Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
Rasmus Rasmussen
22 august 2024 19:17
Del på Facebook
Foto: Norges Bank
Foto: Norges Bank
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Gang på gang, år etter år, har Frank Sve (Frp) gjentatt at pengene til Møreaksen isteden bør brukes på andre samferdselsprosjekter i fylket. Han strør om seg med lange lister med prosjekter, mest på Sunnmøre, som kan bygges om Møreaksen stoppes. Sve har så visst gjort sitt for å stoppe prosjektet.

Frank Sve (Frp) har ikke brydd seg om alle som har advart at pengene isteden vil forsvinne – ut av fylket til andre deler av landet. Selv om Sve, som første nestleder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, vet at bevilgningene i Nasjonal Transportplan (NTP) ikke gjøres fylkesvis men på prosjektbasis, har han bevisst feilaktig argumentert som om pengene til Møreaksen tilfaller fylket.

Annonse
Annonse

Nå er bløffen avslørt – Møreaksen er i NTP flyttet til en utviklingsportefølje uten bevilgninger, og fylket sitter kun igjen med 0,25 % av samferdselsmidlene i NTP. Isteden er pengene omfordelt til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, mellom byene til samferdselsministeren og finansministeren. Dagens regjering har gjort NTP til et lotteri, en ønskeliste der det å hilse hjem ser ut til å veie tyngst.

Frp har greinalaust skuslet bort pengene til Møreaksen. Som mange advarte mot, gikk midlene isteden til andre regioner. Jernbaneprosjekter i sentrale strøk er lite effektiv distriktspolitikk. Om man øsker å ta hele landet i bruk, slik leder av Frp Sylvi Listhaug vil, kan man ikke stenge veiene ute i distriktene med bom mesteparten av tiden. Det er for sent med distriktspolitikk når distriktene er avfolket.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

For å øke konkurransekraften må fylket bygges sammen, bl.a. skape større arbeidsmarkedsregioner og enklere pendling. Da må de største flaskehalsene elimineres først. En vei som er stengt med fergebom 85 % av tiden er en større flaskehals enn en døgnåpen og gratis vei med noen få innsnevringer, og bare halvparten så stor trafikk.

Møreaksen fjerner tre store fergesamband og gjør to øyer i Romsdal fergefri. Fortsatt ferge vil medføre avvikling, ikke utvikling, av disse viktige kystsamfunnene. Stadige utsettelser er utmattende og kostbare på mange måter. Vi trenger en forutsigbar samferdselspolitikk, ellers forvitrer framtidsutsiktene.

Det er viktig at fylket står samlet når samferdselspolitikk skal utformes. Det advares mot fogderistrid, men ofte fra de som ønsker å verne om sitt, uten omtanke for hele fylket. Det finnes i dag flere fergeavløsningsprosjekter både på Sunnmøre og Nordmøre. Ingen i Romsdal. Møreaksen vil være den største vitamininnsprøytingen i fylket noen sinne, ingen andre prosjekter vil komme i nærheten.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 måneder siden
    De færreste jubler over at fylket sitter igjen med knapt noe som helst av NTP. Og at fylkeskommunen må betale for fastlandssambandene til Otrøya og Gossen. Penger fylket sårt trenger til skole og samferdsel.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Du kan prøve å besvare første avsnitt, der er det ingen dersom. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Du reiser eit politisk spørsmål om gradert kompensasjon for kostnadsauke som følge av eksterne faktorar. Det er ikkje gitt å svare på.

      I følge siste KS2 basert på 2021 prisnivå var totalkostnaden kalkulert til 4,9 mrd, som skal dekkast inn av fergeavløysingsmidlar, momskompensasjon, bompengar og låneeopptak der Aukra kommune skal forsvare nedbetaling av lånet over 35 år, inkludert lånerenter. Hovedstolen vart rekna ut til 2,9 mrd. Lånet skulle kontragaranterast av Møre og Romsdal fylkeskommune. Det er på dette områset at TØITDovre group reiser spørsmålet om Aukra kommune er kredittverdige så langt inn i framtida.

