Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Jan Emblemsvåg, professor NTNU
Kronikk
06 desember 2023 09:21
Del på Facebook
Foto: Halvard Alvik / NTB
Foto: Halvard Alvik / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

I Rystad sin rapport «Kjernekraft i Norge» påstås det at NuScale-prosjektet ble kansellert pga. kostnadene. Det er, som mye annet i den rapporten, bare delvis riktig.

For å finne svaret på hvorfor det første sivile Små Modulere Reaktor (SMR) prosjektet i USA i nyere tid strandet, tok jeg direkte kontakt med kunden i prosjektet – Utah Associated Municipal Power Systems (UAMPS). Fakta er at i dette området i USA har de nesten gratis gass, fordi den flares av fra oljeproduksjonen, billig kullkraft, billig vannkraft og god vindkraft (som man finner der man har ‘trade winds’ eller tilsvarende). Absolutt ingen forventet at et SMR prototype anlegg skulle vinne konkurransen på kostnader, men det ble politisk vedtatt at man skulle satse for å fjerne kullkraft og gi balansekraft til vindkraften.

I januar 2023, etablerte prosjektet to kriteria for å gå videre: en gjennomsnittlig levetidskostnad (LCOE) på 89 USD/MWh (opp fra 58 USD/MWh pga. bl.a. inflasjon) og at prosjektet skulle ha 80% påtegnelse fra alle partene i kraftsystemet. Faktisk, kunden sier «the NuScale SMR remains cost-competitive and needed as a carbon-free, dispatchable resource, part of a diversified resource portfolio. The higher costs reflect the changing financial landscape for the development of energy projects nationwide. The CFPP has matured to face, understand and address these challenges that other technologies and generation options must also still face». Likevel trakk ulike parter seg fra prosjektet av politiske hensyn. Til slutt kom prosjektet under 80% påtegnelse, og prosjektet ble avsluttet. Denne beslutningen ble gjort FØR siste kostnadsestimatet.

Prosjektet hadde likevel blitt mye billigere enn havvind selv uten kostnadene til balanse- og backup kraft, og det er billigere enn vindkraft på land dersom man regner de totale systemkostnadene med, slik Bank of America har gjort. NuScale reaktoren er selvsagt ikke konkurransedyktig mot kullkraft, vannkraft og nesten gratis gasskraft. Det ble også gjort noen mindre smarte grep av NuScale ved å endre størrelser, som sannsynligvis var drevet av at så små trykkvannsreaktorer som de opprinnelige 50 MW er dyre. Dette burde firmaet ha sett tidligere.

Det hadde åpenbart vært best for NuScale om prosjektet fikk fortsette, men å bruke dette prosjektet som sannhetsvitne på manglende konkurranseevne for SMR generelt er direkte feil, til og med for NuScale sin teknologi. Det bevitner manglende forståelse av hvordan innovasjoner skjer, spesielt av de med høyt teknisk innhold.

Mange SMR vil selvsagt ikke lykkes, men med dagens 93 forskjellige SMR konsepter er det vanskelig å tro at alle vil feile. La oss minne oss om at i 1908 var det flere enn 250 bilfabrikanter i USA alene. 40 år senere, var det fem. I 1908, var bilfabrikasjon en nisjeindustri inntil Henry Ford tok industrien inn i det neste steget via industrialisering. Ford Model T kostet i begynnelsen 850 dollar i 1908 men gjennom industrialisering fall kostnaden til 350 dollar i 1916! Når «SMR T-Forden» kommer vil få andre energikilder være konkurransedyktige.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 4 måneder siden
    Viktig informasjon i tåkeleggingskaoset dette. Hva angår vindkraft blir den aldri bedre enn ca 30% i effektivitetsgrad mot innstallert effekt og er for alltid uregulerbar, uforutsigbar og uanvendelig som grunnlast i et kraftforsyningssystem. Prispotensialet i form av redusert kostnad mot effektiv og rask bygging er for lengst tatt ut og det kan kun bli dyrere pga økte materialkostnader. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette er politikk gjennom Regjering og Storting.Det er ikkje noko Naturvernforbundet arbeider med, men vi registrerer kva rammeverk som er ...
Terje Sundsbø 5 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrDu svarer ikke på spørsmålet. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu må adressere dette hos andre.
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrPå Møreaksen betaler bilistene bompenger, på jernbane betaler passasjerene billett. Mitt spørsmål gjelder fortsatt:Hvorfor behandles lokal forankring og finansiering ulikt ...
Terje Sundsbø 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 6 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse