Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
22 august 2024 19:17
Del på Facebook
Foto: Norges Bank
Foto: Norges Bank
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Gang på gang, år etter år, har Frank Sve (Frp) gjentatt at pengene til Møreaksen isteden bør brukes på andre samferdselsprosjekter i fylket. Han strør om seg med lange lister med prosjekter, mest på Sunnmøre, som kan bygges om Møreaksen stoppes. Sve har så visst gjort sitt for å stoppe prosjektet.

Frank Sve (Frp) har ikke brydd seg om alle som har advart at pengene isteden vil forsvinne – ut av fylket til andre deler av landet. Selv om Sve, som første nestleder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, vet at bevilgningene i Nasjonal Transportplan (NTP) ikke gjøres fylkesvis men på prosjektbasis, har han bevisst feilaktig argumentert som om pengene til Møreaksen tilfaller fylket.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Nå er bløffen avslørt – Møreaksen er i NTP flyttet til en utviklingsportefølje uten bevilgninger, og fylket sitter kun igjen med 0,25 % av samferdselsmidlene i NTP. Isteden er pengene omfordelt til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, mellom byene til samferdselsministeren og finansministeren. Dagens regjering har gjort NTP til et lotteri, en ønskeliste der det å hilse hjem ser ut til å veie tyngst.

Frp har greinalaust skuslet bort pengene til Møreaksen. Som mange advarte mot, gikk midlene isteden til andre regioner. Jernbaneprosjekter i sentrale strøk er lite effektiv distriktspolitikk. Om man øsker å ta hele landet i bruk, slik leder av Frp Sylvi Listhaug vil, kan man ikke stenge veiene ute i distriktene med bom mesteparten av tiden. Det er for sent med distriktspolitikk når distriktene er avfolket.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

For å øke konkurransekraften må fylket bygges sammen, bl.a. skape større arbeidsmarkedsregioner og enklere pendling. Da må de største flaskehalsene elimineres først. En vei som er stengt med fergebom 85 % av tiden er en større flaskehals enn en døgnåpen og gratis vei med noen få innsnevringer, og bare halvparten så stor trafikk.

Møreaksen fjerner tre store fergesamband og gjør to øyer i Romsdal fergefri. Fortsatt ferge vil medføre avvikling, ikke utvikling, av disse viktige kystsamfunnene. Stadige utsettelser er utmattende og kostbare på mange måter. Vi trenger en forutsigbar samferdselspolitikk, ellers forvitrer framtidsutsiktene.

Det er viktig at fylket står samlet når samferdselspolitikk skal utformes. Det advares mot fogderistrid, men ofte fra de som ønsker å verne om sitt, uten omtanke for hele fylket. Det finnes i dag flere fergeavløsningsprosjekter både på Sunnmøre og Nordmøre. Ingen i Romsdal. Møreaksen vil være den største vitamininnsprøytingen i fylket noen sinne, ingen andre prosjekter vil komme i nærheten.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 22 dager siden
    De færreste jubler over at fylket sitter igjen med knapt noe som helst av NTP. Og at fylkeskommunen må betale for fastlandssambandene til Otrøya og Gossen. Penger fylket sårt trenger til skole og samferdsel.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 10 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Fakta er at E136 deler trasé med E39 Møreaksen fra Ålesund til Vestnes. E136 går mellom Ålesund og Dombås. Den er fergefri, det lever alle godt med.

      Utgangspunktet for Møreaksen er Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim. Møreaksen og Kjerringsundet hører sammen. Din motstand er agendastyrt, du er mot at Romsdalsfjorden blir fergefri.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 10 dager siden
      @Terje Sundsbø Fakta er at E39 har eksistert i mange år mellom Kristiansand og Trondheim,  det samme har E136 mellom Ålesund sentrum og Dombås.  Og begge har like lenge vore felles frå Breivika til avkøyring mot Romsdalen i Vestnes kommune. Lenge før Møreaksen vart eit begrep.

      Fergefri er den mot Austlandet, noko personer i Molde nylig poengterte at Molde ikkje har, sjøl om du og RR gjer eit nummer av at Molde har tilgang til dette som omkjøring. 

      Så ser eg også at det blir argumentert at.etter bygging av ny veg mellom Molde og Nautneset er den korteste fjordkrysdinga Nautneset til Vik. Og Kjerringsundet er med i samme åndedraget. 

      Så er det verdt og merke seg at Nye veier satser på oppgradering av fire delstrekningar mellom Vestnes og Otta. Forbi Veblungsnes, Brustuglia i første omgang,  deretter Flatmark og Rosten. Alt for å fjerne fladkehalsar, eller 0+ alternativ. I tråd med fokusområde også frå Regjeringa si side.

      0+ alternativet er også hovedfokus i dei skriftlige fråsegnene eg har vore delaktig i. Forøvrig, SVV har budsjettmidler til planlegging/regulering av alternativ for strekninga Breivika til Ørskogfjellet. Dette som konsekvens av vedtekne høyringar.

      Det er også verdt å merke seg at ny NTP med fleirtal i Stortinget har plassert Møreaksen I utviklingsportefølje med siktemål om forenkling og at SVV skal gjere arbeidet, sjølsagt etter løyving for planlegging. Kva den forenklinga kan vere før ein er i konflikt med tryggleiksstandardar er nok eit ope spørsmål.  Det har ingenting med rockering av delstrekningar å gjere, like lite som at bordet skal fange ved at ein starter med fergeavløysing for Otrøya og Gosssen først. Eit delprosjekt som vil koste minst 25 mrd. Med ein ÅDT på knappe 2000. 


  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 11 dager siden
    Frank Sve (Frp) er fornøyd med at fylket bare fikk 0,25% av midlene i NTP. Ikke en krone er gått tapt. Da er han vel fornøyd om det samme skjer i neste NTP også.

    Sve (Frp) håper isteden på at fylket får midler til veibygging utenom NTP. Igjen er det snakk om smuler.

    Sve (Frp) har stoppet bevilgningen til Møreaksen, men er i harnisk over at penger fortsatt brukes til planlegging av Møreaksen. Han har glemt at den lengste strekningen er fra Ålesund til Vestnes, en viktig del av eksportveien E136 felles med E39. En strekning som Sve altså kjemper for å stoppe.

    For resten av strekningen på E136 fra Vestnes til Bjorli er det Nye Veier AS som har ansvaret for planlegging og bygging. Sve (Frp) fortsetter å klage på Statens vegvesen. Han retter bevisst baker for smed, for å villede velgerne.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøEg har svart at veiprising vil der bli i form av enten bompengar no som vil finansiere kollektivtilbud, eller ny ...
@Geir Ole SætremyrDu farer bevisst med løgn. Jeg har ikke sagt at du står i ledtog med Frank Sve (Frp). Jeg skrev: ...
@Terje SundsbøDu insinuerer at eg, busett i Ålesund,  står i ledtog med Frank Sve. Forøvrig, eg sa eg var i møte på ...
@Geir Ole SætremyrDet jo du som beskylder meg for meninger jeg ikke har. Jeg sier ikke at folk ikke bryr seg om ...
@Terje SundsbøSvar på ondsinna skukdingar der du skulder meg for meingar eg ikkje har. Dette gjer du eine og aleine for ...
@Geir Ole SætremyrOndsinnet personangrep er vel i overkant uanstendig, selv for en sunnmørsk representant for Naturvernforbundet.Du kunne i det minste konkretisere kunnskapsløsheten ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse