Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
09 mai 2021 21:16
Del på Facebook
Regjeringen foreslår at vindkraftanlegg skal betale en produksjonsavgift på hver kilowatt de produserer. Foto: Heiko Junge / NTB
Regjeringen foreslår at vindkraftanlegg skal betale en produksjonsavgift på hver kilowatt de produserer. Foto: Heiko Junge / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen foreslår at vindkraftanlegg skal betale en produksjonsavgift på hver kilowatt de produserer.

Dette foreslår regjeringen i revidert nasjonalbudsjett, bekrefter olje- og energiminister Tina Bru (H), til NRK.

– Vi foreslår en moderat avgift som skal sørge for at noe av verdiskapningen blir igjen lokalt, sier Bru.

Hva som er en moderat avgift, er ikke bestemt.

– Det må vi komme tilbake til. Nå skal forslaget ut på høring. Vi tar sikte på innføring 1. januar 2022, sier Bru.

– Vi trenger å skape flere jobber, og da er tilgang på kraft og fornybar energi viktig. Vindkraft har blitt en viktig del av kraftsystemet, men regjeringen mener at mer av verdiskapingen må bli igjen i kommunene og lokalsamfunnet, opplyser Bru til NTB.

Vindkraft er omstridt, og Bru håper dette kan være et bidrag til å dempe konfliktnivået.

– Jeg tror ikke dette i seg selv løser alle problemer, men det er viktig at de lokalsamfunnene som har satt av areal og natur i sin kommune, får noe mer igjen av inntektene fra vindkraftverkene, sier statsråden.

Bransjen selv har gitt uttrykk for at de ønsker en form for skatt eller avgift som kommer vertskommuner til gode og har etterlyst en avklaring

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse