Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
Rasmus Rasmussen
03 oktober 2024 17:31
Del på Facebook
Hvor skal fergeleiet i Molde sentrum flyttes, hvis Fergefri E39 stoppes? Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Hvor skal fergeleiet i Molde sentrum flyttes, hvis Fergefri E39 stoppes? Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I 2010 ba samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) Statens vegvesen utrede Fergefri E39 Kristiansand-Trondheim, for å knytte næringslivet i kystregionene tettere sammen. E39 er europaveien oppstykket med flest fergesamband, alle stengt med bom det meste av tiden.

Flere deler er nå fergefri, bl.a. med Ryfast (Ryfylket/Agder), i tillegg er byggingen av Rogfast (Rogaland) i gang. Neste prosjekter er HordFast (Hordaland/Vestland)) og Møreaksen (Møre og Romsdal). Disse var prioritert i forrige NTP som Høyre står fast ved, men samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) vil stoppe Fergefri E39 før den kommer til Vestland.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Nygård (Ap) omfordeler midlene fra Fergefri E39, Livsnerven på Vestlandet, til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, bl.a. mellom hjembyene til finansminister og samferdselsminister. Istedenfor forutsigbarhet har regjeringen gjort NTP til et lotteri, en ønskeliste der det å hilse hjem veier tyngst. Det er urimelig å omfordele midlene til jernbaneprosjekter i sentrale innlandsstrøk, der slik infrastruktur er mye billigere enn på Vestlandet.

Av de 10 kommunene med lengst årlig gjennomsnittlig kjørelengde pr. personbil ligger over halvparten på Østlandet (tidligere Viken fylke), der det også er mest jernbane. Frihet til å kunne velge mellom bil og tog minsker ikke bilkjøringen – den er størst der det går flest tog. Av de 10 kommunene med kortest årlig kjørelengde er 9 øykommuner, der hverdagsveiene hovedsakelig er stengt med bom. Om togtabellen ikke er synkron med egne reiseplaner kan man ta bil, uten å møte på en stengt bom. Slik verdifull fleksibilitet er ikke alle forunt.

For at flere skal forstå hva ferge innebærer, bør virtuelle fergebommer på ulike veier på Østlandet innføres. Bommene åpnes i korte perioder synkront med faktiske fergeruter, der fergebommen i løpet av en uke typisk er stengt rundt 85% av tiden. Parkering i de virtuelle fergekøene er gratis, men å vente er ikke kostnadsfritt. Etter bommen er fartsgrensen lav i mange kilometer.

Å tilpasse seg fergerutene er ofte forgjeves, da mange biler foran ikke gjør det. Få arrangementer starter eller slutter synkront med fergetabellen. Resultatet er stressede sjåfører som panisk prøver å rekke fram før bommen lukkes, og farlige situasjoner oppstår. I Møre og Romsdal står den mest innbringende fotoboksen et par kilometer før fergeleiet på E39 i Molde. Radarkontroller medfører tapt førerkort for enkelte som forgjeves prøvde å rekke en ferge.

Noen av de som kommer tidsnok oppdager likevel å ikke komme med fordi fergen er full. Eller at avgangen er kansellert, enten på grunn av uvær, mannskapsmangel eller tekniske problemer. Med 40-50 år gamle ferger er tekniske problem ikke uvanlig, og reservefergene er enda dårligere. Øyboere må til tider nøye seg med passasjerbåt som reserve. Slikt må simuleres i de virtuelle fergebommene. Når hverdagsveiene kun blir åpen for fotgjengere vil nok protestene komme også på Østlandet, selv om de passerer gratis.

Ferger på fylkesveier medfører store utgifter for fylkene, som ikke dekkes fullt ut av staten. Slike kostnader må belastes fylkene der de virtuelle fergebommene står. Om bompasseringene er gratis øker de virtuelle kostnadene for fylkeskommunene. Dette vil typisk dreie som om flere hundre millioner kroner hvert år – til evig tid.

Annonse
Annonse

Ferger er en miljøversting, med et enormt energiforbruk. Batteriene på el-fergene lades den korte tiden bilene kjører av og på, det krever kostbare ekstreme ladehastigheter. Årlig brukes mange millioner kWh på en fergestrekning, store mengder elektrisitet blir dermed frigitt den dagen fergen avløses av tunnel eller bro. Å snakke om disse kostnadene er politisk ukorrekt.

Frp's leder Sylvi Listhaug ønsker å ta hele landet i bruk. Det gjøres ikke med hverdagsveier stengt 85% av tiden. Distriktspolitikk er for sent når distriktene er avfolket. Framtidsutsiktene forvitres når fergeavløsningsprosjekter stoppes, og uforutsigbare utsettelser er kostbare. Som når en fergekai må flyttes ut av et overfylt bysentrum om Fergefri E39 forskyves. En betydelig og unødvendig ekstrakostnad. Minst én av de virtuelle fergebommene må plasseres i et bysentrum for å illustrere slike effekter. En dyr bomflytting betalt med nye bompenger, som ikke gir oftere åpen vei.

Fergeavløsningsprosjekter på Vestlandet erstatter ferge med tunnel eller bro, enten over fjorder eller til øyer. I slik topografi er veibygging svært kostbar sammenlignet med Østlandet. Der bygges i tillegg jernbane, utenkelig langs Vestlandskysten. Jernbanebygging er fullt ut statlig finansiert, uten bompenger. For riksveier må fylkeskommunene garantere for bompengeandelen, en kostnad svært ujevnt fordelt mellom fylkene.

Høsten 2020 sørget opposisjonspartiene Sp, Frp, Ap og R flertall for at staten skal overta garantiansvaret. Ett av mange stortingsvedtak som ikke er gjennomført. Foreløpig kan staten overta inntil 50% garantiansvar på nye riksveier. Om en fylkeskommune har havnet på Robek-listen vil riksveiprosjekter gjennom fylket havarere, da fylkeskommunen ikke kan påta seg garantiansvar.

De samfunnsøkonomiske analysene av fergeavløsningsprosjekter er ubrukelige, noe tidligere leder av samferdselsutvalget i Møre og Romsdal Kristin Sørheim (Sp) har påpekt:

«Generelt viser dette at gode kommunikasjonar utvidar bu-, arbeids- og serviceregionar, og at ferjeavløysingsprosjekt betyr mykje for mobiliteten til folk i kvardagen. Det betyr mykje at det er mogleg å skaffe kvalifisert og differensiert arbeidskraft til næringslivet og også til offentleg sektor. Det blir mogleg å pendle, det gjer det attraktivt å bu også utanfor byane. Det betyr sparte kostnader og spart tid for næringslivet og styrkar konkurransekrafta til næringslivet i fylket. ... Prognosane for slike vegprosjekt er altfor pessimistiske, både når det gjeld kostnad, betalingsvilje for bompengar og trafikkauke. Frå Møre og Romsdal fylkeskommune si side har vi påpeika dette i årevis, gjennom innspel til NTP og i arbeidet med ferjeavløysingsprosjekt, at vi kan ikkje nytte dagens modellar til å prioritere mellom samferdselsprosjekt. Det blir ikkje lagt nok vekt på næringstrafikk og heller ikkje på netto ringverknader som bu- og arbeidsmarknadseffekt, sysselsetting, turisme.»

At de samfunnsøkonomiske modellene for fergeavløsningsprosjekter er feil har vært åpenbart i flere tiår. Analysene har nærmest uten unntak konkludert med at fergeavløsningsprosjekter er ulønnsomme, at det er billigere med gratis ferge i all evighet med tre retters middag og champagne til alle reisende. Men etterkalkylene viser at fergeavløsningsprosjektene har vært en gedigen suksess. Utredningene har altså systematisk tatt feil – svaret har feil fortegn! Hver gang fergene forsvinner har lokalsamfunn og hele regioner blomstret. Med en ny vår når bompengene opphører.

Møre og Romsdal fikk i år bare 0,25 prosent av samferdselsmidlene i NTP, etter at Møreaksen ble utsatt. «Ikkje ei krone er tapt» ifølge Frank Sve (Frp), som veksler mellom å vasse i penger eller være bankerott. All erfaring viser at i nedgangstider kuttes oftest fergetilbudet først. Livsnerven Fergefri E39 Møreaksen erstatter 3 fergesamband, gjør to folkerike øyer landfast og er den raskeste traséen for flertallet som krysser Romsdalsfjorden. Trafikken på fjordkryssingen av Møreaksen er dobbelt så stor som på E136 Eksportveien gjennom Romsdalen. Fjerning av de største flaskehalsene, fergebommene som stenger hverdagsveiene, må prioriteres først.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 2 måneder siden
    Nå håper jeg at T.S vi svare meg og det med et rett svar. I følge Rassmuss Rassmussen  er det : "Noen av de som kommer tidsnok oppdager likevel å ikke komme med fordi fergen er full. Eller at avgangen er kansellert, enten på grunn av uvær, mannskapsmangel eller tekniske problemer. Med 40-50 år gamle ferger er tekniske problem ikke uvanlig, og reservefergene er enda dårligere. Øyboere må til tider nøye seg med passasjerbåt som reserve." I hvilke fergesambant til øyer i fylket vårt har de ferger som er 40-50 år gamle? Hvilke fergestrekker har slike gamle ferger?? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Selvfølgelig skal jeg hjelpe deg med å finne svaret du søker. Les her:
      https://www.rbnett.no/meninger/i/8qGAkr/mayday-mayday-mayday
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Seriøst? .Har de så gamle ferger der?  Vi har ferge som er nesten nye vi, rart det finnes så gamle ferger enda i drift.. , både Kvaløy og reserveferga Vengsøy ble bygd i 2011, de er 13 år gamle bare. De ble bygd til fegesambandet her ute!!  : https://no.wikipedia.org/wiki/MF_%C2%ABKval%C3%B8y%C2%BB_(2011) Sånn skulle det ha vært på det strekket også, siden det er Torhatten som drifter fergesambandet her ute og. Det er tragisk.. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 2 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Dette er ein konsekvens av at oppdragsgiver,  Møre og Romsdal fylke, vektar pris framfor regularitet. Og Norled vart kvitt gamalt materiell, m/s Austevoll. Sist tjenestegjorde den på Nordøyane, og før det Ålvik til Koparnes og som reserve på Søre. 

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Jeg er ganske sikker på at det også er klausul om regularitet i fergekontrakten.

      På Sunnmøre (Ålesund kommune) får de tydeligvis i både pose og sekk. Finnøy er blitt landfast med Nordøyvegen, og har i tillegg en bedre ferge enn Otrøya i Romsdal, som ikke er landfast.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 2 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Men siden det er Torghatten som drifter det sambandet, trodde jeg de hadde satt inn bedre ferger der og , osom her ute i sambabdet vårt..? Merkelig..
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Hans-Peter Kaaresen · 2 måneder siden
    Største vrøvl jeg har sett.  Kvasifilosofi på meget høyt plan.  Møreaksen er tatt ut av NTP som prioritert prosjekt.  Selv om Høyre, SVV og Rasmus Rasmussen ønsker Møreaksen, er det ikke hjelp i.  Møreaksen er død og begravet i minst 12 år, ----men sannsynlig i evig tid!
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 måneder siden
    Her i Møre og Romsdal er det flere statlig finansierte fergeavløsningsprosjekter både på Nordmøre og Sunnmøre - ingen i Romsdal.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr Jeg registrerer du misliker mine referanser til likebehandling og synes det minner om fogderistrid.

      Fjordkryssingen av Møreaksen med en undersjøisk tunnel gir ikke tap av natur, heller ikke traséen på nordsiden av fjorden, som nesten utelukkende går i tunnel. Reduksjonen i strømforbruk fra fergene er et godt klimatiltak. Trafikkøkningen i absolutte tall er større på Sunnmøre enn i Romsdal.

      Det økonomiske handlingsrommet er tilstrekkelig - om man tilbakefører milliardene som er flyttet fra Vestlandet til Østlandet. Finansieringen av Møreaksen er ikke vanskeligere enn tidligere deler av Fergefri E39.

      En vei som er stengt 85% av tiden er ikke et framtidsrettet virkemiddel for distriktspolitikk som ønsker å ta hele landet i bruk. Det trengs døgnåpne hverdagsveier. En tilsvarende stengning av E136 blir heller ikke akseptert.


    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Anne Mari Sandshamn Alle meningsmålinger viser et stort flertall for fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Folket ønsker ikke ferge. Det er ikke mer behov for pause mellom Ålesund og Molde enn mellom Ålesund og Åndalsnes. Jeg vet ikke om ett eneste tilfelle hvor de har fått fastlandsforbindelse, og som nå ønsker å fjerne denne for å få fergen tilbake.

      Du har helt rett i at Ona aldri vil få fastlandsforbindelse. Men det er ikke garantier for at det alltid vil være en bilferge, og heller ingen garanti for at dagens frekvens beholdes.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Slik stoda er så opnar ikkje NTP for dette prosjektet I si noverande form,  ref krav om forenkling. Der er ein gitt minst 12 år til å tenke seg om.

      Eg har over vist til utfordringa med deponering av tunellmasse i sjø. Sjøareal er også natur, jfr lov om naturmangfold. 

      Og, klimagassutslipp frå bygge- og driftsfasen skal med i vurderinga.

      I tenkepause er også ferga til Otrøya blitt nullutslipp.

      Alt det andre du lirer av deg er politikk som der skal skaffast fleirtal  for.

      God tenkepause.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 måneder siden
      @Geir Ole Sætremyr På samme måte som at prioriteringene i forrige NTP ble endret av dagens regjering, vil Stortingsvalget neste år ganske sikkert gi en ny regjering. Høyre har allerede varslet at de vil gå tilbake til prioriteringene fra forrige NTP. Da er tenkepausen over.

      Også hensyn til miljø og klima er politikk. Og med den enorme trafikkøkningen du viser til med Møreaksen vil bompengenedbetalingen gå glatt. Det økte aktivitetsnivået vil være svært viktig for utviklingen av fylket vårt. Det illustrerer hvilken hemsko stengte veier er.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 2 måneder siden
      @Terje Sundsbø Eg har lenge forstått at klima og miljø er underordna i din samfunnsvisjon.

      Dessuten, det framskrivne trafikkvolumet er med i KS2 rapporten. Men, det gjer ikkje klimaaspektet mindre alvorlig.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Geir Ole Sætremyr · 2 måneder siden
    Frå ei havarert skute til ei som vil vere minst like utfordrande

    https://www.kystverket.no/nyheter/gar-fra-moreaksen-til-stad-skipstunnel/

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasJa, då er nok bekymringa i KS2 rapporten for Kjerringsundet legitim. Er Aukra kommune kredittverdig i 35 år etter eventuell ...
Arne Almaas 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøHvis vi legger til de ekstra ressursene som angitt:30 milliarder m³ gass tilsvarer 29,55 millioner Sm³ o.e.50 milliarder m³ gass ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasDu kan regne du også: Ormen Lange Fase 3 åpner for at feltet kan øke gassproduksjonen med 30-50 milliarder kubikkmeter ...
Arne Almaas 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDet er ikke mitt lodd i livet å finne ny gass for det britiske markedet. Jeg belyser fakta tatt fra ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu har definitivt ikkje studert massedisponeringa i dokumenta som SVV har lagt fram. 
Terje Sundsbø 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasHvor stor andel av Storbritannia sine årlige gassbehov dekker Nyhamna? Med en levetid på bare vel 4 år, hvor skal ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse