøsiteten til Norstat.Og det samme gjelder vedr. KS2/del. 1 ...
@Terje G. FinnøyDet tragikomiske er det cel du som stpr for, men  flott at du nå benytter de samme referanser til SMP ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Møreaksen, tidenes skandale!
@Rolf Erik PedersenDu lyver så det renner av deg. Jeg har aldri påstått at 80% er for Møreaksen. Jeg har vist til ...
Terje G. Finnøy 18 timer siden Verden består av mer enn lastebiler fra Sunnmøre
@Terje SundsbøDette nærmer seg en tragikomedie. Der det er forunderlig hvordan du vrir og vender, der du tilpasser din tillit/ikke tillit ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte