Wilhelm Dall, som var den store strategen innen samferdsel i Kristiansund, sørget for at landets første sjøflyrute fikk anløp av Kristiansund i 1935. Dette var starten på flyruter i Kristiansund.
Etter krigen fortsatte sjøflyrutene med landingsplass på Bolgsvaet og båtskyss inn til Vikan. Inn mot 1960-tallet ble denne ruten lagt ned da flyrutene hadde blitt omlagt til vanlige flyplasser. I Møre og Romsdal hadde Ålesund fått den første flyplassen på Vigra i 1958.
I Kristiansund hadde man dannet en flyplasskomite med Wilhelm Dall sin sønn, William Dall, som leder. De jobbet for at byen skulle få den neste flyplassen i fylket. Det var også mange andre ønsker om flyplass-beliggenhet, som Henda i Averøy, Osmarka og Tingvoll, men flyplasskomiteen ønsket Kvernberget. I 1968 fikk de gjennomslag i regjeringen for at Kvernberget skulle bygges som stamflyplass for Nordmøre og Romsdal.
30. august 1970 ble en merkedag i byens historie. Da ble Kristiansund Lufthavn Kvernberget offisielt åpnet av kronprins Harald. Ludvig G. Braathen, som grunnla Braathens Safe i 1946, var også til stede.
Flyplassen dannet grunnlag for at Kristiansund ble valgt som Midt-Norges hovedbase for olje- og gass i 1975. William Dall og Asbjørn Jordahl var med i begge komiteene og de gjorde en stor innsats for Kristiansund på mange områder. Dette gav byen en ny storhetstid innen olje- og gass.
Flyplassen på Kvernberget har vært viktig for hele Nordmøre. Den vil være like viktig for utviklingen i årene som kommer. I 2003 ble Kvernberget Vekst stiftet for å bidra til vekst og utvikling av flyplassen. Øivind Hoem, som har vært leder her gjennom årene, har også nedlagt en stor jobb for flyplassen.