      Dersom bompengeandelen ligg konstant på 20% vil ein kostnadsauke på ein mrd medføre ein auke i bompengelånet på 200 mrd. noko momskompensasjon. Men der vil vere ein rest som må framskaffast som lån andre plassar frå, mest sannsynlig kombinasjonen Aukra kommune/Møre og Romsdal fylkeskommune.

      Så må det også nemnast ar dersiom fergene fortsatt skal vere gratis vil fergeavløysingsmidlane auke. Men gratisordninga vil komme i spel ved eit regjeringsskifte.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Du kan heller se på det på denne måten. Når kostnadene for Møreaksen kalkuleres på nytt, skjer det frikoblet fra tidligere kostnadsbeløp. En ny kostnadsramme blir da også kalkulert på nytt, frikoblet fra tidligere. Spørsmålet er om bompengeandelen vil være den samme. Her kan en stille spørsmål ved KS2-analysen.

      Om du spekulerer i hva som vil skje ved et regjeringsskifte, så kan du kanskje også spekulere om veien Molde-Nyhamna, uten omkjøringsalternativer til en samfunnskritisk infrastruktur, vil forbli en fylkesvei eller omklassifisert til riksvei. Slik som Frp vil med veien Åndalsnes-Molde, der det er døgnåpen omkjøringsmulighet.

       
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Akkurat, der skal gjerast ei ny kalkyle der metodane blir vurdert gjennom KS2 rapport initiert av Finansdepartementet. Det er flott, og kostnadsrammen blir definert basert på det. det vil vere heilt umogleg å legge ein sjablon basert på ein eller annan indeks til grunn.

      Prisen blir som den blir, men det vil vere ein illusjon at prisen ved mogleg oppstart i 2030 vil vere lik 2022. 

      Og ein skal vere heldig om bompengeandelen er 20%. Den vil ikkje gå ned. Jfr 80% i bypakken i Ålesund, eller 80% inn mot Trondheim frå sør.

      Men, dette er politikk.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Så i et nøtteskall – KS2-rapporten som la hele kostnadsøkningen utelukkende på bompengeandelen – bommet grovt.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 måneder siden
    Frank Sve (Frp) er fornøyd med at fylket bare fikk 0,25% av midlene i NTP. Ikke en krone er gått tapt. Da er han vel fornøyd om det samme skjer i neste NTP også.

    Sve (Frp) håper isteden på at fylket får midler til veibygging utenom NTP. Igjen er det snakk om smuler.

    Sve (Frp) har stoppet bevilgningen til Møreaksen, men er i harnisk over at penger fortsatt brukes til planlegging av Møreaksen. Han har glemt at den lengste strekningen er fra Ålesund til Vestnes, en viktig del av eksportveien E136 felles med E39. En strekning som Sve altså kjemper for å stoppe.

    For resten av strekningen på E136 fra Vestnes til Bjorli er det Nye Veier AS som har ansvaret for planlegging og bygging. Sve (Frp) fortsetter å klage på Statens vegvesen. Han retter bevisst baker for smed, for å villede velgerne.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Epic Systems heter det amerikanske firmaet som leverer løsningen bak Helseplattformen. Det er ikke helt som andre it-leverandører med sitt ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Arne AlmaasHei - Er det referansene til NAF sine rekkeviddetester av el-biler du sikter til? Eller er det fergenes strømforbruk? Fint ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Geir Ole SætremyrJeg overlater til de andre leserne å vurdere hvem som har underbygget sine påstander. Jeg viser til NAF, du viser ...
Heisan dere 3 sparringspartnere. Det er mye underholdning i å lese alle kommentarene. Men nå begynner dere å repetere dere ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Enda flere utredninger og mer pengesløseri?
@Terje SundsbøDet er du som ikkje er i stand å underbygge påstanden din.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse