Gang på gang, år etter år, har Frank Sve (Frp) gjentatt at pengene til Møreaksen isteden bør brukes på andre samferdselsprosjekter i fylket. Han strør om seg med lange lister med prosjekter, mest på Sunnmøre, som kan bygges om Møreaksen stoppes. Sve har så visst gjort sitt for å stoppe prosjektet.
Frank Sve (Frp) har ikke brydd seg om alle som har advart at pengene isteden vil forsvinne – ut av fylket til andre deler av landet. Selv om Sve, som første nestleder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, vet at bevilgningene i Nasjonal Transportplan (NTP) ikke gjøres fylkesvis men på prosjektbasis, har han bevisst feilaktig argumentert som om pengene til Møreaksen tilfaller fylket.
Nå er bløffen avslørt – Møreaksen er i NTP flyttet til en utviklingsportefølje uten bevilgninger, og fylket sitter kun igjen med 0,25 % av samferdselsmidlene i NTP. Isteden er pengene omfordelt til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, mellom byene til samferdselsministeren og finansministeren. Dagens regjering har gjort NTP til et lotteri, en ønskeliste der det å hilse hjem ser ut til å veie tyngst.
Frp har greinalaust skuslet bort pengene til Møreaksen. Som mange advarte mot, gikk midlene isteden til andre regioner. Jernbaneprosjekter i sentrale strøk er lite effektiv distriktspolitikk. Om man øsker å ta hele landet i bruk, slik leder av Frp Sylvi Listhaug vil, kan man ikke stenge veiene ute i distriktene med bom mesteparten av tiden. Det er for sent med distriktspolitikk når distriktene er avfolket.
For å øke konkurransekraften må fylket bygges sammen, bl.a. skape større arbeidsmarkedsregioner og enklere pendling. Da må de største flaskehalsene elimineres først. En vei som er stengt med fergebom 85 % av tiden er en større flaskehals enn en døgnåpen og gratis vei med noen få innsnevringer, og bare halvparten så stor trafikk.
Møreaksen fjerner tre store fergesamband og gjør to øyer i Romsdal fergefri. Fortsatt ferge vil medføre avvikling, ikke utvikling, av disse viktige kystsamfunnene. Stadige utsettelser er utmattende og kostbare på mange måter. Vi trenger en forutsigbar samferdselspolitikk, ellers forvitrer framtidsutsiktene.
Det er viktig at fylket står samlet når samferdselspolitikk skal utformes. Det advares mot fogderistrid, men ofte fra de som ønsker å verne om sitt, uten omtanke for hele fylket. Det finnes i dag flere fergeavløsningsprosjekter både på Sunnmøre og Nordmøre. Ingen i Romsdal. Møreaksen vil være den største vitamininnsprøytingen i fylket noen sinne, ingen andre prosjekter vil komme i nærheten.