Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Frank Sve, stortingsrepresentant for FrP
Ytring
08 september 2022 09:47
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Kan det være så forbaska vanskeleg å gjennomføre prioriteringane som eit samla fylkesting, alle kommunar og eit samla næringsliv krev utbygging av heile E136 frå Ålesund til Bjorli.

I går deltok Sylvi og eg på konferansen til «Sunnmøre på rett veg» ang. snarleg prioritering og oppstart av E136 Eksportvegen vår.

Annonse
Annonse

Godt innlegg av Sylvi og god debatt for min del mot ein tafatt Ap-Kjølmoen som ser ut til å ha blitt slukt av greinaløysa til Støre og Vedum regjeringa.

Kva Sp sin Geir Inge Lien egentlig sa i sitt innlegg, lurer nok dei fleste på enda.

E136 har vore prioritert som nr 1 i meir enn 30 år her i fylket, likevel har ein akseptert og ikkje sett foten ned for at ca. 700 mill kr har blitt brukt på å planlegge Møreaksen, eit prosjekt verken innbyggjarane eller storparten av næringslivet IKKJE vil ha, og som har stått langt nede på prioriteringene.

E136 står der no, så og seie utan planlegging, Brustugelia er klar men er så elendig planlagt av Statens vegvesen at Nye vegar må gjere opp igjen det meste.

Kven har gjeve Statens vegvesen med Kjetil Strand i spissen, lov og rett til å gje blaffen i å planlegge heile E136, men har planlagt Møreaksen i staden?

Galskapen ser vi no, der planlegginga av det som er igjen av E136 til Statens vegvesen Ålesund til Vestnes, gong på gong blir utsatt. Planressursane flytta til Molde, og E136 blir fortsatt trenert av Statens vegvesen.

Heldigvis har Nye Veier AS fått E136 frå Vestnes til Bjorli. Sjølv om dei må ta igjen elendigheita til Statens vegvesen så vil utbygginga starte der i dei kommande åra.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

No blir sjølvsagt Møreaksen stoppa, og dette av seg sjølv med bakgrunn i den galopperande prisveksten men også fordi dagens regjering har varsla store kutt innan samferdselsutbygging.

«Aldri så gale at det ikkje er godt for noko.»

Bra er det at dagens regjering får gjere minst mulig skade ved å bygge feil vegprosjekt. Møreaksen ryk, og dei mange titals milliardane som var tiltenkt her kan nyttast andre stadar i fylket.

Pengane vil kunne gå til:

  • Fullføre utbygging heile E136 Ålesund–Bjorli.
  • Ny E39 Veibust–Blindheim–Moa
  • E39 forbi Batnfjorden
  • Strynefjellet RV 15 m arm til Geiranger
  • Rv. 70 med ny innfartsveg til Kristiansund
  • Voldatunellen
  • E39 Ørsta til Festøya, mange utbetringar.
  • Todalsfjordkryssinga
  • Eksportvegen Molde–Åndalsnes, Langfjordkryssinga endra til riksveg.
  • Todalsfjordkryssinga.

For å nevne noko.

Sjølv desse mange prosjekta kjem samla sansynlegvis ikkje opp i «galskapens prosjekt sin prislapp» Møreaksen.

Nei, kva som har skjedd med planlegginga av E136 bør granskast. At nokon slett ikkje har gjort jobben sin og fått lov til dette i årevis er heva over einkvar tvil.

No må dei viktige vegane i Møre og Romsdal prioriterast, og Nye Veier AS må få både stor nok ramme og arbeidsro til utbygginga av
E136 Eksportvegen.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 1 år siden
    God og ærlig artikkel fra Frank Sve, SVV sitt Molde kontor bør rett og slett opphøre, oppvigleriet angående E39 med katastrofe prosjektene Hafast og Møreaksen må få konsekvenser, en så dårlig ledertype som det Kjetil Strand har stått  for har vi aldri før vert i nærheten av, sånn kan det ikke fortsette, og der Molde Høyre har sittet i førersetet, sånne parter må vi ikke få fortsette, etter kommende valg.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @jon ingar eik Når du i all offentlighet setter fram en slik påstand om en navngitt person, bør du synliggjøre og dokumentere hva problemet er. Hvis ikke, hold deg for god til slike uttalelser. Dette er direkte sverting av personen.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Har du ikke egne meninger du?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Tror du jeg linker til noe jeg er uenig i? Hvorfor kan det ikke være min mening også?
      Dessuten burde du fulgt såpass med i kommentarfeltene at du visste bedre.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Bare lurer, siden du linker så mye. Er det ikke bedre å forklare dine meninger med dine egne ord - uten linking til andres innlegg og gamle ting fra media?? Vis hva DU tenker, ikke hva andre tenker, selv om du er enig med de, det er fortsatt ikke du som har tenkt ut, det du linker til.. .. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Fortsatt angrep på person, istedenfor sak? Har ikke du meninger om saken, bare om min person?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Ingen angrep her, stille bare et spørsmål fordi jeg vil ha et svar. Hvorfor kaller du det et personangrep? Jeg vil ha dine personlige meninger i et kommentarfelt - uten linking til andres artikler og innlegg her og der.  Ikke verre, og toler du det spøsrmålet til personangrep, er det litt trist... 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse