Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Lokalhistorie
20 juli 2024 10:00
Del på Facebook
Fra byggingen av Omsundbrua i 1939. Per Hansø (lite bilde) klatret over bruspennet før brua var ferdig. Bilder: Nordmørsmusea / Freiøya Historielag
Fra byggingen av Omsundbrua i 1939. Per Hansø (lite bilde) klatret over bruspennet før brua var ferdig. Bilder: Nordmørsmusea / Freiøya Historielag

Byggingen av Omsundbrua var en del av Wilhelm Dall sin store samferdselsplan på 1930-tallet. For å få finansiert byggingen ble det vedtatt å kreve inn bompenger når brua ble offisielt åpnet. Samtidig ble det bygd en mindre bru over Rensviksundet.

I april 1940 var brua nesten ferdig og måtte tas i bruk for å evakuere befolkningen i Kristiansund under bombingen av byen. 22. april 1940 prøvde tyske bombefly å sprenge brua, men de lyktes ikke med dette. Mer tragisk var det at 15 år gamle Ingolf Vatten, som hadde syklet over brua, mistet livet i flyangrepet. Freiøya Historielag har satt opp en minneplate i Rensvikbakken for å minnes ham.

Annonse
Annonse

Under byggingen av brua, tok Per Hansø, som bodde på Hansøya ved Rensvik i sin oppvekst, bort sperringene og klatret over bruspennet. Dette var dristig, men det gikk heldigvis bra.

Utover 1970-tallet ble Omsundbrua for smal for den voksende trafikken med større lastebiler og busser. I 1981 ble derfor den gamle brua erstattet av en ny og moderne betongbru.

Annonse
Annonse

Den gamle Omsundbrua ble på grunn av krigen ikke offisielt innviet før 24. april 2005, 65 år etter at den var tatt i bruk. Derfor hadde det ikke vært bompenger på brua. 82 år gamle John Hansø fikk æren av å åpne brua denne dagen.

Brua ble da et nasjonalt veiminne og brukes i dag som gang- og sykkelbru. I 2021 ble den også brukt en del timer da den nye brua måtte stenges på grunn av en trafikkulykke. Litt overraskende er det derfor at Møre og Romsdal fylke i 2024 ønsker å omklassifisere vegen og deretter foreta en rivingsprosess av gamle Omsundbrua. Den bør bevares som et historisk veiminne slik som bruer andre steder i fylket.

Omsundbrua med Rensviksund bru og Rensvikbakken bak i bildet. Byggingen av bruene med ny vei til Kvalvåg var et ledd i å korte inn ferjesambandet fra 1932, Kristiansund-Kvisvik, til Kvalvåg-Kvisvik, samt å binde kommunene Kristiansund og Frei sammen. Det var også vedtatt ferjekai på Kvitnes i 1935, men den ble ikke tatt i bruk før i 1952 på grunn av en større veibygging fra Rensvik til Kvitnes. Bildet er fra 1950-tallet. (Postkortbilde)Omsundbrua med Rensviksund bru og Rensvikbakken bak i bildet. Byggingen av bruene med ny vei til Kvalvåg var et ledd i å korte inn ferjesambandet fra 1932, Kristiansund-Kvisvik, til Kvalvåg-Kvisvik, samt å binde kommunene Kristiansund og Frei sammen. Det var også vedtatt ferjekai på Kvitnes i 1935, men den ble ikke tatt i bruk før i 1952 på grunn av en større veibygging fra Rensvik til Kvitnes. Bildet er fra 1950-tallet. (Postkortbilde)

Gamle og nye Omsund bru i dag. Selv om den gamle brua er et veiminne, trues den nå med å bli revet. Foto: Terje HolmGamle og nye Omsund bru i dag. Selv om den gamle brua er et veiminne, trues den nå med å bli revet. Foto: Terje Holm

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse