Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
22 august 2024 19:17
Del på Facebook
Foto: Norges Bank
Foto: Norges Bank
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Gang på gang, år etter år, har Frank Sve (Frp) gjentatt at pengene til Møreaksen isteden bør brukes på andre samferdselsprosjekter i fylket. Han strør om seg med lange lister med prosjekter, mest på Sunnmøre, som kan bygges om Møreaksen stoppes. Sve har så visst gjort sitt for å stoppe prosjektet.

Frank Sve (Frp) har ikke brydd seg om alle som har advart at pengene isteden vil forsvinne – ut av fylket til andre deler av landet. Selv om Sve, som første nestleder av Stortingets transport- og kommunikasjonskomité, vet at bevilgningene i Nasjonal Transportplan (NTP) ikke gjøres fylkesvis men på prosjektbasis, har han bevisst feilaktig argumentert som om pengene til Møreaksen tilfaller fylket.

Annonse
Annonse

Nå er bløffen avslørt – Møreaksen er i NTP flyttet til en utviklingsportefølje uten bevilgninger, og fylket sitter kun igjen med 0,25 % av samferdselsmidlene i NTP. Isteden er pengene omfordelt til gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet, mellom byene til samferdselsministeren og finansministeren. Dagens regjering har gjort NTP til et lotteri, en ønskeliste der det å hilse hjem ser ut til å veie tyngst.

Frp har greinalaust skuslet bort pengene til Møreaksen. Som mange advarte mot, gikk midlene isteden til andre regioner. Jernbaneprosjekter i sentrale strøk er lite effektiv distriktspolitikk. Om man øsker å ta hele landet i bruk, slik leder av Frp Sylvi Listhaug vil, kan man ikke stenge veiene ute i distriktene med bom mesteparten av tiden. Det er for sent med distriktspolitikk når distriktene er avfolket.

Annonse
Annonse

For å øke konkurransekraften må fylket bygges sammen, bl.a. skape større arbeidsmarkedsregioner og enklere pendling. Da må de største flaskehalsene elimineres først. En vei som er stengt med fergebom 85 % av tiden er en større flaskehals enn en døgnåpen og gratis vei med noen få innsnevringer, og bare halvparten så stor trafikk.

Møreaksen fjerner tre store fergesamband og gjør to øyer i Romsdal fergefri. Fortsatt ferge vil medføre avvikling, ikke utvikling, av disse viktige kystsamfunnene. Stadige utsettelser er utmattende og kostbare på mange måter. Vi trenger en forutsigbar samferdselspolitikk, ellers forvitrer framtidsutsiktene.

Det er viktig at fylket står samlet når samferdselspolitikk skal utformes. Det advares mot fogderistrid, men ofte fra de som ønsker å verne om sitt, uten omtanke for hele fylket. Det finnes i dag flere fergeavløsningsprosjekter både på Sunnmøre og Nordmøre. Ingen i Romsdal. Møreaksen vil være den største vitamininnsprøytingen i fylket noen sinne, ingen andre prosjekter vil komme i nærheten.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 21 dager siden
    De færreste jubler over at fylket sitter igjen med knapt noe som helst av NTP. Og at fylkeskommunen må betale for fastlandssambandene til Otrøya og Gossen. Penger fylket sårt trenger til skole og samferdsel.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 20 dager siden
      @Terje Sundsbø Men du veit også at å gi garantiar reduserer det økonomiske handlingsrommet for fylkeskommunen.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 20 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Staten overtar 50% av fylkenes garantiansvar for bompenger på riksveier. Stortinget har vedtatt at staten skal ta hele ansvaret. Et garantiansvar som fylkeskommunen neppe må innfri, slik som de må på et byggelån.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 20 dager siden
      @Terje Sundsbø Staten har ikkje vedtatt å ta heile garantiansvaret på nye riksvegprosjekt. Vedtak om inntil 50% ligg i godkjent Statsbudsjett.

      Kvifor meiner du at det er risikofritt å yte garanti?

      Dessutan, Kjerringsundsambandet vil også kreve fylkeskommunal garanti på låneopptak som går utover bompengeinnkreving. Ja, eg veit at Aukra kommune har forplikta seg. Men, er dei kredittverdige 40 år fram i tid?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 19 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Det er Stortinget som har vedtatt at staten skal ta over hele garantiansvaret for nye riksveiprosjekt. Foreløpig har de tatt over 50%.

      Hvor mange slike garantiansvar har fylkene måttet innfri? Det gir deg en pekepinn på risikoen.

      Hvor stor er risikoen for at Aukra kommune ikke møter sine forpliktelser om 40 år?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 19 dager siden
      @Terje Sundsbø Eg får kontre med å spørre.

      Kor stor er risikoen for at Møreaksen og Kjerringsundet blir bygd etter noverande plan?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 10 dager siden
    Frank Sve (Frp) er fornøyd med at fylket bare fikk 0,25% av midlene i NTP. Ikke en krone er gått tapt. Da er han vel fornøyd om det samme skjer i neste NTP også.

    Sve (Frp) håper isteden på at fylket får midler til veibygging utenom NTP. Igjen er det snakk om smuler.

    Sve (Frp) har stoppet bevilgningen til Møreaksen, men er i harnisk over at penger fortsatt brukes til planlegging av Møreaksen. Han har glemt at den lengste strekningen er fra Ålesund til Vestnes, en viktig del av eksportveien E136 felles med E39. En strekning som Sve altså kjemper for å stoppe.

    For resten av strekningen på E136 fra Vestnes til Bjorli er det Nye Veier AS som har ansvaret for planlegging og bygging. Sve (Frp) fortsetter å klage på Statens vegvesen. Han retter bevisst baker for smed, for å villede velgerne.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDet er klart at vern om natur og reduksjon av klimagassutslipp er politikk. Inkludert bruk av offentlige midlar for måloppnåing. 
@Geir Ole SætremyrDet er tydelig at du, som representerer Naturvernforbundet, har en politisk agenda. Men du vil ikke svare på kritiske spørsmål. ...
@Terje SundsbøEg har analysert og konkludert med at at dei økonomiske rammene for Kjerringsundet og Møreaksen ikkje tilseier at desse prosjekta ...
@Geir Ole SætremyrDu kommer gladelig og oppfordret med dine egne meninger om bompengene på Kjerringsundet. Men du vil ikke svare på om ...
@Terje SundsbøSå langt er det ingenting som tyder på at konstruksjone Kjerringsundet er økonomisk gjennomførbar, i alle fall med Aukra kommune ...
@Terje SundsbøKvifor skal eg forklare meg for ditt tribunal?Du får heller konsentrere deg om regnestykket du ikkje sår å sjå resultatet ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse