Med stadig økende trafikk i Kvitnes-sambandet, var det behov for større ferje. Lørdag 16. juni 1954 ble nybygget «Averøy» satt i rute på Kvitnes. Dette var den første av en ny generasjon ferjer fra MRF med en kapasitet på 25 biler uten midtskipscasing. På fredagen var det prøvetur med mange innbudte gjester, bl.a. Kaare Bloch fra Nordmøre Kjøpmannsforening. Han var glad for nybygget, men mente at det burde komme pendelferjer på slike strekninger for å få en enda mer effektiv trafikkavvikling. Han skulle etter hvert får rett i dette, men man måtte vente i nesten 10 år før den første moderne pendelferja i Norge, «Driva», ble satt i rute på Kvalvåg-Kvisvik.
På bildet fra Kvitnes kan vi legge merke til at det er en relativt sjelden ferjekaikonstruksjon med heisetårn på den ene siden av ferjelemmen. Den var manuelt betjent fra land av faste ferjekaivakter. Som vi ser, ble også bilene stuvet tett sammen for å utnytte plassen på bildekket. Passasjerene fikk ikke sitte i bilene ved om bord- og ilandkjøring fra ferjene på denne tiden.
(Bilde fra Nordmøre museum)