Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
15 juli 2024 10:46
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

En ca. 100 mil lang ny fergefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim ble lansert i 2010, og det skulle skje ved kryssing av 7 fjorder med fast forbindelse. Det virker fjernt nå.

Rogaland

Rogaland har omkring 480000 innbyggere, og det store prosjektet der heter Rogfast. Den undersjøiske tunnelen har en lengde på 26,7 km, dybde 390 meter, og inkluderer ei arm til øya Kvitsøy. Kostnader og byggetid øker stadig, men ettersom prosjektet har passert «ingen veg tilbake», så blir nok prosjektet gjennomført – forutsatt at tunnelen ikke kollapser. Trolig vil totalkostnaden passere 40 mrd og den skal være ferdig bygget i 2031 for antatt åpning av tunnelen i 2033.

Annonse
Annonse

Vestland

I Vestland er det også folkerikt – ca. 630.000, men der har Hordfast mistet sin plass på NTP – forøvrig samme skjebne som Møreaksen i vårt fylke. Hordfast er den sørligste kryssingen i Vestland fylke, Sognefjorden den andre, mens Nordfjorden er nr 3. Den brede og dype Sognefjorden er nok den klart største utfordringen der.

Møre og Romsdal

3 av fjordene er i vårt fylke, samt at den i Nordfjord er nær. Kombinasjonen Hafast + Møreaksen og Halsafjorden vil passere 100 mrd, og folketallet er omkring en fjerdedel av Rogaland + Vestland. Da er timeout forståelig. Alternativet Møreaksen bør skrotes snarest. Ellers må nevnes at kryssingen av Halsafjorden kan greit løses uavhengig av løsning i midt og sør.

Annonse
Annonse

Fergefri E39

Dersom fortsatt fergedrift skal utfordres av fast forbindelse gjennom fylket, må billigste, korteste, raskeste og flateste alternativ velges. Nevnte forhold, og andre som tilgang for myke trafikanter, turisme med mer bør undersøkes, slik at vi får vite om øyhopping og flytebruer med Romsdalsaksen og annen løsning med ny E39 øst for Brusdalsvatnet på Sunnmøre kan bli et relevant alternativ til fortsatt fergedrift.

Realisme

Politikk er langt mer enn regneark, folketall og kostnader – men det må likevel være en viss harmoni. Et relevant spørsmål er om det finnes alternative løsninger til Hafast og Møreaksen som gjør fergefri E39 gjennom fylket langt billigere. «Alle» vet at svaret er ja, og som kan gjøre ny E39 minst 5 mil kortere. Kanskje er ikke løsningen god nok for plass på NTP – men er et langt bedre alternativ enn å satse på ei løsning som er motsatt av kortest, raskest, flatest og billigst?

Uten realisme blir det ingen ny fergefri E39 gjennom fylket, for den har bedre vilkår øst for Brusdalsvatnet i Ålesund – og oversjøisk over Romsdalsfjorden.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 1 måneder siden
    Fornuftige refleksjoner Paul!  Det som blir det aller viktigste er å bytte ut regjeringen i september 2026, slik at fornuften kan tøyle Molde vegvesen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøTa fram kalkulatoren og ha i mente at lånet skal nebetalast. Så tar du byggekostnad fram i tid, trekk frå ...
@Terje SundsbøFor øvrig, eg har ikkje kalkulert for personbil og storbil, bare gjennomsnitt. Du har sett på personbil, og ikkje rabattmiks. ...
@Geir Ole SætremyrPrøv igjen – kan du forklare det store avviket i bompenger på Nordøyvegen kontra ditt anslag på bompenger på Kjerringsundet?Kjerringsundet ...
@Terje SundsbøSu får ta fram kalkulatoren med følgande faktorer: ÅDT på 1500 (1200 i dag), 365 dagar pr år, byggekostnad etter ...
@Geir Ole SætremyrAukra kommune betaler altså nesten like mye på Kjerringsundet som fylkeskommunen betalte på Nordøyvegen. Nordøyvegen er dyrere enn Kjerringsundet, og ...
@Terje SundsbøSlik eg har lest KS2 skal Aukra kommune betjene eit lån på 2,9 mrd pluss renter og nedbetaling over 35 ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse