Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Kronikk
22 juni 2024 15:57
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Møre og Romsdal fylkeskommune må stenge den svingete og bratte Trollstigen i Rauma kommune på grunn av rasfare. Trollstigplatået er riktignok åpent, men kun tilgjengelig via Valldal i Fjord kommune. Leder i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal fylkeskommune, Hans Olav Myklebust (Frp), sier de kommer til å prioritere rassikringsmidler til folks hverdagsveier framfor å bruke dem på en turistvei som er stengt vinterstid. Frp truer med at om staten ikke betaler, så blir veien stengt permanent.

Også partileder Sylvi Listhaug (Frp) mener at staten må betale, stengingen fratar turister fra inn- og utland å kunne oppleve den spektakulære kjøreturen. Ordfører Yvonne Wold (SV) i Rauma hevder at en stengt Trollstigen vil være en katastrofe, ikke bare lokalt og for regionen, men for reiselivsnæringen i Norge.

Annonse
Annonse

Møre og Romsdal mottar i år 127 millioner kroner til rassikring. Drift og vedlikehold av fylkesveiene er finansiert gjennom rammetilskuddet fylket får fra staten. De neste seks årene vil overføringene til vedlikehold av fylkesveiene i Møre og Romsdal øke med til sammen 600 millioner kroner, påpeker statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås (Ap). Han sier de ikke ønsker å overprøve hvordan fylkespolitikerne bruker de pengene de får overført gjennom rammetilskuddet og til rassikring.

Frp ønsker åpenbart at staten tar regningen for den vinterstengte turistveien opp Trollstigen. Men Frp ønsker under ingen omstendighet at staten tar regningen for døgnåpent helårlig fastlandssamband til Otrøya og Gossen. Er folks hverdagsveier ikke så viktig likevel? Er et næringsliv med helårsdrift ikke like viktig som en kort turistsesong?

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

I løpet av et normalår er bommen på Trollstigen åpen i langt flere minutter enn antall minutter fergebommen på E39 på Furneset er åpen for ombordkjøring i løpet av et helt år. Hvorfor er det viktigere med åpne turistveier enn åpne hverdagsveier? Alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt.

Istedenfor Fergefri E39 Møreaksen, som erstatter tre ulike fergesamband og gjør to folkerike øyer fergefrie, vil Frp heller bruke pengene på gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet. Av de 10 kommunene med lengst årlig gjennomsnittlig kjørelengde pr. personbil ligger over halvparten på Østlandet (tidligere Viken fylke), der det også er mest utbygd jernbane. Friheten til å kunne velge mellom bil og jernbane ser ikke ut til å redusere bilkjøringen – den synes å være størst der det går flest tog. Ikke overraskende er 9 av de 10 kommunene med kortest årlig kjørelengde øykommuner, der veiene er stengt med bom mesteparten av tiden.

Å legge til rette for at turister i store bobiler med dieselmotor skal kjøre opp den bratte Trollstigen over 800 høydemeter er ikke akkurat miljøvennlig. Det er heller ikke dieselfergene til Otrøya, som Frp for alt i verden ønsker å bevare til evig tid. Frp ønsker ikke et fergefritt døgnåpent fastlandssamband betalt av staten, de ønsker at fylkeskommunen skal beholde denne utgiftsposten til gratisferger det knapt finnes mannskap til å bemanne. Et fergetilbud det er totalt urealistisk å tro fylkeskommunen noen gang vil kunne utvide.

Frp er fornøyd med fergeavløsningsprosjektet Atlanterhavsveien på Nordmøre og Nordøyvegen på Sunnmøre, men sier absolutt nei til et fergeavløsningsprosjekt for øyene i Romsdal og fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Frp sender heller pengene ut av fylket eller holder turistveier sommeråpne framfor å bygge døgnåpne hverdagsveier for egne innbyggere.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 6 dager siden
    Samferdselspolitikk handler ikke lenger bare om veier mellom fergeleiene – politikerne i Vestland fylke prioriterer fastlandssamband til egne innbyggere framfor rassikring av turistveier og veivedlikehold mellom fergeleiene. Alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Se 

    https://www.nrk.no/vestland/politikarane-i-rasfylket-vestland-vil-ikkje-prioritera-rassikring-1.16910622

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr De økonomiske tyngdelovene gjelder også jernbane. Like fullt investeres det i gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, langt ut over det forrige NTP la opp til. Møreaksen er en logisk oppfølging av tidligere NTP.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 3 dager siden
      @Terje Sundsbø Både Høgre og Frp vil kutte oppgradering av jernbane i Østfold. I tillegg vil Høgre kutte fleire prosjekt som ikkje er regulerte. Men korkje Høgre eller Frp fikk fleirtal for sine innspel.

      Og Høgre tek til ordefor oppstart på delstrekning av Møreaksen i 2030, altså etter den første stortingsperioden med eventuell endra stortingsfleirtal. 

      Utover dette vil SVV måtte endre vekstpotensialet for biltrafikk for å forsvare bompengesatsen. Kloden krev ei endra holdning.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Med opposisjonens tillegg til NTP er dette blant tidenes største. Realiteten er at det finnes midler til Møreaksen.

      Dine bompengeanslag skal jeg ikke kommentere, annet enn at tilsvarende dommedagsprofetier også ble gitt i forkant av Nordøyvegen.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 3 dager siden
      @Terje Sundsbø P50 kostnad Vik til Molde I 2022 kroner er 21,5 mrd. Kva trur du dette vil vere i 2030 kroner? Ha I mente erfarte prisstigningar på samanligmbare prosjekt. 
      Bompengeandel 20 prosent med 5 % rente frå opptrekk på lånet og gjennom byggeperioden og 20 år fram i tid. Dette fastset bompengesatsane saman med forventa trafikk
       Kva trur du satsen blir med storbilandel på 20 prosent?
       
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Tror du at prisstigningen står stille for alle andre prosjekter enn Møreaksen? 
      Sammenlignet med de gigantiske jernbaneprosjektene er Møreaksen et langt mindre prosjekt. Det er opplagt penger også til Møreaksen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøKS2 rapporten frå mars 2023 presiserer at den er bygt på kostnaden I 2022 kroner. Og forventa oppstart med ferdigstilling ...
@Geir Ole SætremyrJeg forholder meg til tallene fra SVV og KS2-analysen. Dine «konkrete» fantasier skal jeg ikke kommentere.
Espen Heitmann 1 dager siden Frp bestemmer når Trollstigen åpner
Så den godeste Kjølmoen mener at Frp og Frp alene skulle på litt over 6 måneder ha ryddet oppi trollstigen ...
@Terje SundsbøMine tall er meir konkrete enn dine draumar som håplaus kunst.
@Geir Ole SætremyrJeg mener at din lek med «tenk på et tall» kan du bedrive alene. Størrelsen på NTP viser med all ...
@Terje SundsbøMen, kva trur du kostnaden vi vere.Husk at SVV sine tall 2022 for Tautratunellen er 6,6 mrd. for 14 km ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse