Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Forsvarets maritimte patruljefly P3 Orion og kystvaktfartøyet KV Bergen ute ved Osebergfeltet i Nordsjøen. Forsvaret har økt tilstedeværelse og synlighet på norsk sokkel med patruljer og tilstedeværelse med soldater, fartøy, fly og sensorer på overflaten, i luften, på land og under vann. Foto: Forsvaret / NTB
Forsvarets maritimte patruljefly P3 Orion og kystvaktfartøyet KV Bergen ute ved Osebergfeltet i Nordsjøen. Forsvaret har økt tilstedeværelse og synlighet på norsk sokkel med patruljer og tilstedeværelse med soldater, fartøy, fly og sensorer på overflaten, i luften, på land og under vann. Foto: Forsvaret / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi lever i en urolig tid nå. Det er krig i Europa og sikkerheten vår er truet. Vi må sette Heimevernssoldater til å passe oljebasene våre på land, mens  kysten ligger vidåpen på grunn av at vi har lagt  ned Kystheimevernet. 

Ubåter og overflatefartøy passer på oljeriggene.

 I disse urolige tider gjeninnførte regjeringen taket på nettolønnsordningen for fraktfarten fra januar i år. Fraktfarten har de siste årene har tatt inn flere norske sjøfolk enn de har gjort på mange år. Sjøfolk som er kritiske for vernet av kysten i den situasjonen vi er i nå. I tillegg har norske offiserer med lønn over kr 750 000 i året blitt 5 prosent dyrere. 

Rederiene sliter på grunn av at de betaler mer for norske sjøfolk i skarp konkurranse med andre land som subsidierer sine sjøfolk langt mer enn i Norge. Det vil føre til færre norske sjøfolk i alle kategorier.

I en tid der vi trenger norske sjøfolk i alle stillinger ombord, så  tvinger altså myndighetene arbeidsgiver til å ta inn utenlandske sjøfolk for å sette norske sjøfolk på land på grunn av de økte avgiftene som staten krever inn.

Arbeidsgivere, politikere og arbeidere på land og på båter langs kysten er nå fortvilet og enda mer usikre på fremtiden. 

Jeg skal ikke ta stilling til om det er rett eller galt med grunnrenteskatten på lakseanleggene. Men legger man til de andre skattene opp på den, så forstår man at den får konsekvenser. Vi ser det allerede nå. Kystrederi avbestiller nybygg og nye arbeidsplasser forsvinner. Leverandørindustrien fortviler og mange får nå så mange avbestillinger på varer og tjenester, at konkurs er en realitet som stadig nærmer seg for mange.

Vi lever som sagt i en urolig tid. Privatøkonomien blir dårligere og faste utgifter som strøm og bankrenter går opp. Matvareprisene er langt høyere i dag enn for ett år siden. Dette får konsekvenser for alle, men spesielt for de som hadde lite fra før. Strømstøtte er ikke tilstrekkelig til å bøte på situasjonen.

Forsvinner arbeidsplasser  på sjø og land i tillegg, får det store konsekvenser for samfunn langs kysten og ute i distriktene. Bygder blir fraflyttet og skoler og sosiale arenaer blir lagt ned. 

Jeg har i over seks år kjempet for norske lønns– og arbeidsvilkår. Det ser ut til at vi nå skal få det, men det gjenstår å se hvordan det blir. 

Samtidig har jeg sagt i disse årene at vi må sikre og utvikle nettolønnsordningen. Taket må fjernes for alle segment og den må få en bunnlinje så den blir forutsigbar for arbeidsgiver og arbeidstaker. Desverre så ser det ut som at mange politikere tror at innfører man norske lønns– og arbeidsvilkår så trenger man ikke nettolønnsordningen. Det er ikke slik. 

Norske lønns– og arbeidsvilkår vil slå inn for fartøy som er registrert i NOR ( Norsk Skipsregister) og som går i norsk farvann:

  • enkelte kystfartøy
  • offshoreflåten som går inn og ut fra baser i Norge og ut på sokkelen
  • passasjertrafikken som kun går mellom norske havner
  • utenlandske skip som oppholder seg i Norsk farvann over en viss periode.

Kystfartøy, offshore fartøy og passasjerbåter som går ut av norsk farvann og Deep Sea-segmentet (utenriksfart) er avhengig av nettolønnsordningen i konkurranse med utenlandske rederi.  De sliter nå. 

Det fremstår som at mange tror at i kystfarten er det kun østeuropeere og fillipinere, så det har ikke noe å si. Det stemmer ikke helt. Mange norske sjøfolk, alt fra kapteiner til matroser, kokker, maskinister,  lærlinger og kadetter, risikerer nå å gå i land. I en tid der norske sjøfolk kan spille en viktig rolle for sikkerhet langs kysten så velger regjeringen å sette de i land. Det er helt uforståelig. 

Det bygger opp til opprør langs kysten. Det er det er det siste Norge trenger i den urolige tiden vi lever i.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Steinar Johansen · 1 år siden
    Utrolig godt skrevet av Jan 
    Han treffer spikeren midt på hodet 
    Nå er det heller ikke bare på kysten de brygger opp til opprør 
    Regjeringa vi har driver den mest usosiale politikk ever i Norge 
    Man merker det på lommeboka , man ser det i media og man ser det på omfordelings politikken de fører 
    Hvem rammes hardest ? Jo de aller svakeste i samfunnet er det 
    handikappede
    https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dww0K1/stoere-regjeringen-fjerner-boligstoette-til-utviklingshemmede-katastrofe
    aksjeeiernesmåsparerne tar de 
    https://www.nrk.no/norge/har-okt-aksjeskatten-med-20-prosent_-_-rammer-smasparerne-hardere-enn-rikingene-1.16144543

    At SP kan være med på dette, det er det få personer som forstår 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse