Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Terje Holm
Lokalhistorie
17 mars 2019 11:05
Del på Facebook
B/F «Gjemnes» ved Ervik ferjekai i 1965. (Foto: Tor Larsen)
B/F «Gjemnes» ved Ervik ferjekai i 1965. (Foto: Tor Larsen)

I 1961 ble det opprettet en egen ferjerute fra Kristiansund til Engdal i Vinjefjorden. Initiativtaker var den engasjerte politikeren Nils Vollsjø fra Engdal. Dette skulle være den nye reiseruten mellom Kristiansund og Trondheim. Fra Engdal ble det opprettet bussrute over Hemnkjølen til Trondheim. Den lange ruten, med en overfart på over 3,5 timer, hadde anløp av Arasvika, Hennset (fra 1965) og Ervik fra 1964).

Som vi ser på bildet, var ferjeanløpet en begivenhet i hverdagen på denne tiden med samling av mye folk. Mange reiste uten bil til Kristiansund, da bysentrum og butikker var i gangavstand fra ferjekaia i byen. Ved gjennomslaget av tunnelen i Valsøybotn i 1968, ble den lange ferjeruta lagt ned og erstattet av to tverrfjordsamband.

Dagens ferjerute mellom Arasvika og Hennset er siste rest av den gamle Vinjefjordsruten fra 1961. Dette er fortsatt en viktig tverrfjordforbindelse på Nordmøre. Derfor skal ferjedriften videreføres fra 2020 til 2030.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse