Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Tema
NTB
11 juni 2022 19:30
Del på Facebook
HEFTIG: Mercedes-AMG E 63 S er en familiebil av det ekstraordinære slaget. Den har egentlig bare én konkurrent, Audi RS6. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
HEFTIG: Mercedes-AMG E 63 S er en familiebil av det ekstraordinære slaget. Den har egentlig bare én konkurrent, Audi RS6. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Mercedes-AMG E 63 S er på ingen måte framtiden – men derimot basert på noe av det mest imponerende fortiden kan by på.

Dette er en bil som på mange måter er utrydningstruet. Mercedes har meldt at de om ikke lenge skyver all forskning og utvikling over på elektriske drivlinjer, mens de kun kommer til å flikke litt på motorene som går på fossilt drivstoff. I tillegg har AMG E 63 S, bilen vi tester her, en V8-motor på fire liter med to turboer under panseret. Det er garantert ikke en motortype for framtiden.

Annonse
Annonse

At Mercedes kommer til å lage AMG-biler med fossilmotor en stund til, er det likevel grunn til å tro – for det vil helt sikkert være et nisjemarked for slike biler i flere år framover. Men disse bilene vil sannsynligvis ha en eller annen form for elektrifisering i tillegg. Det vil medføre en mindre bensinmotor, på fire eller seks sylindre.

Ettersom vi har beveget oss inn i den elektriske tidsalderen når det gjelder personbiler, er fort gjort å glemme hvordan det faktisk er å kjøre en bil som lager lyd – mye lyd – og som har en masse mekanikk som skal samarbeide når gasspedalen trykkes i gulvet.

Vilt sprek

Med ganske så ekstreme 612 hestekrefter har AMG E 63 S en akselerasjon som matcher de aller fleste elbiler. Null til hundre tar 3,5 sekunder. Men de få sekundene er svært annerledes enn i en elbil. Her får vi det motsatte av en nærmest lydløs sprettertopplevelse. I AMG E 63 S smeller girkassen seg oppover hver gang motoren nærmer seg turtallssperren på 7000 omdreininger, alt akkompagnert av en solid buldring fra eksosanlegget.

At bilen er så vilt sprek, er naturligvis helt unødvendig, akkurat som for elbilene. Men dette er ikke en bil der fornuft er det viktigste. Her har ingeniørene i AMG-avdelingen gitt E-klassen en runde i godtebutikken og skrudd sammen et kjøretøy som er dypt imponerende.

I utgangspunktet er E-klasse stasjonsvogn en stor og flott familiebil, med god plass både til passasjerer og bagasje. Med en så voldsom motor som denne bilen har, skulle man kanskje tro at den er stivet opp så mye at det ikke lenger er noe stas å ha med familien, men det er ikke tilfellet. Understellet er justerbart, men selv i de litt strammere oppsettene er komforten helt fin. Og her er det mest fascinerende med bilen: Den kan både være rolig og ganske stille – og fullstendig berserk.

Reise bakover

Setter man den i komfortmodus, er det ikke så mye støy fra motoren, og det er lett å kjøre jevnt og pent. Men fikler man litt med alle innstillingene, kan bilen bli en baneracer. Eller man kan koble fra trekk på frontakslingen og gjøre den om til en driftingbil.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Bilen byr også på en opplevelse av retro. Der vi vanligvis er vant til elbilens ekstreme brukervennlighet, ren «plug-and-play», er AMG E 63 S en kompleks bil. Til hverdags vil man nok gjøre det enkelt og putre rundt med automatgir og motordynamikk i komfort. Andre ganger kan man velge å bruke girhendlene på rattet og en mer aktiv kjørestil. Da får man en reise bakover i tid, og det er positivt ment.

Måten man kan involvere seg i kjøreprosessen i AMG E 63 S på, er ikke mulig å få til i en elbil. Det å time giringen, finne gunstig turtall, høre brumlingen fra motor og eksosanlegg gå over i hvining, kjenne den mekaniske følelsen av mestring – det er noe som er forbeholdt biler som dette.

Tørst

Dagens E-klasse ble lansert i 2017 og fikk nylig en facelift. Blant annet er lyktene foran og bak redesignet, og sikkerhetssystemene oppgradert. Innvendig har den i utgangspunktet lik design, med den fine digitale planken som nå har fått litt flere funksjoner. Så er det nye ratt her. I testbilen har rattet doble eiker og en mengde knapper – kanskje litt vel mange, for det er lett å sneie borti dem mens man kjører.

Som et tegn i tiden kommer også den helelektriske E-klassen, EQE, i norske butikker i disse dager. Første modell ut er AMG EQE 43, en versjon som er raffinert av samme avdeling som står bak AMG E 63 S. Den har riktignok ikke like mange hestekrefter, men mer enn nok, 476, og den koster ikke engang halvparten.

I noe som nærmest er en parallell virkelighet er AMG E 63 S en av de aller flotteste familiebilene på markedet. Men enten man liker det eller ikke, nærmer den seg datostemplingen. Retrofølelsen ble ytterligere forsterket da vi passerte bensinstasjoner med nærmere 30 kroner literen for drivstoff, og samtidig så at bilen hadde et snittforbruk på 1,2 liter per mil.

Tekniske data

Mercedes AMG E 63 S T 4MATIC+
Pris: 2.013.900.-
Pris testbil: 2.493.460.-
Motor: V8 syl. 2 turboer. Bensin. 3982 ccm 612 hk 850 Nm.
Aks: 3,5 sekunder
Toppfart: 290 km/t
Forbruk: 1,21 l/mil
Utslipp: 280 g/km CO2. 27 mg/km NOx
Bagasjerom: 640/1820 liter
LxBxH: 4996/1907/1474 mm
Egenvekt: 2000 kilo
Tilhengervekt: 1900 kilo

Pluss og minus

+

Fantastiske kjøreegenskaper
God plass
Kvalitetsfølelse

Pris
Forbruk

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse