Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Kronikk
22 juni 2024 15:57
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Møre og Romsdal fylkeskommune må stenge den svingete og bratte Trollstigen i Rauma kommune på grunn av rasfare. Trollstigplatået er riktignok åpent, men kun tilgjengelig via Valldal i Fjord kommune. Leder i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal fylkeskommune, Hans Olav Myklebust (Frp), sier de kommer til å prioritere rassikringsmidler til folks hverdagsveier framfor å bruke dem på en turistvei som er stengt vinterstid. Frp truer med at om staten ikke betaler, så blir veien stengt permanent.

Også partileder Sylvi Listhaug (Frp) mener at staten må betale, stengingen fratar turister fra inn- og utland å kunne oppleve den spektakulære kjøreturen. Ordfører Yvonne Wold (SV) i Rauma hevder at en stengt Trollstigen vil være en katastrofe, ikke bare lokalt og for regionen, men for reiselivsnæringen i Norge.

Annonse
Annonse

Møre og Romsdal mottar i år 127 millioner kroner til rassikring. Drift og vedlikehold av fylkesveiene er finansiert gjennom rammetilskuddet fylket får fra staten. De neste seks årene vil overføringene til vedlikehold av fylkesveiene i Møre og Romsdal øke med til sammen 600 millioner kroner, påpeker statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås (Ap). Han sier de ikke ønsker å overprøve hvordan fylkespolitikerne bruker de pengene de får overført gjennom rammetilskuddet og til rassikring.

Frp ønsker åpenbart at staten tar regningen for den vinterstengte turistveien opp Trollstigen. Men Frp ønsker under ingen omstendighet at staten tar regningen for døgnåpent helårlig fastlandssamband til Otrøya og Gossen. Er folks hverdagsveier ikke så viktig likevel? Er et næringsliv med helårsdrift ikke like viktig som en kort turistsesong?

Annonse
Annonse

I løpet av et normalår er bommen på Trollstigen åpen i langt flere minutter enn antall minutter fergebommen på E39 på Furneset er åpen for ombordkjøring i løpet av et helt år. Hvorfor er det viktigere med åpne turistveier enn åpne hverdagsveier? Alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt.

Istedenfor Fergefri E39 Møreaksen, som erstatter tre ulike fergesamband og gjør to folkerike øyer fergefrie, vil Frp heller bruke pengene på gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet. Av de 10 kommunene med lengst årlig gjennomsnittlig kjørelengde pr. personbil ligger over halvparten på Østlandet (tidligere Viken fylke), der det også er mest utbygd jernbane. Friheten til å kunne velge mellom bil og jernbane ser ikke ut til å redusere bilkjøringen – den synes å være størst der det går flest tog. Ikke overraskende er 9 av de 10 kommunene med kortest årlig kjørelengde øykommuner, der veiene er stengt med bom mesteparten av tiden.

Å legge til rette for at turister i store bobiler med dieselmotor skal kjøre opp den bratte Trollstigen over 800 høydemeter er ikke akkurat miljøvennlig. Det er heller ikke dieselfergene til Otrøya, som Frp for alt i verden ønsker å bevare til evig tid. Frp ønsker ikke et fergefritt døgnåpent fastlandssamband betalt av staten, de ønsker at fylkeskommunen skal beholde denne utgiftsposten til gratisferger det knapt finnes mannskap til å bemanne. Et fergetilbud det er totalt urealistisk å tro fylkeskommunen noen gang vil kunne utvide.

Frp er fornøyd med fergeavløsningsprosjektet Atlanterhavsveien på Nordmøre og Nordøyvegen på Sunnmøre, men sier absolutt nei til et fergeavløsningsprosjekt for øyene i Romsdal og fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Frp sender heller pengene ut av fylket eller holder turistveier sommeråpne framfor å bygge døgnåpne hverdagsveier for egne innbyggere.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 6 dager siden
    Hvis staten skal betale for rassikring av alle fylkeskommunale veier, hva skal da de 127 millionene brukes til som Møre og Romsdal fylkeskommune mottar i år øremerket til rassikring?

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 3 dager siden
      @Terje Sundsbø Eg trur neppe ytringa til RR, publisert under kategorien meninger, er fagfellevurdert. 

      Når det gjeld di tolking av artikkelen knytta til rassikring opp mot eitt samband I gamle Sogn og Fjordane,  og eitt I gamle Hordaland er den feil, ref. uttalen frå Trude Brosvik som erfaren fylkespolitikar.

      Likeeins er det feil at der ikkje blir utført vedlikehald mellom fergeleier i Sogn og Fjordane,  sjøl om Høgre vil ta ut strekninga Klakegg til Byrkjelo på E39 frå forslaget til NTP. 

      Dessutan har eg forklart deg kostnaden for desde to sambanda opp mot kostnaden for Kjerringsundet,  som også er fylkesveg.  Og handsama som fylkesveg i alle relevante politiske vedtak.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Artikkelen til Rasmussen er publisert som kronikk. Opplisting av fakta er fortsatt fakta, selv om opplistingen ikke er fagfellevurdert.

      Jeg har ikke sagt at det ikke utføres vedlikehold på veier mellom fergeleier i gamle Sogn og Fjordane. Politikerne i Vestland fylke prioriterer fastlandssamband til egne innbyggere framfor rassikring av turistveier og veivedlikehold mellom fergeleiene. Alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt.

      Kjerringsundet er en del av Fergefri E39 Møreaksen, det er ikke et selvstendig uavhengig fylkesveiprosjekt
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 2 dager siden
      @Terje Sundsbø Kjerringsundet har in kostnad på 4,9 mrd 2021 kroner, med sin eigen finansieringsprofil og nedbetalingsprofil. Og vil vere fylkesveg med økonomisk garanti frå Møre og Romsdal fylkeskommune dersom ikkje Aukra kommune kan makte sin andel av finansiering, estimert til 2,9 mrd I 2021 kroner.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Les siste setning i min forrige kommentar.

      Vestland fylkeskommune prioriterer ikke rassikring av turistveier og vedlikehold av veiene mellom fergeleiene framfor fastlandssamband til egne innbyggere.

       
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 15 dager siden
    Samferdselspolitikk handler ikke lenger bare om veier mellom fergeleiene – politikerne i Vestland fylke prioriterer fastlandssamband til egne innbyggere framfor rassikring av turistveier og veivedlikehold mellom fergeleiene. Alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Se 

    https://www.nrk.no/vestland/politikarane-i-rasfylket-vestland-vil-ikkje-prioritera-rassikring-1.16910622

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 15 dager siden
      @Terje Sundsbø Politikarane vil gjere begge deler, i dette tilfellet lånefinansiere to fergeavløysingsprosjekt til 4 mrd kroner, der fergeavløysingsmidlar dekker mesteparten. 

      Kva koster dei to prosjekta i Møre og Romsdal som du meiner skal gå framfor rassikring? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 15 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Hvor stor andel av disse fergeavløsningsprosjektene i Vestland er statlig finansiert, slik Møreaksen er?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 15 dager siden
      @Terje Sundsbø Møreaksen er lagt I stabilt sideleie.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 14 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Som vanlig greier du/Naturvernforbundet ikke å besvare enkle spørsmål. Hvor stor andel av disse fergeavløsningsprosjektene i Vestland er statlig finansiert, slik Møreaksen er?

      Ved et regjeringsskifte er Møreaksen langt oppe i ny NTP.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 14 dager siden
      @Terje Sundsbø Pr. i dag er ikkje Møreaksen relevant som målestokk.

      Ellers, dei to fergeavløysingsprosjekta er fylkesvegprosjekt, slik også rassikring i det andre prosjektet. Men, kompensasjonen for fergeavløysing kjem til fylket frå Staten, slik som for Kjerringsundet. 0,6 mrd før det vart gratis ferge. Med Høgre sitt forslag blir dette ståande. Og, med kostnadsutvikling tilsvarer Kjerringsundet ein kostnad som langt overstig summen av dei tre prosjekta i Vestland. Kommunal garanti frå Aukra på langt over 3 mrd.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 2 timer siden Anbefales å ta et besøk til Kvernes
Nå forstod jeg hvorfor det kalles stavkirke!
@Terje SundsbøPunk 1 og 2. Premissene i påstanden er ufullstendig. Vart spørsmålet komplettert med kostnaden for kvar passering målt opp mot ...
@Geir Ole SætremyrHvorfor svarer du ikke på de spørsmålene du får? Det du kaller en ytring fra Rasmus Rasmussen, er en liste ...
@Terje SundsbøEg peika på at Trude Brosvik sa meir. Ja  ho ville ha rassikring av Tokagjelet også. Så det er korrekt. ...
@Terje SundsbøHar du lest protokollen frå Fylkestinget der dei behandla RTP?
@Geir Ole SætremyrVestland fylkeskommune prioriterer ikke rassikring av turistveier og vedlikehold av veiene mellom fergeleiene framfor fastlandssamband til egne innbyggere. De skal ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse