Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Kronikk
22 juni 2024 15:57
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Møre og Romsdal fylkeskommune må stenge den svingete og bratte Trollstigen i Rauma kommune på grunn av rasfare. Trollstigplatået er riktignok åpent, men kun tilgjengelig via Valldal i Fjord kommune. Leder i samferdselsutvalget i Møre og Romsdal fylkeskommune, Hans Olav Myklebust (Frp), sier de kommer til å prioritere rassikringsmidler til folks hverdagsveier framfor å bruke dem på en turistvei som er stengt vinterstid. Frp truer med at om staten ikke betaler, så blir veien stengt permanent.

Også partileder Sylvi Listhaug (Frp) mener at staten må betale, stengingen fratar turister fra inn- og utland å kunne oppleve den spektakulære kjøreturen. Ordfører Yvonne Wold (SV) i Rauma hevder at en stengt Trollstigen vil være en katastrofe, ikke bare lokalt og for regionen, men for reiselivsnæringen i Norge.

Annonse
Annonse

Møre og Romsdal mottar i år 127 millioner kroner til rassikring. Drift og vedlikehold av fylkesveiene er finansiert gjennom rammetilskuddet fylket får fra staten. De neste seks årene vil overføringene til vedlikehold av fylkesveiene i Møre og Romsdal øke med til sammen 600 millioner kroner, påpeker statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås (Ap). Han sier de ikke ønsker å overprøve hvordan fylkespolitikerne bruker de pengene de får overført gjennom rammetilskuddet og til rassikring.

Frp ønsker åpenbart at staten tar regningen for den vinterstengte turistveien opp Trollstigen. Men Frp ønsker under ingen omstendighet at staten tar regningen for døgnåpent helårlig fastlandssamband til Otrøya og Gossen. Er folks hverdagsveier ikke så viktig likevel? Er et næringsliv med helårsdrift ikke like viktig som en kort turistsesong?

Annonse
Annonse

I løpet av et normalår er bommen på Trollstigen åpen i langt flere minutter enn antall minutter fergebommen på E39 på Furneset er åpen for ombordkjøring i løpet av et helt år. Hvorfor er det viktigere med åpne turistveier enn åpne hverdagsveier? Alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt.

Istedenfor Fergefri E39 Møreaksen, som erstatter tre ulike fergesamband og gjør to folkerike øyer fergefrie, vil Frp heller bruke pengene på gigantiske jernbaneprosjekter på Østlandet. Av de 10 kommunene med lengst årlig gjennomsnittlig kjørelengde pr. personbil ligger over halvparten på Østlandet (tidligere Viken fylke), der det også er mest utbygd jernbane. Friheten til å kunne velge mellom bil og jernbane ser ikke ut til å redusere bilkjøringen – den synes å være størst der det går flest tog. Ikke overraskende er 9 av de 10 kommunene med kortest årlig kjørelengde øykommuner, der veiene er stengt med bom mesteparten av tiden.

Å legge til rette for at turister i store bobiler med dieselmotor skal kjøre opp den bratte Trollstigen over 800 høydemeter er ikke akkurat miljøvennlig. Det er heller ikke dieselfergene til Otrøya, som Frp for alt i verden ønsker å bevare til evig tid. Frp ønsker ikke et fergefritt døgnåpent fastlandssamband betalt av staten, de ønsker at fylkeskommunen skal beholde denne utgiftsposten til gratisferger det knapt finnes mannskap til å bemanne. Et fergetilbud det er totalt urealistisk å tro fylkeskommunen noen gang vil kunne utvide.

Frp er fornøyd med fergeavløsningsprosjektet Atlanterhavsveien på Nordmøre og Nordøyvegen på Sunnmøre, men sier absolutt nei til et fergeavløsningsprosjekt for øyene i Romsdal og fergefri kryssing av Romsdalsfjorden. Frp sender heller pengene ut av fylket eller holder turistveier sommeråpne framfor å bygge døgnåpne hverdagsveier for egne innbyggere.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 dager siden
    Hvis staten skal betale for rassikring av alle fylkeskommunale veier, hva skal da de 127 millionene brukes til som Møre og Romsdal fylkeskommune mottar i år øremerket til rassikring?

    • Denne kommentaren er avpublisert.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Hvis det ikke er staten som betaler rassikring til Geiranger, hvorfor skal da staten betale rassikring i Trollstigen?

      Hvis det er staten som betaler rassikring til Geiranger, hva skal da fylkeskommunen gjøre med de 127 millionene de får til rassikring?

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 2 dager siden
      @Terje Sundsbø Dette må du be Møre og Romsdal fylkeskommune om å utgreie for deg.

      Ellers får du ta deg ei samtale med statsrådane som sto ved bommen inntil Trollstigen i går.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Enten så betaler fylkeskommunen for rassikring av fylkeskommunale veier, med de øremerkede midlene de får til dette. Eller så betaler staten for rassikring av fylkeskommunale veier, og trekker tilbake de øremerkede midlene til rassikring som fylkeskommunen får. Noe annet vil være inkonsistent.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 2 dager siden
      @Terje Sundsbø Noreg er eit spleiselag for å løyse viktige oppdrag, i så måte må det vere ei prioritert oppgave at innbyggarane kjem trygt fram. Og, slik det vart presisert i Trollstigen,  dette er eit spleiselag etter beste skjønn.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 11 dager siden
    Samferdselspolitikk handler ikke lenger bare om veier mellom fergeleiene – politikerne i Vestland fylke prioriterer fastlandssamband til egne innbyggere framfor rassikring av turistveier og veivedlikehold mellom fergeleiene. Alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Se 

    https://www.nrk.no/vestland/politikarane-i-rasfylket-vestland-vil-ikkje-prioritera-rassikring-1.16910622

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 11 dager siden
      @Terje Sundsbø Politikarane vil gjere begge deler, i dette tilfellet lånefinansiere to fergeavløysingsprosjekt til 4 mrd kroner, der fergeavløysingsmidlar dekker mesteparten. 

      Kva koster dei to prosjekta i Møre og Romsdal som du meiner skal gå framfor rassikring? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 11 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Hvor stor andel av disse fergeavløsningsprosjektene i Vestland er statlig finansiert, slik Møreaksen er?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 11 dager siden
      @Terje Sundsbø Møreaksen er lagt I stabilt sideleie.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 11 dager siden
      @Geir Ole Sætremyr Som vanlig greier du/Naturvernforbundet ikke å besvare enkle spørsmål. Hvor stor andel av disse fergeavløsningsprosjektene i Vestland er statlig finansiert, slik Møreaksen er?

      Ved et regjeringsskifte er Møreaksen langt oppe i ny NTP.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Geir Ole Sætremyr · 11 dager siden
      @Terje Sundsbø Pr. i dag er ikkje Møreaksen relevant som målestokk.

      Ellers, dei to fergeavløysingsprosjekta er fylkesvegprosjekt, slik også rassikring i det andre prosjektet. Men, kompensasjonen for fergeavløysing kjem til fylket frå Staten, slik som for Kjerringsundet. 0,6 mrd før det vart gratis ferge. Med Høgre sitt forslag blir dette ståande. Og, med kostnadsutvikling tilsvarer Kjerringsundet ein kostnad som langt overstig summen av dei tre prosjekta i Vestland. Kommunal garanti frå Aukra på langt over 3 mrd.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Terje SundsbøDet er og blir ei ytring. Det siste avsnittet vitner om at du ikkje leste artikkelen.  Manglende kjeldekritikk.
@Geir Ole SætremyrDet du kaller en ytring fra Rasmus Rasmussen, er en liste av fakta: 1. Bommen i Trollstigen er åpen ...
@Terje SundsbøArtikkelen du viser til er ei ytring frå RR, ikkje anna enn det: ""I løpet av et normalår er bommen ...
@Geir Ole SætremyrDa bør fylkeskommunen ta en «Nordøyvegen» og gå i gang med så mange rassikringsprosjekter de bare kan komme opp med. ...
@Terje SundsbøFrå artikkelen i Sunnmørsposten, som tidligare er publisert i RB: ""Hva skjer dersom årets rassikring av Trollstigen viser seg å ...
@Geir Ole SætremyrNei, artikkelen hevder at å holde turistveier sommeråpne ikke skal prioriteres framfor å bygge døgnåpne hverdagsveier for egne innbyggere. Les ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse