Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Lokalhistorie
12 februar 2022 12:00
Del på Facebook
«Rapp» på prøvetur etter at den ble overlevert fra Ole T. Flakkes Verksted på Rensvik i juni 1958. Innfelt føreren Pedro Haarsgaard. Bilde fra Tidens Krav
«Rapp» på prøvetur etter at den ble overlevert fra Ole T. Flakkes Verksted på Rensvik i juni 1958. Innfelt føreren Pedro Haarsgaard. Bilde fra Tidens Krav

Siden 1876 har Sundbåten vært en del av havnebyen Kristiansund 

Sundbåten i Kristiansund har blitt en stor attraksjon og er verdens eldste kollektive transportmiddel i kontinuerlig drift med oppstart i 1876. De senere årene har den fått en renessanse med en positiv trafikkutvikling. Det er også utarbeidet planer om en ny elektrisk båt. Opp gjennom årene har det vært mange båter som har trafikkert på havna i kortere eller lengre perioder. Av disse er det noen som har fått en spesiell posisjon, blant annet «Rapp» og «Framnæs». Sammen med «Lyn» (bygd i 1912 ved Storvik Mek. Verksted), er «Rapp» den sundbåten som har trafikkert lengst på havna, fra 1958 til 2014. Her er et lite tilbakeblikk på sjøsettingen og overleveringen av «Rapp» i 1958. 

«Rapp» ble overlevert fra Flakkes verksted i går 

Dette var overskriften på en artikkel i Tidens Krav 26. juni 1958. «Dere kan være stolt over arbeidet som er utført med denne nye sundbåten Rapp», sa havnefogd Arnesen da han i går på vegne av havnestyret overtok den nye sundbåten. Ordene var rettet til skipsreder Ole T. Flakke, hans verksmester og arbeidere ved Flakkes verksted på Rensvik. Og det ble en prektig båt som trafikantene vil sette meget stor pris på når den over helga settes inn i regulær trafikk.  

Ved prøveturen oppnådde en fart på 8,5 mil drevet av en 70 KH Lister dieselmotor, levert av Fredrik Aandahl. «Rapp» har sertifikat for 95 passasjerer med en trivelig salong som har 70 sitteplasser. Utsikten fra båten er også ypperlig i det vinduene ligner meget på trikkevinduer. Det elektriske anlegget om bord er levert av A/S Elektroservice. 

Selve dåpen ble utført ved sjøsettingen på Rena Verft og Dokk 6. juni 1958. Gudmor var fru havnefogd Arnesen. Det var mange tilskuere til stede ved dåpen. Flakke sørget for is til barna som hadde møtt frem sammen med sine foreldre. Den 20. juni gikk «Rapp» en prøvetur fra Rensvik før den skulle settes inn i rute en av de første dagene. 

«Rapp» representerer en stolt Sundbåthistorie 

Med 56 års fast rutedrift huskes «Rapp» godt av de reisende som en populær og driftssikker Sundbåt. Den kom i drift på en tid hvor det fortsatt var hele tre sundbåter i rutefart inn mot begynnelsen av 1960-tallet. I 1965 fikk den følge av «Nordsund», som ble bygd ved Storvik Mek. Verksted. I 2005 ble «Nordsund» avløst av nye «Angvik» mens «Rapp» fortsatte sin rutedrift fram til 2014. I de følgende årene ble det spekulert hva som ville skje med «Rapp». Mange husker gamle «Lyn», hvor det gjennom mange år etter at den ble tatt ut av rute ble forsøkt å ta vare på den, men til slutt måtte den dessverre kondemneres. Løsningen for «Rapp» ble stiftelsen av en venneforening som tok kontakt med Riksantikvaren i 2016 og fikk godkjent båten som verneverdig. Siden har det kommet økonomiske midler. Sammen med en stor dugnadsinnsats fremstår «Rapp» bortimot slik som den var som ny i 1958. Den har fått fast liggeplass ved Piren og pynter opp i havnebildet som en verdig representant for den stolte sundbåthistorien. «Rapp» eies fortsatt av Sundbåtvesenet. Gjennom et godt samarbeid med venneforeningen blir den historiske båten blir tatt vare på.

Bygging og sjøsetting ved Rena Verft og dokk i 1958. Bilder fra Rapps venneforening.Bygging og sjøsetting ved Rena Verft og dokk i 1958. Bilder fra Rapps venneforening.

«Rapp» i rute på havna tidlig på 1960-tallet. Bilde fra Fredrik Aandahl.«Rapp» i rute på havna tidlig på 1960-tallet. Bilde fra Fredrik Aandahl.

Kåre Grimstad går av vakt på «Rapp» ved Piren. Bilder fra Rapps venneforening.Kåre Grimstad går av vakt på «Rapp» ved Piren. Bilder fra Rapps venneforening.

I 2005 fikk «Rapp» følge av «Angvik». Foto: Terje HolmI 2005 fikk «Rapp» følge av «Angvik». Foto: Terje Holm

Rapps venneforening har møte med Riksantikvaren i 2016. Til venstre de to representantene fra Riksantikvaren. Videre ser vi Fredrik Aandahl, Arnold Grønning og Eskild Berntsen fra venneforeningen. Sindre Stabell Kulø er leder av Rapps venneforening. Morten Parelius og Terje Holm har også et engasjement her. Foto: Terje HolmRapps venneforening har møte med Riksantikvaren i 2016. Til venstre de to representantene fra Riksantikvaren. Videre ser vi Fredrik Aandahl, Arnold Grønning og Eskild Berntsen fra venneforeningen. Sindre Stabell Kulø er leder av Rapps venneforening. Morten Parelius og Terje Holm har også et engasjement her. Foto: Terje Holm

«Rapp» ble satt inn i rutefart under arrangementet Båtens dag i juni 2019. På siden av båten ser vi en jubileumslogo for 60 års markeringen i 2018. Foto: Terje Holm«Rapp» ble satt inn i rutefart under arrangementet Båtens dag i juni 2019. På siden av båten ser vi en jubileumslogo for 60 års markeringen i 2018. Foto: Terje Holm

«Rapp» er bevart stort sett slik som den var ny. Bildet øverst viser salongen fra jomfruturen i 1958 og bildet under viser salongen i dag. Innfelt ser vi «Sundbåten Syver», boken og forestillingen hvor «Rapp» er hovedperson. Bilder fra Rapps venneforening.«Rapp» er bevart stort sett slik som den var ny. Bildet øverst viser salongen fra jomfruturen i 1958 og bildet under viser salongen i dag. Innfelt ser vi «Sundbåten Syver», boken og forestillingen hvor «Rapp» er hovedperson. Bilder fra Rapps venneforening.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse