Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm, fast skribent
Lokalhistorie
Terje Holm, fast skribent
19 juli 2024 10:00
Del på Facebook
Kristiansund Lufthavn Kvernberget ble åpnet av kronprins Harald i 1970.
Kristiansund Lufthavn Kvernberget ble åpnet av kronprins Harald i 1970.

Wilhelm Dall, som var den store strategen innen samferdsel i Kristiansund, sørget for at landets første sjøflyrute fikk anløp av Kristiansund i 1935. Dette var starten på flyruter i Kristiansund.

Det første sjøflyet lander i Kristiansund i 1935. Byen ble en del av den første flyruten langs kysten. Foto: Fredrik AandahlDet første sjøflyet lander i Kristiansund i 1935. Byen ble en del av den første flyruten langs kysten. Foto: Fredrik Aandahl

Etter krigen fortsatte sjøflyrutene med landingsplass på Bolgsvaet og båtskyss inn til Vikan. Inn mot 1960-tallet ble denne ruten lagt ned da flyrutene hadde blitt omlagt til vanlige flyplasser. I Møre og Romsdal hadde Ålesund fått den første flyplassen på Vigra i 1958.

På 1950-tallet landet sjøflyene på Bolgsvaet. Foto: Stein Sættem samlingPå 1950-tallet landet sjøflyene på Bolgsvaet. Foto: Stein Sættem samling

I Kristiansund hadde man dannet en flyplasskomite med Wilhelm Dall sin sønn, William Dall, som leder. De jobbet for at byen skulle få den neste flyplassen i fylket. Det var også mange andre ønsker om flyplass-beliggenhet, som Henda i Averøy, Osmarka og Tingvoll, men flyplasskomiteen ønsket Kvernberget. I 1968 fikk de gjennomslag i regjeringen for at Kvernberget skulle bygges som stamflyplass for Nordmøre og Romsdal.

Leder av flyplasskomiteen, William Dall, hilser på Ludvig G. Braathen ved åpningen i 1970. Foto: NordmørsmuseaLeder av flyplasskomiteen, William Dall, hilser på Ludvig G. Braathen ved åpningen i 1970. Foto: Nordmørsmusea

30. august 1970 ble en merkedag i byens historie. Da ble Kristiansund Lufthavn Kvernberget offisielt åpnet av kronprins Harald. Ludvig G. Braathen, som grunnla Braathens Safe i 1946, var også til stede.

Flyplassen dannet grunnlag for at Kristiansund ble valgt som Midt-Norges hovedbase for olje- og gass i 1975. William Dall og Asbjørn Jordahl var med i begge komiteene og de gjorde en stor innsats for Kristiansund på mange områder. Dette gav byen en ny storhetstid innen olje- og gass.

Flyplassen på Kvernberget har vært viktig for hele Nordmøre. Den vil være like viktig for utviklingen i årene som kommer. I 2003 ble Kvernberget Vekst stiftet for å bidra til vekst og utvikling av flyplassen. Øivind Hoem, som har vært leder her gjennom årene, har også nedlagt en stor jobb for flyplassen.

Braathens Safe hadde flyrutene til Kristiansund i mange år fra åpningen i 1970. De ble kjøpt av SAS i 2002. Siden har det vært SAS og Widerøe (kystruten) som har vært fast her. Postkort ca. 1975.Braathens Safe hadde flyrutene til Kristiansund i mange år fra åpningen i 1970. De ble kjøpt av SAS i 2002. Siden har det vært SAS og Widerøe (kystruten) som har vært fast her. Postkort ca. 1975.

Flyplassen på Kvernberget har vært bygget ut og oppdatert gjennom årene. Fra 1982 kom det også helikoptertrafikk her, og det ble bygd en helikopterterminal for offshoretrafikk.  I 2020 hadde flyplassen 50 års jubileum.Flyplassen på Kvernberget har vært bygget ut og oppdatert gjennom årene. Fra 1982 kom det også helikoptertrafikk her, og det ble bygd en helikopterterminal for offshoretrafikk. I 2020 hadde flyplassen 50 års jubileum.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse