Annonse
Terje Sundsbø og Rasmus Rasmussen
Ytring
Terje Sundsbø og Rasmus Rasmussen
04 september 2024 12:43
Del på Facebook
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Møreaksen gjør to folkerike øyer fergefri, gir fergefri kryssing av Romsdalsfjorden, gir ny og utbedret vei fra Ålesund til Vestnes, og gir gigantiske besparelser for fylkeskommunen. Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Møreaksen gjør Otrøya fergefri, Gossen blir fergefri med Kjerringsundet. Staten finansierer Møreaksen, men Frp ønsker over alt at den ikke skal gjøre Otrøya og Gossen fergefri.

Frp vil derimot at staten betaler bro på fylkesveien over Langfjorden, som har døgnåpen omkjøringsmulighet. Ønsker Frp Åndalsnes-Molde omklassifisert til riksvei, men ikke Molde-Nyhamna, en samfunnskritisk infrastruktur uten omkjøringsmulighet?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Frp er imidlertid ikke imot at disse øyene blir fergefrie. I juli sa fungerende fylkesordfører Anne-Marie Fiksdal (Frp) at om Aukra og Molde kommune vil, må de jobbe videre med fastlandsforbindelse, uten Møreaksen. Frp sier ja til at Kjerringsundet kan bygges, samt bru over Julsundet.

Uten Møreaksen er det fylkeskommunens oppgave. Med dagens trange økonomi skjer det først om mange år, øverst på prioriteringslisten for veiprosjekter står Todalsfjordskryssingen. Flere fergeavløsningsprosjekter finnes både på Sunnmøre og Nordmøre, ingen i Romsdal.

Det er totalt ubegripelig at Frp ønsker denne gigantiske kostnaden overført fra stat til fylkeskommune. Møreaksen frigjør enorme beløp som fylkeskommunen sårt trenger til både skole og samferdsel. Det vil ikke Frp. Greinalaust!

Annonse
Annonse

Meningsløsheten blir total når en innser at med bro over Julsundet og Otrøya fergefri, er den korteste fergefrie kryssingen av Romsdalsfjorden en undersjøisk tunnel til Vik. Ingen andre fergefrie fjordkryssinger kan da konkurrere mot den traséen -- raskest, billigst og størst trafikkgrunnlag.

Alternativet er fortsatt ferge. Fergeleiet må i så fall flyttes fra Molde sentrum, en kostnad spart om Møreaksen kommer tidsnok. Flyttingen vil øke reisetiden for noen. Enkelte ser kun på reisetidene når fergen går. Vel så viktig er reisetidene når fergen ikke går.

Det hjelper lite å vite fergerutene når bilene foran ikke bryr seg. Knapt noen arrangementer starter eller slutter synkront med fergeavgangene. Med fergebom stengt 85% av tiden kan reisetiden med ferge aldri konkurrere med døgnåpne Møreaksen.

Kansellerte avganger grunnet dårlig vær, tekniske problemer eller mannskapsmangel skjer stadig. Med mangel på kvalifisert mannskap er flere avganger utopi, som fylkeskommunen heller ikke har økonomi til. Fergedrift er en evigvarende og stor kostnad, både for stat og kommune. En evig kostnad som øker jo mindre billettprisen blir. Ferger er en miljøversting, med et enormt energiforbruk. Store mengder strøm blir frigitt når fergene avløses av Møreaksen.

Alle meningsmålinger viser at folket ønsker Romsdalsfjorden fergefri. Også næringslivet. Mer enn 100 virksomheter i Møre og Romsdal, med rundt 23.000 ansatte og 100 milliarder kroner i årlig omsetning støtter Møreaksen, og ønsker fortgang. En bærekraftig framtid for fylket er avhengig av et levedyktig næringsliv.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 3 måneder siden
    https://www.rbnett.no/nyheter/i/JblPd4/stor-ryddejobb-i-fylket-kvitter-seg-med-13-selskaper, jaja, da er iaffal MA ute av dansen på enda lengre tid :) Sitat fra innlegg i RB jeg har linket til : "Videre selger fylkeskommunen seg ut av Møreaksen AS, Rovdefjordsambandet AS, Langfjordforbindelsen AS, Hareid Fastlandssamband AS, Todalsfjordprosjektet AS og Halsafjordsambandet AS." Kan det passe med snipp, snapp, snute? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Er det snipp snapp snute for Langfjordforbindelsen og Todalsfjordprosjektet? Er ikke dette Frp sine hjertebarn?

      I dagens RB kan en lese at det foreslås kraftige kutt i fergetilbudet - all erfaring viser at i økonomiske nedgangstider er det fergene som rammes først.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Siden su stiller spørsmål med det som står der, så må jeg svare JA, siden du tydeligvis ikke skjønnte det.  :)  Og ja såg det med kutt i fergetilbud, og nå også i kollektiv trafikk som buss og hurtigbåt. Og vg skoler vil få svi. Merkelig at det aldri kan kuttes  i stillinger i fylket, eller lønnsstopp for ledelse m. det er alltid lønninger til ansattte som er det største utgiftsposten i alle instanser. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Du har ikke fulgt særlig godt med - Fylkeskommunen er i gang med nedbemanning. Politikerne har vedtatt at 50 stillinger i administrasjonen i fylkeskommunen skal bort.
       
      https://www.rbnett.no/nyheter/i/pPG9Ro/flere-faar-oppsigelse-i-fylkeskommunen
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 måneder siden
    Noen lever i fornektelse og vegrer å ta inn over seg at Møreaksen er raskeste trasé for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden. At Otrøya dermed blir fergefri er ikke annet enn en svært gledelig ekstrabonus. Som i tillegg sparer fylkeskommunen for gigantiske beløp. Som kan brukes på andre samferdselsprosjekter og skoler.

    Løgnaktige motstandere av Møreaksen forsøker å presentere det som at hensikten med denne traséen er å gjøre Otrøya fergefri, at Møreaksen er en vei kun for en liten gruppe mennesker. De tar grundig feil. Møreaksen er også den traséen som har størst trafikkgrunnlag. Og mister ikke store deler av sitt trafikkgrunnlag når broen over Langfjorden kommer.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 3 måneder siden
      @Terje Sundsbø Du må ta inn i reknestykkr at statlig fergeavløysingsmidlar vil bli saldert mot rammetilskot til fylkeskommunen. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Det fylkeskommunen sparer på at fergene forsvinner er nok langt større enn reduksjonen i rammetilskuddet til fylkeskommunen. Fergedriften koster fylkeskommunen omkring 230 mill. mer hvert år enn tilskuddene fra staten.

      Møreaksen vil ikke bare fjerne de fylkeskommunalt drevne fergene, den vil også finansiere byggekostnadene for fastlandsforbindelse, som sparer fylkeskommunen for mange milliarder. Du må i det minste ta med de største postene, ikke komme med en uærlig framstilling og spre usannheter.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 3 måneder siden
      @Terje Sundsbø Men  så langt har der ikkje blitt lagt ei einaste krone på bordet til anleggsstart. Og ingen kalkyle på byggekostnader etter oppstart (tidlegast 2031), like lite som ei truverdig kalkyle på bompengekostnadet. Like lite som Fylkeskommunen har midler på bok, eller handlingsrom for å stillegaranti etter risikovurdering om betjeningsevne for nedbetalingsprofil. Eller Fylkeskommunen sin evne til å garantere for Aukra kommune vgram til 2070.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Det er nettopp fordi fylkeskommunen mangler midler man bør velge Møreaksen framfor fylkeskommunal fergeavløsning til disse øyene. Det vil jo bli en enda større belastning.

      Din forrige kommentar antyder at fergeavløsningsmidler er til ugunst for fylkeskommunen. Mener du at fylkeskommunen hadde kommet bedre ut eksempelvis på Nordøyvegen uten fergeavløsningsmidler?

      Har du innsett at Møreaksen er raskeste trasé, og at det kun er en ekstrabonus at Otrøya blir fergefri, eller mener du at traséen er valgt kun for at en liten gruppe mennesker skal få fergefri fastlandsforbindelse?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 3 måneder siden
      @Terje Sundsbø Kven er det som bør velge?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 2 måneder siden
    Det som "ekteparet" Sundsbø / Rasmussen skriver blir bare verre og verre.  Men god underholdningsverdi er det, det skal de ha, --  jeg ler så jeg hikster hver gang jeg leser eventyrene deres.🤣🤣🤣🤣🤣

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasJa, då er nok bekymringa i KS2 rapporten for Kjerringsundet legitim. Er Aukra kommune kredittverdig i 35 år etter eventuell ...
Arne Almaas 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøHvis vi legger til de ekstra ressursene som angitt:30 milliarder m³ gass tilsvarer 29,55 millioner Sm³ o.e.50 milliarder m³ gass ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasDu kan regne du også: Ormen Lange Fase 3 åpner for at feltet kan øke gassproduksjonen med 30-50 milliarder kubikkmeter ...
Arne Almaas 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDet er ikke mitt lodd i livet å finne ny gass for det britiske markedet. Jeg belyser fakta tatt fra ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu har definitivt ikkje studert massedisponeringa i dokumenta som SVV har lagt fram. 
Terje Sundsbø 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasHvor stor andel av Storbritannia sine årlige gassbehov dekker Nyhamna? Med en levetid på bare vel 4 år, hvor skal ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse