Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Stadig flere ønsker å ta lappen. Det er bra, fordi det gir større individuell frihet, samtidig som flere får grunnleggende kunnskap om et av våre viktigste samfunnsområder for å bygge landet: Transport.

Transportbransjen trenger nemlig norske ungdommer som ønsker seg spennende, trygge og faste jobber. Nå ser vi at land som har gjort seg helt avhengige av billig, utenlandsk arbeidskraft innen transport sliter, og at samfunnskritiske funksjoner tidvis er i ferd med å rakne. Derfor kan vi slå fast at Norge kommer til trenge flere yrkessjåfører og transportarbeidere i fremtiden.

Skal vi ha flere norske lastebilsjåfører på veiene våre, må vi også ha flere trafikklærere og sensorer. Derfor tas det nå grep. Sensorene får 72 sårt tiltrengte nye kollegaer. Det vil få ned ventelisten for oppkjøring. Oppkjøringskostnadene reduseres og systemet for bestilling av oppkjøringstime skal gjennomgås.

Fra nyttår ble det for en gangs skyld litt billigere å ta lappen. Gebyret til Statens vegvesen ble satt ned fra 2020 til 1590 kroner for å ta førerkort klasse B.

Den nye Arbeiderparti/Senterpartiregjeringen har gitt Nord universitet penger til å ta opp 25 ekstra studenter ved trafikklærertudiet for tunge kjøretøy. Prøveordningen starter til høsten. I tillegg endres opptakskravene slik at personer med realkompetanse også kan søke.

Uten lastebilen stopper Norge. Derfor må vi sørge for at vi har nok lastebilsjåfører og da må vi også ha nok trafikklærere. I årene som kommer vil vi mangle trafikklærere. Derfor er vi glade for at den nye Ap/Sp-regjeringen viser aktiv handlekraft.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse