Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen, fast skribent
Kronikk
21 februar 2023 12:10
Del på Facebook
Maleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» fra 1893 malt av Christian Krohg ble mandag ettermiddag hengt opp i første etasje på Nasjonalmuseet. Det var et av flere malerier som ble satt i kjelleren, etter mye debatt de siste dagene har ledelsen ved Nasjonalmuseet ombestemt seg. Foto: Annika Byrde / NTB
Maleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» fra 1893 malt av Christian Krohg ble mandag ettermiddag hengt opp i første etasje på Nasjonalmuseet. Det var et av flere malerier som ble satt i kjelleren, etter mye debatt de siste dagene har ledelsen ved Nasjonalmuseet ombestemt seg. Foto: Annika Byrde / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Det går nesten ikke en dag før det kommer til dels oppsiktsvekkende meldinger om lederes uforstand. Selvsagt ble det storm da Nasjonalmuseet tok ned Krohg-maleriet «Leiv Eiriksson oppdager Amerika». Dette museet har en dansk kvinne – Karin Hindsbo - som øverste sjef, mens en svensk kvinne – Stina Högkvist - er avdelingsdirektør. Det var hun som fant ut at dette bildet var kolonialistisk. Hun beordret maleriet ned i de mørke kjellere.

Dette medførte selvsagt et rabalder. Nå skal bildet hentes frem i lyset igjen, men kun for fire uker. I mellomtiden er det kommet en lang rekke unnskyldninger fra de kvinnelige museumslederne. Problemet er at de tror vi ikke på. Håpet nå er at styreleder Maria Moræus Hanssen skjærer gjennom. Dersom museets ledere ikke finner plass til våre store klassikere i dette påkostede museumsbygget, ja, da bør de finne seg en ny jobb. De er etter mitt syn historieløse.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Sensur av Roald Dahls barnebøker

Men dessverre er det mange andre meldinger som også har preget nyhetsbildet de siste dagene. Forlaget Puffin i England som er de nye rettighetshaverne til Roald Dahls bøker vil sensuere barnebøkene. «Sensitivetets lesere» er bedt om å gå gjennom bøkene for å rette opp ord og uttrykk som kan virke støtende i dag. I de norske utgangene skulle man fjerne order tjukk med ordet enormt. Mor og far endre til foreldre og damer og herrer endres til folkens. Ja, listen på endringer ert lang. Selvsagt er dette også historieløst. Men det synes ikke å anfekte moralistene innen kultursektoren.

Helseskandalene fortsetter

Ellers er det alle skandalene innen helsesektoren som opprører meg mest. Hva som skjer med den famøse helseplattformen i Midt-Norge vet ikke jeg. Men i følge det som kommer frem er dette en voksende skandale. Helseforetaket i Midt-Norge kjemper sammen med kommunale byråkrater for å få innført dette monsteret av et datasystem. Så langt har det medført enorme problemer på St. Olav. Etter mitt syn bør vi få et landsomfattende system i stedet for å satse på lokale systemer. Nå er det på tide at Regjeringen skjærer gjennom.

Annonse
Annonse

Jeg har lenge sagt at helseforetaksmodellen må erstattes med et bedre system. Helseforetakenes mantra er sentralisering. Det å legge ned velfungerende sykehus som i Kristiansund er et av resultatene av helsebyråkratenes herjinger. Men nå møter helsebyråkratene kanskje veggen i sin iver etter å legge ned også Ullevål sykehus. Nå er det helseopprør i hovedstaden. Gode avdelinger opplever masseoppsigelser av sykepleiere i protest mot ledere som kun er opptatt av et nytt gigantsykehus på Gaustad som omtrent alle er i mot. Helseministeren og statsministeren sitter der muse stille. Nå er det kanskje på tide at de griper inn og stopper denne famøse prosessen. Hvis ikke har de vel snart ikke velgere igjen.

Bane Nord – et eget kapitel

Bane Nord er en fortsettelse av det gamle Jernbaneverket. Det kom i drift fra 1. januar 2017. De har bl a annet hatt ansvaret for det gigantiske Follobaneprosjektet. Mens jeg satt som sjefredaktør i Byggeindustrien sa jeg at dette kunne bli tidenes anleggskandale i Norge. Det ser ut til at jeg får rett. Det er milliarder av kroner i overskridelser. Snart er det vel bruk 38 milliarder kroner.

Men det er ikke bare infrastrukturen på jernbanen i Norge som det rettes søkelyset på nå. Aftenposten har avdekket at Bane Nord har en enorm stor informasjonsavdeling med totalt 44 medarbeidere kom koster skattebetalerne minst 35 millioner kroner i året. Men i tillegg til å bruke egne folk bruker også Bane Nord store beløp på eksterne kommunikasjonseksperter. Det alvorlige er at topplederen Gorm Frimannslund nekter å opplyse om hvem som jobber i avdelingen og hva de tjener. Begrunnelsen for ikke å offentliggjøre dette er knyttet til forsvars- og sikkerhetsinteresser. Etter mitt syn er det på tide at Bane Nord blir gransket i likhet med at Follobanen skal granskes av eksterne aktører.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøSlik som lekkasjane frå NTP framstår så snakkar ein om 12 år fram i tid, og ditto behov. Rv 15 ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrDet må uansett sendes inn en bompengeproposisjon, om fjordkryssingen på Møreaksen tas samlet eller om den deles i to trinn. ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse