Siden 1876 har Sundbåten vært en del av havnebyen Kristiansund
Sundbåten i Kristiansund har blitt en stor attraksjon og er verdens eldste kollektive transportmiddel i kontinuerlig drift med oppstart i 1876. De senere årene har den fått en renessanse med en positiv trafikkutvikling. Det er også utarbeidet planer om en ny elektrisk båt. Opp gjennom årene har det vært mange båter som har trafikkert på havna i kortere eller lengre perioder. Av disse er det noen som har fått en spesiell posisjon, blant annet «Rapp» og «Framnæs». Sammen med «Lyn» (bygd i 1912 ved Storvik Mek. Verksted), er «Rapp» den sundbåten som har trafikkert lengst på havna, fra 1958 til 2014. Her er et lite tilbakeblikk på sjøsettingen og overleveringen av «Rapp» i 1958.
«Rapp» ble overlevert fra Flakkes verksted i går
Dette var overskriften på en artikkel i Tidens Krav 26. juni 1958. «Dere kan være stolt over arbeidet som er utført med denne nye sundbåten Rapp», sa havnefogd Arnesen da han i går på vegne av havnestyret overtok den nye sundbåten. Ordene var rettet til skipsreder Ole T. Flakke, hans verksmester og arbeidere ved Flakkes verksted på Rensvik. Og det ble en prektig båt som trafikantene vil sette meget stor pris på når den over helga settes inn i regulær trafikk.
Ved prøveturen oppnådde en fart på 8,5 mil drevet av en 70 KH Lister dieselmotor, levert av Fredrik Aandahl. «Rapp» har sertifikat for 95 passasjerer med en trivelig salong som har 70 sitteplasser. Utsikten fra båten er også ypperlig i det vinduene ligner meget på trikkevinduer. Det elektriske anlegget om bord er levert av A/S Elektroservice.
Selve dåpen ble utført ved sjøsettingen på Rena Verft og Dokk 6. juni 1958. Gudmor var fru havnefogd Arnesen. Det var mange tilskuere til stede ved dåpen. Flakke sørget for is til barna som hadde møtt frem sammen med sine foreldre. Den 20. juni gikk «Rapp» en prøvetur fra Rensvik før den skulle settes inn i rute en av de første dagene.
«Rapp» representerer en stolt Sundbåthistorie
Med 56 års fast rutedrift huskes «Rapp» godt av de reisende som en populær og driftssikker Sundbåt. Den kom i drift på en tid hvor det fortsatt var hele tre sundbåter i rutefart inn mot begynnelsen av 1960-tallet. I 1965 fikk den følge av «Nordsund», som ble bygd ved Storvik Mek. Verksted. I 2005 ble «Nordsund» avløst av nye «Angvik» mens «Rapp» fortsatte sin rutedrift fram til 2014. I de følgende årene ble det spekulert hva som ville skje med «Rapp». Mange husker gamle «Lyn», hvor det gjennom mange år etter at den ble tatt ut av rute ble forsøkt å ta vare på den, men til slutt måtte den dessverre kondemneres. Løsningen for «Rapp» ble stiftelsen av en venneforening som tok kontakt med Riksantikvaren i 2016 og fikk godkjent båten som verneverdig. Siden har det kommet økonomiske midler. Sammen med en stor dugnadsinnsats fremstår «Rapp» bortimot slik som den var som ny i 1958. Den har fått fast liggeplass ved Piren og pynter opp i havnebildet som en verdig representant for den stolte sundbåthistorien. «Rapp» eies fortsatt av Sundbåtvesenet. Gjennom et godt samarbeid med venneforeningen blir den historiske båten blir tatt vare på.