Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
27 oktober 2021 10:15
Del på Facebook
Illustrasjonen viser Hafast med sort strek, og den «grønne linje» som krysser Storfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden.
Illustrasjonen viser Hafast med sort strek, og den «grønne linje» som krysser Storfjorden, Romsdalsfjorden og Halsafjorden.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statens vegvesen estimerte i 2015 strekningen Volda–Moa via Hafast til 64,3 mrd – merket på illustrasjonen med sort farge.

De ekstreme kostnadene starter med delstrekninger som Voldatunnelen og nytt samband for Eiksundtunnelen som blir for bratt med «EU-status». Omfattende tilpasninger behøves også i vegsystemet fram mot «Hafastbrua» – den klart største og mest usikre kostnaden. Ingen alternativ er kortere enn 4 km i dette værharde området.

På Sula må også vegsystemet tilpasses og dels bygges nytt fra «Hafastbrua» til Vegsundet. Av tre trafikkfarlige avkjørsler på denne strekningen er Veibuskrysset er mest omtalt. Vegsundbrua er bindeleddet mellom Sula og Ålesund, og mer enn 20.000 biler passerer brua daglig (ÅDT) Brua må utvides med fortsatt E39-trafikk.

Avkjørselen like etter brua, og ny løsning for dagens Blindheim- og Moatunnel vil koste flere mrd. Traseen får i dag også stor trafikk fra østre bydel og fergetrafikk fra Sykkylven, og resultatet er en ÅDT over 30.000 for Blindheimstunnelen.

Spesielt i rushtidene korker trafikken seg grunnet ulike kapasiteter i rundkjøringer og andre avkjørsler i Moa-området. Omtalte tunneler behøver avlastning, som kan oppnås ved den privatfinansierte Borgundfjordtunnelen mellom Sula og Ålesund, samt å legge E39 lengre øst.

Utfordringen videre mot Digernes er av annen art. Drikkevannskilden for 70.000 i Ålesundsområdet er Brusdalsvatnet, og alle tiltak som kan redusere trafikken er positivt.

Alternativet til planlagt E39 trase via Hafast og Møreaksen, er via Stranda/Sykkylven og Romsdalsaksen for kryssing av Romsdalsfjorden - illustrert med grønn farge.

Dagens dårlige veg mellom Hornindal–Hellesylt er enkel å oppgradere, og vegen videre til Sve er god. Illustrasjonen viser løsningen over Gausneset hvor Storfjorden er på det smaleste, og løsningen til Romsdalsaksen direkte til Hjelset og videre oppover mot Halsa - der Halsasambandet sørger for siste fjordkryssing mot Trondheim.

Gode alternativ for «grønn linje» finnes, men den på illustrasjonen er kortest, raskest, flatest og billigst. Alternativene - som er via Digernes og/eller Lønset må uhildet utredes i tillegg til den illustrerte.

Basert på erfaringstall og målte lengder fra tilsvarende veger, tunneler og bruer har en erfaren ingeniør estimert kostnaden til 58 mrd for «grønn linje». Vi har tid til utredninger mens prioriterte veger som E136 og andre bygges eller utbedres.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 16 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse