Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Tema
NTB
04 mai 2019 19:30
Del på Facebook
STILIG: Lange og lave linjer er en klassisk GT-form. BMW har truffet veldig godt på designen med sin nye 8-serie. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB
STILIG: Lange og lave linjer er en klassisk GT-form. BMW har truffet veldig godt på designen med sin nye 8-serie. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB

BMWs nye 8-serie byr på en klassisk GT-bil. Den er stor, lekker og kraftig. Og kanskje en av de siste av sin art?

En bil av denne typen er laget for de lange strekkene mellom fasjonable steder langs Cote d'Azur. Det er lett å se for seg et par som forflytter seg med cruisekontrollen stilt inn på en høy hastighet, mens det romslige bagasjerommet underveis fylles av elegante papirposer.

Vi hadde ikke anledning å gjøre det akkurat slik, i stedet ble det en kveldstur til Raufoss.

Den helt nye 8-serien til BMW bygger på den klassiske tanken med en stor coupé som skal ha sportslighet og komfort i skjønn forening. Dette er en eksklusiv liten nisje som få bilprodusenter tar seg råd til, men der BMW så å si alltid har hatt en representant.

Det som er litt spesielt med 8-serien, er at den plukker opp en nummerserie som ikke vært i bruk siden 1990-tallet. 8-serien erstatter til en viss grad 6-serien, men er mer sportslig både på veien og i utseende.

Cool

BMW M850i har blitt en gjennomført cool bil – prangende på en tilbakelent måte. BMW har ikke brukt noen effekter, utover at det er en stor coupé. Det betyr lav høyde, solid lengde og liten kupe. Dermed får man et grandiost panser, som biltypen skal ha. Fasongen forteller omgivelsene at dette er en bil som koster mer enn de aller fleste som ser den, har råd til.

På landeveien er det så vidt man hører motoren, eller noe annet for den saks skyld. Det er fredelig som i en luksussedan, men takket være bilens lave sittestilling og temmelig intime kupe blir man stadig minnet på at dette er en annen type kjøretøy.

Vil man ha litt lyd, er det bare å sette bilen i sport og tråkke på gasspedalen. Det er riktignok en tanke dristig hvis man kjører oppover en dal der gjennomsnittsmåling avløser gjennomsnittsmåling. For under det digre panseret er det 530 hestekrefter. Null til hundre tar 3,7 sekunder, og fra marsjfart tar det skremmende kort tid å nå fengselstempo.

Stabil

Det som virkelig skiller BMW M850i fra en stor sedan med diger motor, er hvordan den oppfører seg når man finner en skikkelig svingete vei. I kveldsmørket med de fantastiske frontlyktene i full flom ned Skrukkelia forvandlet bilen seg til en sportsbil. Man kjenner riktignok at det er 1,9 tonn man skal håndtere, men bilen gir samtidig en opplevelse som man bare får når man sitter lavt og ratter noe som er sportslig konstruert helt fra bunnen av.

I tillegg gir størrelsen, med den solide akselavstanden, er dette en bil som føles utrolig stabil og lettkjørt. Den er ikke leken som en rendyrket sportsbil, men den tar seg fram på en måte som aldri blir masete.

BMW har tradisjon for å balansere sportslighet og komfort på aller beste vis, og får biltyper passer bedre til en slik miks enn en stor GT-bil. En slik bil skal ha to personligheter, som ikke forstyrrer hverandre: På lange strekk er det fredelig og komfortabelt, men man kan også ta på seg kjørehanskene, sette bilen i et mer aggressivt oppsett og ha det gøy.

Tradisjonsrik

Innvendig er kvalitetsfølelsen høy, med sofistikerte materialer og et ryddig og kjent oppsett for dem som har vært om bord i en BMW tidligere. Bilen har BMWs nyeste dashbord, som er bra, men ikke like elegant som det man for eksempel finner i Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz er et av få merker med bilmodeller i samme segment. S-klasse coupé, og til en viss grad firedørsversjonen av AMG GT, er alternativer til BMWs 8-serie. Samtidig er BMW-en hakket mer sportslig i uttrykket, mer coupé, og framstår noe mer stilig. Noe som ikke er helt uvesentlig, for dette er en biltype der fornuft spiller en underordnet rolle. Riktignok har 8-serien bakseter, men der er det bare plass til folk i 75 prosent størrelse.

Viktigere er det at bilen byr på en opplevelse, tar seg ut i trafikkbildet og er en rullende invitasjon til en langtur på veien. GT-biler som dette, med en stor V8-motor under panseret, er en tradisjonsrik nisje for de få utvalgte. BMW 850 er kanskje en av de siste mulighetene vi har til å prøve en slik bil før de sendes til de evige jaktmarker og erstattes av lydløse produkter.

Tekniske data

BMW M850i xDrive Coupé
Pris: 1.750.000,–
Pris testbil: 1.987.300,–
Motor: V8 syl. Bensin. 2 turboer. 4395 ccm. 530 hk v. 5500 o/min. 750 Nm v. 1800 o/min.
Aks: 3,7 sekunder
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 10,7 l/mil
Utslipp: 237 g/km CO2. 80 mg/km NOx
Bagasjerom: 420 liter
LxBxH: 4851/1902/1346 mm
Egenvekt: 1890 kilo

Pluss og minus

+

Stilig
Strøken miks av komfort og sportslighet
Fet motor

Ikke så praktisk
Tørst

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse